2 subs parallel of serie (auto)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
2 subs parallel of serie (auto)
Hoi,
ik heb een vraagje over aansluiten van mijn twee subs in auto. Ik heb sinds kort een andere auto gekocht en lag een leuk versterkertje in. het gaat hier om een alpine 3539 met volgende specs
2 X 150 RMS @ 4 ohm
2 X 200 RMS @ 2 ohm
1 X 400 RMS @ 4 ohm (bridged)
De versterker heeft echter 1 nadeel. ik moet gebrugd schakelen omdat volume regeling van 1 ingang kapot is. Mijn subs zijn allebei 4 ohm. moet ik nu parallel of in serie de subs aansluiten? Ik weet namelijk niet wat er fout kan gaan als ik bijvoorbeeld parallel (op 2 ohm) ga draaien in mijn auto.
alvast bedankt
ik heb een vraagje over aansluiten van mijn twee subs in auto. Ik heb sinds kort een andere auto gekocht en lag een leuk versterkertje in. het gaat hier om een alpine 3539 met volgende specs
2 X 150 RMS @ 4 ohm
2 X 200 RMS @ 2 ohm
1 X 400 RMS @ 4 ohm (bridged)
De versterker heeft echter 1 nadeel. ik moet gebrugd schakelen omdat volume regeling van 1 ingang kapot is. Mijn subs zijn allebei 4 ohm. moet ik nu parallel of in serie de subs aansluiten? Ik weet namelijk niet wat er fout kan gaan als ik bijvoorbeeld parallel (op 2 ohm) ga draaien in mijn auto.
alvast bedankt
Hoi,
Is het ook zo dat het in parallel altijd meer vermogen heeft dan in serie? Dus ik zou in principe kunnen kijken of hij te warm word en wanneer hij warmer wordt dan handwarm zeg maar dan betekend het dat ik hem toch maar in serie moet schakelen. Ik bedoel mijn versterker zal niet uit elkaar knallen.
Of maakt voor het aantal db's niet uit of ik in serie of parallel geschakeld heb.
het zou mooi zijn dat ik in parallel zou kunnen schakelen omdat ik namelijk zelf deze kist heb gebouwd en gespoten heb met witte structuur verf omdat namelijk de woofers zelf ook wit zijn. Ik heb de kist zo gebouwd dat hij niet meer uit elkaar kan en de woofers heb ik dicht gemaakt met een klein laagje witte kit eronder en toen vast geschroef omdat het meegeleverde vilt de structuur verf niet dichtte.
@teacher: Heeft deze jbl 390 watt vermogen op muziek of RMS? en kan deze wel op 2 ohm draaien. indien wel wat zou je dan voor deze versteker willen hebben? Ik dacht dat Alpine ook wel een goed merk was. Ik had hiervoor altijd caliber verstekers en heb idee dat de bas nu iets warmer is geworden en lager met de alpine. dus vandaar dat ik hem er ook in wil houden maar als de JBL net zo goed is en qua aansluiting mogelijkheden beter dan ben ik natuurlijk geinteresseerd
Is het ook zo dat het in parallel altijd meer vermogen heeft dan in serie? Dus ik zou in principe kunnen kijken of hij te warm word en wanneer hij warmer wordt dan handwarm zeg maar dan betekend het dat ik hem toch maar in serie moet schakelen. Ik bedoel mijn versterker zal niet uit elkaar knallen.
Of maakt voor het aantal db's niet uit of ik in serie of parallel geschakeld heb.
het zou mooi zijn dat ik in parallel zou kunnen schakelen omdat ik namelijk zelf deze kist heb gebouwd en gespoten heb met witte structuur verf omdat namelijk de woofers zelf ook wit zijn. Ik heb de kist zo gebouwd dat hij niet meer uit elkaar kan en de woofers heb ik dicht gemaakt met een klein laagje witte kit eronder en toen vast geschroef omdat het meegeleverde vilt de structuur verf niet dichtte.
@teacher: Heeft deze jbl 390 watt vermogen op muziek of RMS? en kan deze wel op 2 ohm draaien. indien wel wat zou je dan voor deze versteker willen hebben? Ik dacht dat Alpine ook wel een goed merk was. Ik had hiervoor altijd caliber verstekers en heb idee dat de bas nu iets warmer is geworden en lager met de alpine. dus vandaar dat ik hem er ook in wil houden maar als de JBL net zo goed is en qua aansluiting mogelijkheden beter dan ben ik natuurlijk geinteresseerd
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Het geleverde vermogen van een versterker hangt rechtreeks af van de aangesloten belasting, kijk maar naar jou vermogensopgave.
Dus op 2 ohm levert íe in theorie 2x zoveel dan op 4 ohm, omdat er domweg 2x meer stroom loopt (allerlei verliezen even daargelaten). Dus wordt íe ook warmer, gaat het harder etc.
Rob.
Dus op 2 ohm levert íe in theorie 2x zoveel dan op 4 ohm, omdat er domweg 2x meer stroom loopt (allerlei verliezen even daargelaten). Dus wordt íe ook warmer, gaat het harder etc.
Rob.

