Bandor breedbander met Visaton GF200 als laagondersteuning

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bandor breedbander met Visaton GF200 als laagondersteuning

Bericht door L »

Zelfbouwers,
als geluk bij een ongeluk ben ik enige tijd geleden in bezit gekomen van een paar Bandor 50 breedbanders in de 4 Ohm variant. Nu heb ik deze in een kastje van 1 liter gekunsteld en dat klinkt zowaar niet slecht. De kastjes zijn gemaakt van wat reststukjes multiplex van 12mm dik. Het geluid was wat als een koektrommel, maar na plaatsen van wat losse wol in het trommeldoosje is dit al een stuk beter. Best leuk zo zonder filter :!: , maar echt serieus is het natuurlijk niet zulk natte vinger werk. Het laag is compleet afwezig, maar er zijn andere eigenschappen die wel in positieve zin opvallen. Zo is het stereobeeld opvallend groot.

Genoeg reden in ieder geval om te proberen er iets moois mee te maken.

Het eerste wat duidelijk is is dat er ondersteuning in het laag nodig is. Ik heb voor de keuze van een passende woofer hier en daar al wat advies ingewonnen en dat, gecombineerd met het feit dat ik producten van Visaton voordelig kan kopen, heeft geleid tot de aanschaf van een paar Visaton GF200 woofers. De keuze was in eerste instantie gevallen op de AL200, maar deze is voorlopig niet leverbaar via deze leverancier. De GF200 lijkt veel op de AL200 wat parameters betreft. De GF200 is een dubbelspoels woofer waarover HIER meer info zoals de T&S parameters is te vinden.

En dan heb je dus twee units, en dan? Ervaring heb ik niet, meten kan ik binnenkort, maar simuleren gaat natuurlijk al wel. Maar waar begin je mee? Tony Gee was zo behulpzaam om wat suggesties te doen. Stap 1 was het gebruik van Boxsim en dat valt alleszins mee, de Visaton unit staat er al in en het is in gebruik aardig intuitief en uitgebreid.

Tony suggereerde de Visaton in een op 30Hz afgestemde basreflexkast van 60 liter te plaatsen met een 2e orde kantelpunt op 300Hz.

Ik heb in Boxsim een kast ingevoerd van 80cm hoog, 50 diep en 25 breed met het middelpunt van de woofer op 60cm vanaf de grond. Verder geen afgeronde of afgeschuinde kant o.i.d. De Bandor zit in zijn eigen kastje van 1 liter hier boven op. Ik wil deze kasten voorlopig apart houden om uitgebreid met de posities enzo te kunnen experimenteren en de kasten makkelijk aan te kunnen passen alvorens tot een definitief ontwerp te komen.

Vervolgens voer ik volgens de rekenhulpen in boxsim een 2e orde filter in en een impedantiecorrectie voor de bandor. Dat wordt dan zoiets:
Afbeelding

De simulatie levert dan het volgende op:
Afbeelding

Ik zie een dip rond de 500Hz en veel hoogafval, lijkt mij nogal matig zo.

Laat ik voor de Bandor alleen de impedantiecorrectie staan, dan resulteert dat hier in:
Afbeelding

Lijkt mij beter, hoewel het laag nogal dominant lijkt en de hoogafval blijft.

Ik zit nu met wat vragen.
-Hoe bereken ik de lengte en diameter van de reflexpijp? Ik vind dit niet terug in Boxsim.
-De hoogafval in de simulatie is erg heftig, valt dit in de praktijk anders uit? Zo nee, wat kan ik hier dan aan doen?
-Is nu het juiste moment om een testkast voor de woofer te maken en te gaan meten?

Input m.b.t. andere aspecten stel ik natuurlijk ook op prijs. Hoe meer ik weet hoe duidelijker het me allemaal wordt wat ik allemaal niet weet. Ik vind het fijn om te weten dus heb nog een lange weg te gaan.

Het Boxsim-bestand met het geheel kan HIER worden gedownload.

