TL en filteren, of spookt het er in?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

sietse

TL en filteren, of spookt het er in?

Bericht door sietse »

Hallo beste lezers,

Zoals ik zo hier en daar liet weten zit ik te broeden over de filtering in mijn TL boxen zoals dat door de heer Harald Hecken van Newtronics is bedacht.
Sietse schreef:
Sietse in het topic TL stiekem mee getrouwd schreef:
Van oudsher ziet de bas een spoel en de middentoner een condensator voor z'n neus. De rest van het filter laat ik even buiten beschouwing. De middentoner moet dan ook nog omgepoold aangesloten worden.
Voor mijn gevoel is het nu zo dat hier iets niet klopt. Maar ik heb geen meetmogelijkheden.

Ik moet voor de duidelijkheid wel eerst even terug naar mijn TL's. Het is natuurlijk niet zo, dat ik er aan begonnen ben zonder voorwerk. Toen ik zag hoe er gefilterd werd, heb ik dus eerst dat grote dure (echt waar) filter uit m'n toenmalige kasten gehaald. Vervolgens alles 6dB. Bas met spoel, domemiddentoner als basmidden met spoel en een condensator voor de tweeter.
En klaar was Sietse. Drie verschillende TL kasten en jaren lang zitten grutten waarom het nou net niet deed wat je vindt dat het zou moeten doen. Het expriment gedaan met de breedbander, vervelend want Sietse was alweer klaar. Dus samen met mijn nieuwe boxen drie keer raak.
En drie keer is scheepsrecht.
Afbeelding
Zo, dat wordt de box, waarvan het houtwerk reeds naast mij staat te wachten om door mij te worden vertroeteld.
Voor de liefhebbers, dit is een Midi-line van P.Atkinson uit 1978. Deze is een beetje aangepast aan mijn behoeften maar was als origineel mijn eerste TL.
De bezetting zal zijn 2x W200 bas, 1x W130S en 1x G20FFL. Alles van Visaton omdat ik die nog heb liggen.

De filterschakeling van 1982 is van mijn eerste TL en destijds met behulp van Remo samen gesteld. Fo was hier 300 en 3500 Hz. Toen wel een basmidden woofer toegepast en speelde geloof ik wel goed. Ik weet niet meer hoe goed.
Filter 2 is ongeveer wat er in diverse andere TL's heeft gezeten waar ik een dome midden gebruikte. F0 zal hier wel 500 en 3500 zijn geweest. Zoveel mee gerommeld dat ik dat niet meer zeker weet.
Filter 3 is momenteel mijn "lieveling. Fo 100 en 4500 Hz ( ribbontweeter)

Waar gaat het mij nu om.
Dat is de overgang van laag naar midden, of moet ik zeggen van laag naar hogerlaag en midden. Het is waar dat een line niets meer toevoegd aan het weergavegebied boven ca 100 a 150 Hz. Maar hogere frequenties is niet erg.
Voorheen zag ik eigenlijk altijd 12dB of hogere orde fillters. En dat moet toch kunnen want er zijn zat mensen die heel tevreden zijn met een dergelijke samenstelling. En ik heb er ook altijd in geloofd. En toch is er iets dat mij bezig blijft houden ondanks uitleg van b.v. Jeroen. Zit er toch iiets van fase verschil bij, of kan het zo zijn dat er toevallig eigenschappen van het labyrinth zijn, die een 6 dB filtering beter ondersteunen dan andere schakelingen. Dan zou het ook zo kunnen zijn dat de eigenschappen van andere behuizingen weer hogere filterschakelingen prefereren.
Als ik even heel extreem denk, zou ik het geheel van mijn box kunnen zien als een breedbander met een tweeter, die mee kan doen omdat het faseverloop in de breedbander veranderd naarmate de frequentie toeneemt. In dit geval beperk ik de breedbander in het weergeven van het hoog en heb ik geen fase verschillen van laag naar midden.
Voorlopig zie ik het als twee en halfweg en dan kan ik er mee leven.

