Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas
Na een tijdje begint het toch weer te kriebelen en dus tijd voor wat nieuws.
Na wat onderzoek gaat het een drie-weg systeem worden met Dayton woofer, Dayton mid en Seas hoog.
De kast wordt vrij niet recht-toe recht-aan....maar alles bol en schuin.
Het front staat 7 graden naar achter, de achterkant 10 graden en de zijkanten worden wat bol...
De units zijn zoals ik al schreef van Dayton en Seas.
De Seas tweeter wordt de H1283-06 22TAF/G, de midwoofer wordt de Dayton RS-150, de woofer een Dayton RS-225s.
Na wat onderzoek gaat het een drie-weg systeem worden met Dayton woofer, Dayton mid en Seas hoog.
De kast wordt vrij niet recht-toe recht-aan....maar alles bol en schuin.
Het front staat 7 graden naar achter, de achterkant 10 graden en de zijkanten worden wat bol...
De units zijn zoals ik al schreef van Dayton en Seas.
De Seas tweeter wordt de H1283-06 22TAF/G, de midwoofer wordt de Dayton RS-150, de woofer een Dayton RS-225s.
Laatst gewijzigd door Edo op zo 30 dec 2007, 14:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Leuk, een nieuw project van Edo!
Ik zie dat je midkamer een bijzonder vorm heeft. Is het die druppelstaartvorm of is ie driehoekig?
Aangezien ik me wat meer inhoudelijk aan het verdiepen ben, waarom heb je gekozen voor deze units? En waar baseer je die keuze's op. Impendantie, rendement, bepaalde Ts-parameters?
Jan
Ik zie dat je midkamer een bijzonder vorm heeft. Is het die druppelstaartvorm of is ie driehoekig?
Aangezien ik me wat meer inhoudelijk aan het verdiepen ben, waarom heb je gekozen voor deze units? En waar baseer je die keuze's op. Impendantie, rendement, bepaalde Ts-parameters?
Jan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 3 weg systeem met Dayton en Seas
Mooi... Edo en Dayton Reference drivers
... dat belooft wat, dus dit topic heeft mijn volle aandacht.
Als ik deze drivers koos, was dat vooral op basis van de lichte, maar stijve konus, de lage vervormingscijfers en de hoge waarderingen en uitstekende testresultaten. De RS-225 is eigenlijk de enige uit deze serie waar ik nog maar weinig over vond, dus mocht iemand iets tegenkomen of meer over deze driver weten (Edo?), dan hoor ik dat graag.
Als ik deze drivers koos, was dat vooral op basis van de lichte, maar stijve konus, de lage vervormingscijfers en de hoge waarderingen en uitstekende testresultaten. De RS-225 is eigenlijk de enige uit deze serie waar ik nog maar weinig over vond, dus mocht iemand iets tegenkomen of meer over deze driver weten (Edo?), dan hoor ik dat graag.
Leuk project Edo
.
Mooie vorm, tevens een voordeel: weinig te dempen ?.
Stabiliteit...is daar over nagedacht
Waarschijnlijk komt het geheel nog op een stabiele voet te staan, met grote spikes eronder
Ben erg benieuwd hoe de bouw verder verloopt en de tekeningen eruit zien.
Foto's van de vorderingen zijn erg op prijs gesteld

Mooie vorm, tevens een voordeel: weinig te dempen ?.
Stabiliteit...is daar over nagedacht
Waarschijnlijk komt het geheel nog op een stabiele voet te staan, met grote spikes eronder
Ben erg benieuwd hoe de bouw verder verloopt en de tekeningen eruit zien.
Foto's van de vorderingen zijn erg op prijs gesteld
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ffff doorwerken...?????....
...
Maar inderdaad, de woofer komt nog onder het mid. Hieronder een idee van wat het gaat worden.
@Montana: ik zag dat je ermee bezig was...leuk.
