Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?
Moderator: Beheerdersteam
Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?
Hoi,
Naar aanleiding van een opmerking van Wowly:
Is het zinvol een beginners setje met spoelen, condensatoren en weerstanden aan te bieden? Zodat de beginnende zelfbouwer gelijk voorzien is van de basis spoeltjes, weerstanden en condensatoren om ook in het weekende rustig door te kunnen bouwen?
Ik zat zelf aan waardes te denken die vaak voorkomen voor een twee weg systeem.
Zin of onzin? Dit schiet mij zo te binnen, alles twee stuks:
Weerstanden van 1.0 Ohm tot 33.0 Ohm
Elco's erbij van 1.0 tot 47.0 uF.
Draadspoelen 1.0 mm 1.20 mH tot 2.20 mH & 0.70 mm van 0.22 mH tot 0.47 mH?
APW Clarity van 2.20 tot 15.0 uF?
Korting erbij, natuurlijk.
Groet Roland
Naar aanleiding van een opmerking van Wowly:
Is het zinvol een beginners setje met spoelen, condensatoren en weerstanden aan te bieden? Zodat de beginnende zelfbouwer gelijk voorzien is van de basis spoeltjes, weerstanden en condensatoren om ook in het weekende rustig door te kunnen bouwen?
Ik zat zelf aan waardes te denken die vaak voorkomen voor een twee weg systeem.
Zin of onzin? Dit schiet mij zo te binnen, alles twee stuks:
Weerstanden van 1.0 Ohm tot 33.0 Ohm
Elco's erbij van 1.0 tot 47.0 uF.
Draadspoelen 1.0 mm 1.20 mH tot 2.20 mH & 0.70 mm van 0.22 mH tot 0.47 mH?
APW Clarity van 2.20 tot 15.0 uF?
Korting erbij, natuurlijk.
Groet Roland
Dat is gelijk de zwakte van het idee.
Het setje moet betaalbaar blijven en in 1 doos zitten. Anders wordt het de week pizza voor 6.- euro. Maar dan zonder de salami, champigons en artisjokken maar met ham, extra kaas en ansjovis.
Iemand een idee of opmerking over de ranges die handig zouden zijn?
Groet Roland
Het setje moet betaalbaar blijven en in 1 doos zitten. Anders wordt het de week pizza voor 6.- euro. Maar dan zonder de salami, champigons en artisjokken maar met ham, extra kaas en ansjovis.
Iemand een idee of opmerking over de ranges die handig zouden zijn?
Groet Roland
Dan kan er mss ook een beknopte brochure bij, waarop staat wat het serie/parallel plaatsen van componenten met hun waardes doet?b_force schreef:Ik zit even over de range te denken, aangezien je lang niet elke waarde nodig hebt, omdat je veel samen kan stellen
15uF = bv 4,7uF + 10uF enz
Zo kan je ook spoelen in serie en parallel zetten.
even verder puzzelen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met de E6-reeks
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeksen
Kan je al heel wat.
(let even niet op de tolerantie, dat hangt natuurlijk nogal van je product af)
Hier zijn bijna alle waardes wel uit te maken. (onder de 10uF)
Voeg daarbij nog een 10uF en een 22uF en je komt heel ver.
voor tweeters is meestal 3,3uF t/m 8,2uF goed bruikbaar.
Voor spoelen is het wat lastiger, daar lopen de waardes snel uit een.
in het algemeen, is mijn ervaring, dat rond de 1,2mH wel een zeer algemene waarde is en goed te combineren.
Maar wellicht is de instelbare spoel:
viewtopic.php?t=5211
Een stuk beter.
Dan er voor zorgen dat je genoeg hebt. 2 voor woofer (sper- of zuigkring en 2e orde filter) en voor tweeter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeksen
Kan je al heel wat.
(let even niet op de tolerantie, dat hangt natuurlijk nogal van je product af)
Hier zijn bijna alle waardes wel uit te maken. (onder de 10uF)
Voeg daarbij nog een 10uF en een 22uF en je komt heel ver.
voor tweeters is meestal 3,3uF t/m 8,2uF goed bruikbaar.
Voor spoelen is het wat lastiger, daar lopen de waardes snel uit een.
in het algemeen, is mijn ervaring, dat rond de 1,2mH wel een zeer algemene waarde is en goed te combineren.
Maar wellicht is de instelbare spoel:
viewtopic.php?t=5211
Een stuk beter.
Dan er voor zorgen dat je genoeg hebt. 2 voor woofer (sper- of zuigkring en 2e orde filter) en voor tweeter.
Maar een setje? Mijn filter is opgebouwd met die dingen, doe er maar een stuk of 15 sowieso om ook snel even een weerstandje erbij te kunnen pluggen.Roland schreef:Setje kroko draadjes erbij.
Ook wat elko's van grotere waarden lijken me wel handig, vooral voor de wat grotere woofers die toch laag gefilterd moeten worden.
Ik ben heel erg blij met dit initiatief. Ik zal dan ook zeker hier gebruik van maken, tenminste, als het niet financieel erg uit de klauwen loopt.
Aangezien hier erg veel beginners bijzitten denk ik dat het op de langere termijn zelfs een aardige klandizie zal opleveren.
Ik vind het soort van "instelbare spoelen" wel klinken als een kosteffectieve oplossing, maar heb geen bal verstand van of dit een goede manier is om flters te ontwikkelen. Zou ook zeker alleen de instapreeks voor dit setje gebruiken. Het finale filter zal waarschijnlijk toch uit betere componenten bestaan.
Even voor de duidelijkeheid, in wat voor prijscategorie zitten we ongeveer (bij benadering)?
Jan
Aangezien hier erg veel beginners bijzitten denk ik dat het op de langere termijn zelfs een aardige klandizie zal opleveren.
Ik vind het soort van "instelbare spoelen" wel klinken als een kosteffectieve oplossing, maar heb geen bal verstand van of dit een goede manier is om flters te ontwikkelen. Zou ook zeker alleen de instapreeks voor dit setje gebruiken. Het finale filter zal waarschijnlijk toch uit betere componenten bestaan.
Even voor de duidelijkeheid, in wat voor prijscategorie zitten we ongeveer (bij benadering)?
Jan
Ik heb onzin ingevuld.
Wat moet je nu met zo'n serie als je geen meet spullen bij de hand hebt? Alles op gehoor? Online voorspellingen heb je niks aan.
Als je meetspullen hebt, kunt lenen oid, dan wordt het zinvoller natuurlijk. Kun je direct simmen of meten met test filtertjes.
Maar welke beginner heeft nu zelf een meet mogelijkheid thuis?
Wat moet je nu met zo'n serie als je geen meet spullen bij de hand hebt? Alles op gehoor? Online voorspellingen heb je niks aan.
Als je meetspullen hebt, kunt lenen oid, dan wordt het zinvoller natuurlijk. Kun je direct simmen of meten met test filtertjes.
Maar welke beginner heeft nu zelf een meet mogelijkheid thuis?