Wat ook opvallend is dat wanneer ik anders filter ik de muzikaliteit er uit haal. Maar dat kan ook te maken hebben met mijn eigen beleving van muziek.

Zo, ik geloof dat ik nu wel ongeveer dat beschreven heb wat er door m'n hoofd spookt en hoop ik maar dat iemand mij van dat spook verlost.

=D>
Rudy

Bericht door Rudy »

kan je enige info geven van de demping van je 'tunnel', waar en welk materiaal, daar dit nogal belangrijk is voor de 60..100Hz frequenties.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Rudy,

Het dempingsmateriaal weet ik de naam niet van maar is van dat witte spul dat ik bij de meubelstoffeerder haal. Ongeveer 2 cm dik. Het zit er zodanig opgerold in dat de pijp gevuld is, maar toch niet wordt afgesloten. Werkt perfect vind ik. Bailie's longhair probeer ik ook wel eens, maar haal ik er altijd weer uit. Het heeft een verstoppende werking. Ik zal eens vragen hoe dat spul heet.
Rudy

Bericht door Rudy »

Mag ik veronderstellen dat het je bedoeling is om je filter te her"ontwerpen" maar dan met hogere ordes filters of wil je gewoon antwoorden op je oorspronkelijke vraag :oops:

Bijvraagje, heeft die W130S het niet crap lastig in je laatste opstelling (3), daar ie toch nog doorloopt tot 50..60 Hz (-3dB) in zen dat ik op het zicht zie 12liter ?

Dat dempingsmateriaal, zit het nou net in de "tunnel" of in de kamer van de units.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Het is niet echt de bedoeling om dat 6 dB filter te veranderen, tenzij er in de discussie iets naar voren zou komen dat ik nog niet heb uitgeprobeerd of de moeite van proberen waard is. Vandaar dat ik nu de boven getoonde boxen bouw. Dan zal ik het daar in proberen als ik niet te veel onderdelen moet bijkopen. Maar ik heb in de loop der jaren wel wat filtermateriaal overgehouden.
De W130S paste niet bij de ribbontweeter. Te vroeg last van breakup. Verwacht daar nu geen probleem mee.
Dat dempingsmateriaal zit in de kamer en over de gehele tunnel lengte.
In het oorspronkelijke ontwerp is het laatste stuk tunnel leeg, maar dan wordt de bas bij mij nog al heftig. Kan van de gladde vloer komen of dat de vijfde harmonische iets anders zit omdat ik andere woofers gebruik.
Rudy

Bericht door Rudy »

Het probleem dat je al hebt voor je begint, is dat de W130S niet gevoelig genoeg is tov het duo'tje W200. Tweet is geen probleem.

En de W130S zal het extreem hard te verduren krijgen daar ie in het laag niet gefilterd is, wat zoiezo zen weerslag heeft op je mid, waar ie toch voor dient neem ik aan. ( in versie 3 )

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Misschien op papier of computer wel. Maar ik weet dat ie geen probleem zal hebben met het laag. En hij moet als basmidden fungeren tot ca 3000 Hz denk ik. Maar dat zie ik wel als ze in de box zitten. En hij kon ook drie basjes bijbenen. Daar zit ik niet over in.

De puzzel is wat die Harald er toe heeft bewogen het 6 dB te doen.
En ik krijg steeds zonder probleem op die manier een TL aan de praat.
Die meneer schijnt overigens iemand te zijn die liefst zo weinig mogelijk onderdelen toepast. En toch is ie m'n broer niet...... ? :D
sietse

Bericht door sietse »

