als geluk bij een ongeluk ben ik enige tijd geleden in bezit gekomen van een paar Bandor 50 breedbanders in de 4 Ohm variant. Nu heb ik deze in een kastje van 1 liter gekunsteld en dat klinkt zowaar niet slecht. De kastjes zijn gemaakt van wat reststukjes multiplex van 12mm dik. Het geluid was wat als een koektrommel, maar na plaatsen van wat losse wol in het trommeldoosje is dit al een stuk beter. Best leuk zo zonder filter
Genoeg reden in ieder geval om te proberen er iets moois mee te maken.
Het eerste wat duidelijk is is dat er ondersteuning in het laag nodig is. Ik heb voor de keuze van een passende woofer hier en daar al wat advies ingewonnen en dat, gecombineerd met het feit dat ik producten van Visaton voordelig kan kopen, heeft geleid tot de aanschaf van een paar Visaton GF200 woofers. De keuze was in eerste instantie gevallen op de AL200, maar deze is voorlopig niet leverbaar via deze leverancier. De GF200 lijkt veel op de AL200 wat parameters betreft. De GF200 is een dubbelspoels woofer waarover HIER meer info zoals de T&S parameters is te vinden.
En dan heb je dus twee units, en dan? Ervaring heb ik niet, meten kan ik binnenkort, maar simuleren gaat natuurlijk al wel. Maar waar begin je mee? Tony Gee was zo behulpzaam om wat suggesties te doen. Stap 1 was het gebruik van Boxsim en dat valt alleszins mee, de Visaton unit staat er al in en het is in gebruik aardig intuitief en uitgebreid.
Tony suggereerde de Visaton in een op 30Hz afgestemde basreflexkast van 60 liter te plaatsen met een 2e orde kantelpunt op 300Hz.
Ik heb in Boxsim een kast ingevoerd van 80cm hoog, 50 diep en 25 breed met het middelpunt van de woofer op 60cm vanaf de grond. Verder geen afgeronde of afgeschuinde kant o.i.d. De Bandor zit in zijn eigen kastje van 1 liter hier boven op. Ik wil deze kasten voorlopig apart houden om uitgebreid met de posities enzo te kunnen experimenteren en de kasten makkelijk aan te kunnen passen alvorens tot een definitief ontwerp te komen.
Vervolgens voer ik volgens de rekenhulpen in boxsim een 2e orde filter in en een impedantiecorrectie voor de bandor. Dat wordt dan zoiets:

De simulatie levert dan het volgende op:

Ik zie een dip rond de 500Hz en veel hoogafval, lijkt mij nogal matig zo.
Laat ik voor de Bandor alleen de impedantiecorrectie staan, dan resulteert dat hier in:

Lijkt mij beter, hoewel het laag nogal dominant lijkt en de hoogafval blijft.
Ik zit nu met wat vragen.
-Hoe bereken ik de lengte en diameter van de reflexpijp? Ik vind dit niet terug in Boxsim.
-De hoogafval in de simulatie is erg heftig, valt dit in de praktijk anders uit? Zo nee, wat kan ik hier dan aan doen?
-Is nu het juiste moment om een testkast voor de woofer te maken en te gaan meten?
Input m.b.t. andere aspecten stel ik natuurlijk ook op prijs. Hoe meer ik weet hoe duidelijker het me allemaal wordt wat ik allemaal niet weet. Ik vind het fijn om te weten dus heb nog een lange weg te gaan.
Het Boxsim-bestand met het geheel kan HIER worden gedownload.
Groet,
L