2 subs parallel of serie (auto)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
bass-x

2 subs parallel of serie (auto)

Bericht door bass-x »

Hoi,

ik heb een vraagje over aansluiten van mijn twee subs in auto. Ik heb sinds kort een andere auto gekocht en lag een leuk versterkertje in. het gaat hier om een alpine 3539 met volgende specs

2 X 150 RMS @ 4 ohm
2 X 200 RMS @ 2 ohm
1 X 400 RMS @ 4 ohm (bridged)

De versterker heeft echter 1 nadeel. ik moet gebrugd schakelen omdat volume regeling van 1 ingang kapot is. Mijn subs zijn allebei 4 ohm. moet ik nu parallel of in serie de subs aansluiten? Ik weet namelijk niet wat er fout kan gaan als ik bijvoorbeeld parallel (op 2 ohm) ga draaien in mijn auto.

alvast bedankt
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Twee subs 4 ohm parallel gebrugd aansluiten trekt de versterker niet, je zal ze dus in serie moeten zetten.
Rob.
bass-x

Bericht door bass-x »

Ok dank je wel en ook voor de snelle reactie.

Wat gebeurt er als ik ze wel parallel zou schakelen? gaat dan de versterker doorbranden? Hoef het niet per sé te weten maar was wel benieuwd wat er eigenlijk dan fout gaat

groetjes bas
fredze

Bericht door fredze »

Er zijn toch subversterkers (auto) die makkelijk 2 ohm aankunnen? Zie ik veel gebeuren, zeker bij de dB-drag scene
teacher

Bericht door teacher »

Jep, 1 en 0,75 kan ook nog wel.

Deze amp niet. Tenminste, waarschijnlijk wordt ie loeiheet en slaat ie in de beveiliging (in het beste geval :) ).

Oh ja, als je nog een goede vergelijkbare amp zoekt, ik heb nog een hele frisse jbl P180.2 te koop :)
bass-x

Bericht door bass-x »

Hoi,

Is het ook zo dat het in parallel altijd meer vermogen heeft dan in serie? Dus ik zou in principe kunnen kijken of hij te warm word en wanneer hij warmer wordt dan handwarm zeg maar dan betekend het dat ik hem toch maar in serie moet schakelen. Ik bedoel mijn versterker zal niet uit elkaar knallen.

Of maakt voor het aantal db's niet uit of ik in serie of parallel geschakeld heb.

het zou mooi zijn dat ik in parallel zou kunnen schakelen omdat ik namelijk zelf deze kist heb gebouwd en gespoten heb met witte structuur verf omdat namelijk de woofers zelf ook wit zijn. Ik heb de kist zo gebouwd dat hij niet meer uit elkaar kan en de woofers heb ik dicht gemaakt met een klein laagje witte kit eronder en toen vast geschroef omdat het meegeleverde vilt de structuur verf niet dichtte.

@teacher: Heeft deze jbl 390 watt vermogen op muziek of RMS? en kan deze wel op 2 ohm draaien. indien wel wat zou je dan voor deze versteker willen hebben? Ik dacht dat Alpine ook wel een goed merk was. Ik had hiervoor altijd caliber verstekers en heb idee dat de bas nu iets warmer is geworden en lager met de alpine. dus vandaar dat ik hem er ook in wil houden maar als de JBL net zo goed is en qua aansluiting mogelijkheden beter dan ben ik natuurlijk geinteresseerd
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Het geleverde vermogen van een versterker hangt rechtreeks af van de aangesloten belasting, kijk maar naar jou vermogensopgave.

Dus op 2 ohm levert íe in theorie 2x zoveel dan op 4 ohm, omdat er domweg 2x meer stroom loopt (allerlei verliezen even daargelaten). Dus wordt íe ook warmer, gaat het harder etc.

Rob.
teacher

Bericht door teacher »

bass-x schreef:
@teacher: Heeft deze jbl 390 watt vermogen op muziek of RMS? en kan deze wel op 2 ohm draaien.
Je hebt een PB :)

gr

t.
Plaats reactie