@Wowly: Jep, de midkamer is een soort druppel geworden. Niet geheel wat o.a. Jeroen gedaan heeft, maar het lijkt erop. De rede is eigelijk simpel. Ik wou voor het laag de zoveel mogelijk ruimte gebruiken, en de mid-sectie toch zo diep mogelijk maken. Dus niet zoals bij Thesis ondiep en omhoog.Ben benieuwd hoe het gaat werken. (en ik wil weer wat nieuws hebben voor de volgende luisterdag natuurlijk....
)
De drivers heb ik gedeeltelijk uitgezocht op uiterlijk (zien er goed uit), recenties her en der gelezen, en ik heb vroeger de kleine RS van Dayton al eens gebruikt en was daar zeer tevreden over. Daarbij komt nog dat de drivers niet zo duur zijn.
@Hondasnl: Vorm is gekozen omdat ik graag weer eens wat anders wou dan recht-toe-recht-aan, dus niet rechthoekig. Geef toe, is wat lastiger bouwen want niets is haaks of recht...
De kast helt dus achterover waarbij het front wat minder dan de achterkant, dan de bolling van de zijkanten en dan ik ook nog het front wat breder dan de achterkant....
Maar maakt het wel weer leuk. De zijkanten worden een sandwitch constructie van MDF/triplex (en dat herhaalt), dus in totaal ongeveer 20...25 mm dik. Ik heb bij Thesis gemerkt dat zo'n constructie met alle lijm en gebogen vorm erg stevig is, dus vandaar nu weer.
En ehm, nee, de woofer komt onder de bracing die je ziet.
Zal zo nog wat foto's plaatsen. Hier eerst even een schetjes wat het ongeveer gaat worden.
Maar inderdaad, de woofer komt nog onder het mid. Hieronder een idee van wat het gaat worden.
@Montana: ik zag dat je ermee bezig was...leuk.
@Wowly: Jep, de midkamer is een soort druppel geworden. Niet geheel wat o.a. Jeroen gedaan heeft, maar het lijkt erop. De rede is eigelijk simpel. Ik wou voor het laag de zoveel mogelijk ruimte gebruiken, en de mid-sectie toch zo diep mogelijk maken. Dus niet zoals bij Thesis ondiep en omhoog.Ben benieuwd hoe het gaat werken. (en ik wil weer wat nieuws hebben voor de volgende luisterdag natuurlijk....
De drivers heb ik gedeeltelijk uitgezocht op uiterlijk (zien er goed uit), recenties her en der gelezen, en ik heb vroeger de kleine RS van Dayton al eens gebruikt en was daar zeer tevreden over. Daarbij komt nog dat de drivers niet zo duur zijn.
@Hondasnl: Vorm is gekozen omdat ik graag weer eens wat anders wou dan recht-toe-recht-aan, dus niet rechthoekig. Geef toe, is wat lastiger bouwen want niets is haaks of recht...
De kast helt dus achterover waarbij het front wat minder dan de achterkant, dan de bolling van de zijkanten en dan ik ook nog het front wat breder dan de achterkant....
Maar maakt het wel weer leuk. De zijkanten worden een sandwitch constructie van MDF/triplex (en dat herhaalt), dus in totaal ongeveer 20...25 mm dik. Ik heb bij Thesis gemerkt dat zo'n constructie met alle lijm en gebogen vorm erg stevig is, dus vandaar nu weer.
En ehm, nee, de woofer komt onder de bracing die je ziet.
Zal zo nog wat foto's plaatsen. Hier eerst even een schetjes wat het ongeveer gaat worden.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Ik weet het niet helemaal. Naar mijn gevoel zijn de verhoudingen niet helemaal okee. Hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is. Van de voorkant vind ik ze daarentegen prachtig. OP de zijtekening heb ik echter het idee dat de verhoudingen tussen de bovenkant en de onderkant niet helemaal lekker lopen; de tilt is net niet helemaal natuurlijk...
