Zoals ik zo hier en daar liet weten zit ik te broeden over de filtering in mijn TL boxen zoals dat door de heer Harald Hecken van Newtronics is bedacht.
Sietse schreef:Sietse in het topic TL stiekem mee getrouwd schreef:
Van oudsher ziet de bas een spoel en de middentoner een condensator voor z'n neus. De rest van het filter laat ik even buiten beschouwing. De middentoner moet dan ook nog omgepoold aangesloten worden.
Voor mijn gevoel is het nu zo dat hier iets niet klopt. Maar ik heb geen meetmogelijkheden.
Ik moet voor de duidelijkheid wel eerst even terug naar mijn TL's. Het is natuurlijk niet zo, dat ik er aan begonnen ben zonder voorwerk. Toen ik zag hoe er gefilterd werd, heb ik dus eerst dat grote dure (echt waar) filter uit m'n toenmalige kasten gehaald. Vervolgens alles 6dB. Bas met spoel, domemiddentoner als basmidden met spoel en een condensator voor de tweeter.
En klaar was Sietse. Drie verschillende TL kasten en jaren lang zitten grutten waarom het nou net niet deed wat je vindt dat het zou moeten doen. Het expriment gedaan met de breedbander, vervelend want Sietse was alweer klaar. Dus samen met mijn nieuwe boxen drie keer raak.
En drie keer is scheepsrecht.
Zo, dat wordt de box, waarvan het houtwerk reeds naast mij staat te wachten om door mij te worden vertroeteld.
Voor de liefhebbers, dit is een Midi-line van P.Atkinson uit 1978. Deze is een beetje aangepast aan mijn behoeften maar was als origineel mijn eerste TL.
De bezetting zal zijn 2x W200 bas, 1x W130S en 1x G20FFL. Alles van Visaton omdat ik die nog heb liggen.
De filterschakeling van 1982 is van mijn eerste TL en destijds met behulp van Remo samen gesteld. Fo was hier 300 en 3500 Hz. Toen wel een basmidden woofer toegepast en speelde geloof ik wel goed. Ik weet niet meer hoe goed.
Filter 2 is ongeveer wat er in diverse andere TL's heeft gezeten waar ik een dome midden gebruikte. F0 zal hier wel 500 en 3500 zijn geweest. Zoveel mee gerommeld dat ik dat niet meer zeker weet.
Filter 3 is momenteel mijn "lieveling. Fo 100 en 4500 Hz ( ribbontweeter)
Waar gaat het mij nu om.
Dat is de overgang van laag naar midden, of moet ik zeggen van laag naar hogerlaag en midden. Het is waar dat een line niets meer toevoegd aan het weergavegebied boven ca 100 a 150 Hz. Maar hogere frequenties is niet erg.
Voorheen zag ik eigenlijk altijd 12dB of hogere orde fillters. En dat moet toch kunnen want er zijn zat mensen die heel tevreden zijn met een dergelijke samenstelling. En ik heb er ook altijd in geloofd. En toch is er iets dat mij bezig blijft houden ondanks uitleg van b.v. Jeroen. Zit er toch iiets van fase verschil bij, of kan het zo zijn dat er toevallig eigenschappen van het labyrinth zijn, die een 6 dB filtering beter ondersteunen dan andere schakelingen. Dan zou het ook zo kunnen zijn dat de eigenschappen van andere behuizingen weer hogere filterschakelingen prefereren.
Als ik even heel extreem denk, zou ik het geheel van mijn box kunnen zien als een breedbander met een tweeter, die mee kan doen omdat het faseverloop in de breedbander veranderd naarmate de frequentie toeneemt. In dit geval beperk ik de breedbander in het weergeven van het hoog en heb ik geen fase verschillen van laag naar midden.
Voorlopig zie ik het als twee en halfweg en dan kan ik er mee leven.
Wat ook opvallend is dat wanneer ik anders filter ik de muzikaliteit er uit haal. Maar dat kan ook te maken hebben met mijn eigen beleving van muziek.
Zo, ik geloof dat ik nu wel ongeveer dat beschreven heb wat er door m'n hoofd spookt en hoop ik maar dat iemand mij van dat spook verlost.