Groet,

L
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Je simulatie bevat geen frequentie- en impedantie curve voor de Bandor, vandaar dat het hoog afvalt. :shock:
Verder zou ik in ieder geval een LCR parallel over de woofer zetten omdat anders zijn impedantie pieken de werking van de low-pass tegen gaan - vandaar die bult in de SPL rond de 120Hz. Iets van 12mH / 820uF / 6 ohm totale weerstand, zou moeten werken. Een Zobel van 33uF / 5,6 ohm kan ook geen kwaad om de impedantie stijging in het hoog van de woofer vlak te trekken. :wink:
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Goed,
een hele operatie, uit een grafiekje de amplitude, fase en impedantie aflezen en in een tekstbestand inkloppen. Bah. Het is dat het voor een goed doel is.

Die waardes heb ik dus allemaal ingevoerd en het filter gewijzigd, dit is nu zoals hier onder.

Gewijzigd filter:
Afbeelding

En daar rolt dan dit uit:
Afbeelding

Ik zie een joekel van een dip bij 550Hz en een raar knikkie in het frequentieverloop van de Bandor rond de 180Hz.

Morgen verder, genoeg geklus voor vandaag. Voor de liefhebbers is HIER een nieuwe versie van het Boxsim bestand te halen.

Voor bepalen van de maten van de reflexpijp blijkt ook ene hulpje in Boxsim te zitten, daar ga ik morgen mee rommelen.

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is nu een typisch voorbeeld van iets dat in tegen fase staat :)

Wissel de polariteit van je Bandor maar eens om :)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

b_force schreef:
Dat is nu een typisch voorbeeld van iets dat in tegen fase staat :)

Wissel de polariteit van je Bandor maar eens om :)
Klopt... :)

heb het bestand even in Boxsim geladen

trouwens bij chassisdata van de Bandor "erst oberhalb 3 x fb " uitvinken
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

weidok schreef:
b_force schreef:
Dat is nu een typisch voorbeeld van iets dat in tegen fase staat :)

Wissel de polariteit van je Bandor maar eens om :)
Klopt... :)

heb het bestand even in Boxsim geladen

trouwens bij chassisdata van de Bandor "erst oberhalb 3 x fb " uitvinken
Ja, dat is inderdaad logisch dat hij in tegenfase staat. Draai ik dat om en vink ik 'erst oberhalb 3x fb' uit dan krijgen we al een mooier plaatje:

Afbeelding

Ik vind het zo mooi genoeg om een testkast te fabrieken. Gaat ergens de komende weken gebeuren, er is ook nog een dak te herstellen.......

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bandor staat wel echt een heeeel stuk harder.

De boxsim file had je, ik zal er eens naar kijken, maar dat wordthelaas niet dit weekend... :)
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Voor de geinteresseerden heb ik HIER de laatste versie van het Boxsim bestand geplaatst.

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, ik ben even bezig geweest, maar ze sluiten slecht op elkaar aan.

In openbaffle heb je een mooi afval van de Bandor, maar is lastig aan te sluiten op de GF200.
Persoonlijk zou ik andere woofers nemen, maargoed, je hebt ze nu eenmaal :P

We knutselen reeds verder :)
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

De GF200 is een dubbelspoels woofer, door deze parallel of serieel te schakelen of 1 spoel niet aan te sluiten verandert er het e.e.a. aan de parameters. Wat dit voor invloed heeft is te vinden in de datasheet op de site. Is hier nog iets mee te optimaliseren?

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

aah, ik vond het al vreemd, ik meende al te zien dat hij eigenlijk 2 x 4 ohm was (en niet 8 ohm )

Een goeie opzet is bv om hier te beginnen:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html

http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... ction.html

Die bandor heb je trouwens overgetrokken ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou met deze gegevens toch iets voor elkaar gekregen.

Ik moet er wel bij zeggen dat meten van de Bandor toch echt wel een must is, want dit is geen doen.

Ik heb de gegevens eventjes opnieuw ingeladen van Visaton.

Ik weet niet precies wat de x-max is van de Bandor, ik neem aan dat hij wel tot zo'n 200Hz (-3dB) kan spelen.

Dan kan je daar mooi crossen met de GF 200
Dan krijgen we dit plaatje.

Volgens de sheets klopt het rendement van de bandor niet helemaal, die moet ergens rond de 87dB liggen.
Facetten zijn wel aan te raden bij deze unit (volgens Boxsim)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Ik heb gisteren samen met mede-DHZ'er xmax twee behuizingen voor de Visatons in elkaar gelijmd. Ieder met een baspoort, 7cm doorsnee, 18cm lang, zonder demping, inhoud 57 liter. 18mm MDF koud op elkaar gelijmde panelen met twee horizontale bracings, 1 verbind front met achterwand, de ander de zijwanden.