Zo, nou, dus ik ben gelukkig niet de enige die het wel snapt, maar niet begrijpt waarom het verschil lijkt te maken. Of andersom?
Want dan stond het ondertussen hier wel aangegeven. :D
Ik ga voor fase-reinheid van deze filtermethode. Twee en halfweg.
Ik kan dat niet aantonen maar een van de eerste dingen die een luisteraar vaak zegt is; -wat een rust- en dan pas -klinkt mooi-
Ik zal denk ik, als het kan en misschien wel moet, als ik onverhoopt weer ruzie krijg met het basmiddentje, het ook nogeens 12dB proberen. Maar dan zowel de bm met spoel ervoor en weer met een condensator. Schakeling 2 dus in twee uitvoeringen.
Maar dat spoken, 'k weet niet, Labyrinth is een duur woord voor doolhof.... :shock:

Ik las dat Erik met z'n betonnixen een beetje het zelfde heeft gedaan als ik. Bas als breedbander en midden en hoog ieders met een enkele condensator. Hij vindt het niet slecht klinken. Ben benieuwd hoe het er na dit weekend uitziet.
Rudy

Bericht door Rudy »

Sietse, ik ontken die fasereinheid dingen niet, maar dit hoor je niet, dit merk je pas na uren door het feit dat je luistermoe word, heeft niks mee muziekbeleving te maken. Een korrekte response is 10 keer belangrijker.
Speakers uiteenhalen als ze dezelfde akoestische response hebben is imo niet mogelijk op <4 uur tijd ( zelfde units en Xoverfreq wel te verstaan ), welke faseverschillen en type filters ze ook hebben.
( en ja ik heb dit al geprobeerd :roll: )

Welja, das mening.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Dank je wel voor je reacties Rudy. We zullen zien wat de nieuwe kastjes gaan doen. Zal wel eind volgende week zijn hoop ik.
Ik zal het laten weten.

Groetjes Sietse
sietse

Bericht door sietse »

Zo, nog geen plaatje, maar zal ik morgen of in het weekend proberen te doen. De eerste geluiden komen er uit. Alles 6dB. Valt niet tegen, maar ik moet noch even met de demping bezig.
Test opstelling is ook verre van gunstig. De restanten van mijn zelfbouw versterker en een Pioneer tuner uit 1974. Maar het geeft geluid en geen rook tot nu toe. Morgen meer, nu eerst even songfestifal kijken.

Groet Sietse
sietse

Bericht door sietse »

Zo, ze doen het. Denk ik ! ?
Je hebt van die dagen dat het tegen zit. Heb ik even een cd speler te leen, doet 1 kanaal het niet. Maar ik ontdekte dat er ook een speler in de computer zit. :D Dus cd erin. niets dus. Inwendig dus geen kabeltje van cd naar geluidskaart. Dat opgelost en vervolgens een rot geluid en ook nu is rechter kanaal er niet. Maar met de tuner wel. Dus voorversterker maar even een dweilbeurt gegeven en klaar was kees.
Zit nu nog te experimenteren met demping in de basmid kamer en BR of dicht. Tot nu toe BR de voorkeur en deze keer niet de opening in het labyrinth.
Ik kom in de loop van volgende week erop terug met foto. Want ik ga ze verhuizen naar de woonkamer. Dan heb ik betere aparatuur en vergelijk met m'n andere boxen.

Maar gezien het feit dat deze kastjes niet de helft kosten t.o.v. mijn, jullie reeds bekende kasten, dan werkt het al verrekte goed. Het blijft mij verbazen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Sietse,

Ik kan me niet voorstellen dat dit rustig gaat klinken. Als je de tweeter 6 dB wilt filteren dan zou ik toch zeker een weerstand van 10 ohm of lager over de tweeter heen zetten om de resonantiepiek in de impedantie te dempen. Je werkt nu niet met een ribbon die een vrijwel ohmse impedantie heeft...