Maar goed, je zegt het zelf wel; het is in ieder geval nieuw. Ik vond de alfa 147 toen ik 'm voor 't eerst zag ook niet mooi, maar dat is totaal omgeschakeld...
Maar goed, je zegt het zelf wel; het is in ieder geval nieuw. Ik vond de alfa 147 toen ik 'm voor 't eerst zag ook niet mooi, maar dat is totaal omgeschakeld...
Edo, je schets ziet er echt geweldig uit!!Edo schreef:En ehm, nee, de woofer komt onder de bracing die je ziet.
Zal zo nog wat foto's plaatsen. Hier eerst even een schetjes wat het ongeveer gaat worden.
Persoonlijk hou ik niet van die moderne uitstralingen, maar dit is wel erg sierlijk hoor
Maar die bracing...., volgens mij zit ie, na verhouding, erg laag, klopt niet geheel met je schets, daar komt je woofer.
Persoonlijk zou ik wat meer bracings aanbrengen (geraamte) en massieve stroken hout van 2 of meer verschillende kleuren om en om op verlijmen en onderling verbinden met lamello's, alles "verstek gezaagd" (dus enkel een licht schuinekant aan schaven) en dan de buitenkant geheel glad geschuurd.
En dan bedoel ik horizontaal gestapeld, balkje voor balkje.....dat is echt TOP!
De voet... die komt geheel overeen met wat ik in gedachte had
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op di 20 nov 2007, 22:13, 4 keer totaal gewijzigd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: 3 weg systeem met Dayton en Seas
Mooi kastje Edo! Mooie drivers ook. Dit lijkt me een leuk modelletje voor de DDIY in..... welke maand(/jaar
) is 't ook alweer?
Check de main page maar ook zijn 2-weg met de 225 onder 'projecten' en de metingen onder 'tests'.
http://www.markk.claub.net/Marp schreef:De RS-225 is eigenlijk de enige uit deze serie waar ik nog maar weinig over vond, dus mocht iemand iets tegenkomen of meer over deze driver weten (Edo?), dan hoor ik dat graag.
Check de main page maar ook zijn 2-weg met de 225 onder 'projecten' en de metingen onder 'tests'.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Klopt, ideetje kom van een foto van de Neeper. Kwam hem tijdje geleden tegen en kwam best overeen met ideetje wat ik had. Dus mijn bolling en de kleine details van de Neeper tesamen kwam op dit idee.
Ohja, de schets is een oude schets, niet geheel op maat. Ik doe altijd alles uit m'n hoofd en teken eigelijk nooit. Zo ook met de bracing. Front uitzagen, speakers erop leggen en streepje zetten op het hout....klaar.
En kan zeggen dat dat eigelijk wel vaak goed gaat. Nadeel is als mensen hem willen nabouwen en vragen om de bouwtekening....
Tsja, is meestal een schetjes om de inhoud te berekenen, wat krabbels en verder niets....
Bracing wordt nog iets meer rondom de woofer, maar hoeft echt niet zoveel met een gebolde sandwitch constructie. Wordt stevig genoeg. Lamello's gebruik ik eigelijk nooit. Ben meer van de oude stempel denk ik met deuveltjes...
Ohja, de schets is een oude schets, niet geheel op maat. Ik doe altijd alles uit m'n hoofd en teken eigelijk nooit. Zo ook met de bracing. Front uitzagen, speakers erop leggen en streepje zetten op het hout....klaar.
En kan zeggen dat dat eigelijk wel vaak goed gaat. Nadeel is als mensen hem willen nabouwen en vragen om de bouwtekening....
Tsja, is meestal een schetjes om de inhoud te berekenen, wat krabbels en verder niets....
Bracing wordt nog iets meer rondom de woofer, maar hoeft echt niet zoveel met een gebolde sandwitch constructie. Wordt stevig genoeg. Lamello's gebruik ik eigelijk nooit. Ben meer van de oude stempel denk ik met deuveltjes...