Eerste indruk is dat de Bandor te luid speelt vergeleken met de Visaton en dat er aardig wat kastresonanties zijn. Best leuk, maar goed is het niet. Ik heb wel het een en ander aan BAF en pritex liggen, ik kan wat langs de zijwanden plaatsen. Het niveau van de bandor zou ik wat kunnen dempen met een spanningsdeler, kost bar weinig aan componenten. Het filter wordt dan wel een hele kermis heb ik het idee.

b_force, jouw filter ziet er aardig anders uit, mij valt op dat het laag lager doorloopt. Je filtert de Visaton mider steil, je ziet volgens mij vanaf 250Hz allemaal resonanties. Is dat geen foute boel?

Ik laat de units de komende dagen inspelen en dan kijken we volgend weekend weer verder.

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mwah lijkt me goed genoeg, resonanties vallen wel mee.

Je moet simpel beginnen, jij was al behoorlijk aan het weg poetsen geblazen (met een zuigkring en een RC net werkje)

Wil je het steiler hebben ? kan je naar 3e orde gaan of zelfs 4e orde, maar dat gaat EN veel meer geld kosten en ik vind het persoonlijk een stuk minder klinken.

Ik zal zo eens verder kijken :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier een nieuw schema,

de GF200 is nu 3e orde gefilterd.

-3dB rond de 47Hz, best netjes :)
Bijlagen
GF200 3e orde.PNG
GF200 3e orde schema.PNG
GF200 3e orde schema.PNG (12.94 KiB) 3485 keer bekeken
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Zo, dat is een mooi plaatje. Dat geeft moed.

Groet,

L
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jah, echt zou ik eerst eens goed alles meten alvorens je daad werkelijk het filter gaat maken.

Anders blijft het gis werk
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....en bijna kortsluiting. :twisted: Wat is de waarde van de impedantie rond 200Hz?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar kwam ik gisteren avond ook achter.

Impedantie is zeer laag, ligt voornamelijk aan die bandor, is lastig te filter op die cross frequentie.

Ik zou daarom de cross ietsjes hoger leggen.

die GF200 is natuurlijk ook laag omhig, we kunnen maybe ook beter dan voor een serie filter gaan.
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Van de Bandor website een impedantiecurve:

Afbeelding

Groet,

L
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Ik bedacht me vanmiddag dat ik de Bandor in fase heb aangesloten in plaats van uit fase. :oops: Laat ik dat om te beginnen eens corrigeren.

Groet,

L
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
Daar kwam ik gisteren avond ook achter.

Impedantie is zeer laag, ligt voornamelijk aan die bandor, is lastig te filter op die cross frequentie.

Ik zou daarom de cross ietsjes hoger leggen.

die GF200 is natuurlijk ook laag omhig, we kunnen maybe ook beter dan voor een serie filter gaan.
Er is geen impedantiecurve van de Bandor ingevoerd, dus daarom simuleert ie bijna kortsluiting. :roll:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

In het projectbestand zaten nogal wat onvolkomenheden, de positie van de Bandor was bijvoorbeeld niet gedefinieerd, vandaar dat onregelmatige verloop bovenin. Tevens was de woofer op een oneindige baffle terwijl de data gemeten is in een standaard Visaton behuizing. Ik heb alle nieuwe data verwerkt in de bijlage. Dit simuleert nu met veel realistischere waardes. :wink:
Bijlagen
ScreenShot002.jpg
ScreenShot001.jpg
gf200-bandor 50-0.2.2.zip
(31.74 KiB) 92 keer gedownload
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik kon het niet laten om nog wat aanpassingen te doen. Tevens zijn alle onderdelen comform de beschikbaarheid bij Caps&Coils. :)
Bijlagen
gf200-bandor 50-0.2.3.zip
(31.84 KiB) 105 keer gedownload
ScreenShot004.jpg
ScreenShot003.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er netjes uit :)

Ik was ook al in deze richting aan het zoeken.
Wel heftige componenten (prijs kaartje)

Overigens heb ik idd niet meer gekeken of hij open baffle stond of grote box (ik was in de veronderstelling dat dat goed stond :P)


Nu nog kijken hoe de bandor echt meet :)

Hij valt wel behoorlijk af in het hoog.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”