En ik vind ook dat Rudy gelijk heeft met de middentoner die zwaar wordt belast op deze manier. Maar het is niet erg als je niet al te hard speelt. Maar op een goed volume moet je niet verbaasd zijn als de vervorming in de vele procenten gaat lopen.
sietse

Bericht door sietse »

Ha jeroen,

Weet je jeroen en anderen, jullie vraagtekens zijn de zelfde als de mijne.
Dat is nou precies de reden van dit topic. Ik ben kennelijk de enige die het zo heeft gebouwd. Nu dus voor de vierde keer. Daarom was ik ook erg nieuwschierig naar de verrichtingen van Erik met die condensatoren en lonkte ik daar even om het met spoelen te proberen.
Maar goed, als ik mijn boxen even mag aanduiden met 3 pitters ( drie bassen ) en 2 pitters ( twee bassen ) foto komt deze week nog, het volgende.

Als het volume zacht staat ( kinderen op bed ) speeld het zodanig dat je echtwaar helemaal niets mist. Klinkt prettig.
Als ik het zo hard zet dat ik de pest in krijg, is er nog steeds niks loos. Klinkt nog steeds letterlijk en figuurlijk geweldig.
Als ik het nog harder zet, krijg ik met de 3 pitter eerder een probleem met de bas dan met de rest. Daar doet op dit moment de 2 pitter het beter, maar die basspeakers zijn, vind ik, ook meer dingen voor disco of zo. Ik heb ze bij vergissing ooit een keer aangeschaft om kapotte basspeakers te vervangen. Verkeerde zuinigheid zeg maar.
Maar ook de kasten zoals op tekening eerder in dit topic(2 pitters) doen het stomweg, ook al moest ik even zoeken naar de Fo van mid naar hoog.
Dit moet 3000 Hz zijn want anders krijg ik breakup van de basmid en vervorming van de tweeter.
Ik weet natuurlijk ook wel dat met 6 dB het weergave vermogen van de tweeter afneemt, maar nou en? Het is voor de huiskamer en dan kan het hard zat. Maar ik zal die weerstand wel even proberen in de tweepitters want die zit me nog niet helemaal lekker.

Verder zit ik een beetje met m'n *** vol tanden en denk ik dat je het moet horen en dan hebben we hooguit misschien verschil van smaak betreffende de eigen interpretatie van muziek. Ik verbaas mij in ieder geval nog steeds over de weergave met zo'n simpele filtering. Twee en halfweg heet het bij Newtronics.

Zou best eens kunnen dat, dat voor een TL de meest geschikte filter methode is om zowel het TL gat weg te krijgen en fase verschil tussen laag en mid. Of ontstaat het TL-gat door fase verschil tussen laag en mid bij "gewone filtering.

Sietse
sietse

Bericht door sietse »

Vergeet ik nog te vragen waarom zou dat basmid speakertje het moeilijk moeten hebben? Hij moet zowel laag als mid doen. Ik beluister daar geen probleem.

Sietse
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij hoge volumes zit het basmiddentonertje op zijn maximale uitslag in het laag. De afval is akoestisch dan wel 12 dB/oct maar de excursie blijft constant in dit gebied, onafhankelijk van frequentie. Je moduleert je hele middengebied dus met de lage tonen. Je zit dus met enkele millimeters uitslag door het laag, terwijl je maar tienden van millimeters voor het midden nodig hebt. Dat is zonde. Je verliest transparantie.

Het is dus niet dat ie het niet doet, ook niet dat ie kapot gaat, hij doet het alleen minder. Alsof je een mp3-tje speelt. Het wordt meer een brij. Maar als je niet beter weet, dan weet je ook niet wat je mist en heb je geen probleem.

In feite geldt hetzelfde voor de tweeter. Het maakt echt veel uit, zeker als je 6 dB/oct zo laag als 3000 Hz doet. Heb ik zelfs met de SEAS millennium last van gehad. Je hoort het geluid gewoon dichtslibben. Minder sprankelend, meer verstopt. En dat was dus nog mild. Met tweeters die minder kunnen hebben wordt het schril in plaats van verstopt.

Groetjes, Jeroen
sietse

Bericht door sietse »

Ik maak vanmiddag een foto, als ik heb uitgevonden hoe dat ding werkt.
Dan hoop ik vanavond of morgen een plaatje te kunnen laten zien en kan ik er nog even over nadenken hoe ik Jeroen en Rudy zal vertellen dat ze gelijk hebben In ieder geval bij deze verzameling speakers :cry:
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding
Zo, heeee.... he, de volgende keer zal ik weten hoe ik het zelf kan doen.
Hier zijn ze dus, de 3 pitters nog een keer en de twee pitters. Mooi he...\:D/
Beetje breed stereobeeld in deze post zo te zien. :oops:

Maar goed, de 2 pitters waren bedoeld als expriment om ze daarna te verkopen in de opruiming, zal ik maar zeggen.
Ik zal proberen het gebeuren overzichtelijk te vertellen. Maar ik ben nu eenmaal een warhoofd.

Het ging er om het 6 dB gebeuren nog een keer te realiseren. Nou in princiepe werkt het. Dus wat dat betreft heb ik in mijn geloof geen deuk opgelopen. En toch werkt het niet. En kijk dan is zo'n experiment opeens uiterst zinvol geworden. Een bevestiging dat vooral de keuze van een breedbandige basmid van groot belang is voor een goede weergave bij deze filtermethode. Jeroen en Rudy hebben gelijk vooral ten aanzien van midden een hoog. Ik krijg het niet rustig. Ik blijf de versterker zachter zetten ongeacht de Fo en 12 of 6 dB. En dat terwijl je steeds eerst vindt van " zo klinkt best heel aardig " . Het laag van de basmid heb ik geen probleem mee. Dankzij dat komt er tenminste muziek uit de boxen.

Want er speeld meer. De baspeakers. Ze zitten in een TL, dat wel, maar ze waarderen die luxe niet. Het zijn waardeloze dingen die een conus hebben van waarschijnlijk in water gedrenkt wc papier en zo klinken ze ook. Blijven ver achter bij de andere twee en maken zodoende het plaatje niet kompleet. En dan heb je dus een probleem. Pech kastjes dus.
Maar och het kwam uit de "rommeldoos" en ik heb een bevestiging dat de keuze van de basmid van groot belang is en dat het dan ook met een dome tweeter goed kan gaan bij een beetje hogere Fo. Iets van 4000 a 4500 Hz, desnoods nog hoger.

@ Jeroen, ik denk dat wat je in je laatste post schrijft over het moduleren van het middengebied eenhoorbaar verschijnsel is. Het varieerd volgens mij ook met de Fo die ik toepas en zelfs als ik de basmid kamer open of dicht heb. het is allemaal nogal van invloed op de klank maar ook op het stereo beeld en of ik in mijn stoel bas hoor of moet gaan staan, omdat bij b.v. Fo=2500 het bas gebeuren opeens naar boven verhuist en bij 3500 er weer tussen zit. Zo heeft een verschijnsel voor mij nu een naam gekregen?

Dus de basmid en tweeters gaan in een AB of BR en ik zie wel wat ik met dat wc papier ga doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuke post Sietse!

Ik kan me heel wat voorstellen bij je ervaringen. Zeker nadat ik heb gehoord hoe vriendelijk de SPH-135KEP ongefilterd klinkt. Maar het bundelen blijft een probleem. Je kan ervoor kiezen. Het klinkt heel rustig. Maar je mist best veel informatie omdat die bundeling vanaf 2000 Hz begint en dat maakt dat de verhoudingen niet meer kloppen. Bundeling is op zich goed voor de plaatsing. Maar voor een goede plaatsing moet je juist ook beneden 2000 Hz die bundeling voor elkaar krijgen. Anders kost het je meer dan dat het je oplevert. Veel meer energie tot 2000 Hz die via de kamer je oren bereikt dan daarboven.

Het zal bij jou meevallen omdat je hem toch affiltert met een spoel en de MHT12 redelijk vroeg laat inzetten. Kan dus best. Maar je haalt niet het optimale compromis qua rust en helderheid eruit. Juist als je ook dat stukje tussen 2000 en 5000 Hz op niveau krijgt, zonder dat de tweeter daar problemen mee heeft, win je aan transparantie en helderheid. Terwijl je toch, als de overgang maar precies klopt en dat is de kunst, keihard kan draaien zonder luistermoe te worden.

Groetjes, Jeroen
sietse

Bericht door sietse »

Dank Jeroen.

Ik heb begin vorig jaar, toen ik op hifi.nl een breedbandig woofertje zocht veel uitgeprobeerd. Ik weet dat je gelijk hebt betreffende de Fo tussen mid en hoog. Maar zoals ik het nu heb in de 3 pitter is het kennelijk goed. Ook op hoger volume wordt ik niet moe. Maar ik heb wel de pest aan harde muziek. Raar als je weet dat ik het grootste deel van m'n leven ook nog muzikant was.
Maar als ik luistervrienden op visite heb staat het harder dan ik normaal doe en niemand klaagt of het ook wat zachter kan. In tegendeel zelfs. Dan zit ik toch redelijk goed.
Ik heb nu lspcad en als ik heb uitgevonden hoe dat werkt ga ik misschien nog eens meten.
Druk baasje ben ik aan het worden. Ook nog uitzoeken Linkwitch en zo....
Ooit zei iemand eens tegen mij van - als je in de techniek werkt ben je nooit uitgestudeerd. Geen wonder dat ik antiek blonde haren heb.. :D
sietse

Bericht door sietse »

Terwijl je toch, als de overgang maar precies klopt en dat is de kunst, keihard kan draaien zonder luistermoe te worden.
Nog even Jeroen, Als je dat voorelkaar hebt, wat doen ze dan bij laag volume? Vaak hoor ik boxen die perse hard moeten staan om goed te klinken.
Rudy

Bericht door Rudy »

Ehm sietse, speakers hebben net hetzelfde gedrag op laag volume als op hoog volume ( wel dat moeten ze toch ideaal gezien), met dan het verschil dan je ongevingsruis op een lager volume licht ( dB gezien tov het afspeelniveau ) dan bij een lager volume, als dan je speakers dit ook nog eens aankunnen dan wil dit zeggen dat je winst kan boeken op gebied van detailering.

Maar wat iedereen blijkbaar niet begrijpt is dat zolang je zuiver speelt ( lees versterker niet clipped ) muziek NOOIT hard gaat klinkt, niet gaat irriteren en enkel om méér roept.

Muziek op 60dB luisternivea kan je dus NOOIT high end noemen, want op dat niveau kan je niet eens het verschil maken tussen een casette deck en je cdspeler. ( of je ongevings lawaai zit op minder dan 20dB, wat ik me niet egt kan voorstellen ... )

Als je die redenering niet goed kan volgen of niet geloofd, zet maar eens de stofzuiger op in de kamer en speel maar eens stil en speel dan maar eens harder, merk dan op dat je "meer" detail hoord terwijl ie hard staat.
( ook de reden waarom s'avond's laat alles zo "beter" klinkt, naja, heeft misschien ook met de hoeveelheid wijn te maken :D )

Wil het nog effe hebben over die 6dB filters, het doel van een filter is net frequenties buiten houden die de unit op zich een beetje schel gaat laten klinken of overbelast geraakt, en wat ik dan zelden bij die zelfbouw filters zie is dat er geen aanwezigheid is van impedantiecorrektienetwerken, welke net zo noodzakelijk zijn in 6dB filters, gebeurd dit niet dan zullen je woofers nog lekker meespelen tot enkel kHz'sen. En dat zelfde heeft ook katastrofale gevolgen voor je tweeter.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als aanvulling hierop, je kunt niet om de Fletcher-Munson curves heen. Het gebied van 2000 tot 5000 Hz is erg belangrijk. Maar dat is ook precies het gebied waar je de scheidingsfrequentie moet leggen voor optimaal afstraalgedrag en minimale vervorming. Je hebt dus twee problemen: de overgang tussen mid en hoog moet perfect gedaan zijn en ook nog zodanig van niveau dat het lekker klinkt bij jouw favoriete afspeelvolume. Veel grote systemen zijn ervoor om hard te kunnen en dan toch helder en transparant te klinken maar niet schril. Dat betekent noodzakelijkerwijs dat het kritische gebied wat teruggenomen moet zijn. Bij laag volume klinkt het dan wat mat. Andersom ook: het systeem kan op zich perfect zijn maar afgestemd zodanig dat het lekker klinkt bij laag volume. Hoe vervormingsvrij ook en hoe perfect de overgang ook, het zal dan toch "hard" gaan klinken bij grote volumes.

Voor een hele goede uitleg, zie http://www.allchurchsound.com/ACS/edart/fmelc.html, met name deze quote "Many times it helps to use an equalizer to cut some of the frequencies around 2,000Hz to 5,000Hz a little if music is being played loudly. This action keeps the sound crisp sounding, but not distorted and piercing at higher SPL levels." In feite is dit het meest rechtstreekse antwoord op je vraag, sietse.

Wel een punt van aandacht: een goede opnametechnicus houdt hier rekening mee. Daardoor kan je globaal gezien je box ontwerpen op een vlakke respons. En wat die boxen betreft die je vaak hoort: die zijn dus gewoon niet naar jouw smaak. En dat is het mooie van zelfbouw: maak geen box die pas begint te klinken op een niveau waarop jij toch nooit luistert. Je hebt het zelf in de hand om een afstemming te kiezen die gemiddeld genomen het beste klinkt bij jouw muziekverzameling en luisterniveau's.

Nog een tip, kijk eens naar de grafiekjes van het laatste filter van de betonnix. Op de luisteras is het redelijk vlak. Van de luisteras af is het kritische gebied gelijkmatig minder maar niet teveel. Dat betekent dat bij harder spelen er in dat gebied minder energie via reflecties in de luisterruimte aankomt bij je oren. Dat helpt ook om het zowel bij lage als hoge niveau's prettig te laten klinken. Kijk ook eens naar de metingen op deze pagina http://www.soundstageav.com/speakermeasurements.html en kijk eens of je het on- en off-axis gedrag kan relateren aan wat je gehoormatig ervaart met deze speakers. Er staan erg veel bekende systemen op. Vooral bij de systemen die op de luisteras al wat gaan missen in het kritische gebied en ook bij de systemen die een behoorlijk grote dip hebben in dit gebied zullen niet zo lekker klinken bij zachte afspeelniveaus. De systemen met grillige curves, zoals de Wilson Watt Puppy, zullen erg gevoelig zijn voor welke versterker er op aangesloten staat en welke muziek je het liefst er op afspeelt.

Groet, Jeroen
sietse

Bericht door sietse »

Nou, daar kan ik weer even een tijdje mee vooruit. :D

Bedankt voor jullie help en info. Ik zal er denk ik zeker gebruik van maken want de W130S en het tweetertje zullen samen verder gaan in een BR of gesloten kast. Weet ik nog niet. Kom ik tzt dan waarschijnlijk nog wel eens op terug. Zien we wel.

Groet Sietse
weidok

Bericht door weidok »

He Jeroen

Mooi al die metingen van 'bekende systemen"

Dynaudio heeft een paar die heel mooi meten
of zie ik dat verkeerd...
Ook een die het wat slechter doet..

Thiel ook niet verkeerd ?
Meen me te herinneren dat bij dynaudio systemen
vaak een timedelay (zoiets) netwerkje werd toegepast..

Welke klinken en meten volgens jouw goed ?
(dat smaken verschillen dat neem ik op de koop toe)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”