D'appolito Configuraties
Moderator: Beheerdersteam
D'appolito Configuraties
Ik wil graag meer weten over de positionering van tweeters en woofers. Daarom plaats ik hier een aantal vragen over dit onderwerp.
Waarom plaatst men bij D'appolito configuraties de (mid)woofers bovenen onderde tweeter en niet linksen rechtsvan de tweeter?
Waarom plaatst men bij D'appolito configuraties de (mid)woofers bovenen onderde tweeter en niet linksen rechtsvan de tweeter?
D'apps zijn toch verzonnen om de afstraling te verandere, dat je bij een boven/onder plaatsing een meer verticale versprijding krijgt, en bij links/rechts een horizontale
Zodat je dus bij een center het midden vrij breed en op veel plaatsten duidelijk/verstaanbaar maakt, en je stereo setup vooral heel erg stereo wordt..
Of sla ik hier even en meter naast de plank?
Zodat je dus bij een center het midden vrij breed en op veel plaatsten duidelijk/verstaanbaar maakt, en je stereo setup vooral heel erg stereo wordt..
Of sla ik hier even en meter naast de plank?
Ik heb het artikel van Wikipedia zojuist even gelezen.
Als ik het goed begrijp, heeft een dergelijke configuratie dus voordelen t.o.v. een enkele (mid)woofer.
De horizontale D'appolito (zoals we die vaak bij HT's als centre zien) geeft volgens de theorie een breder afstraalgedrag.
Is dat nou juist ook niet de bedoeling bij stereo? Met andere woorden: als het afstraalgedrag verbetert, is het combineren van een horizontale en verticale D'appolito-configuratie dan niet juist ideaal?
Simuleer je met zo'n dubbele D'appolito-configuratie ook een breedbandluidspreker?
Als ik het goed begrijp, heeft een dergelijke configuratie dus voordelen t.o.v. een enkele (mid)woofer.
De horizontale D'appolito (zoals we die vaak bij HT's als centre zien) geeft volgens de theorie een breder afstraalgedrag.
Is dat nou juist ook niet de bedoeling bij stereo? Met andere woorden: als het afstraalgedrag verbetert, is het combineren van een horizontale en verticale D'appolito-configuratie dan niet juist ideaal?
Simuleer je met zo'n dubbele D'appolito-configuratie ook een breedbandluidspreker?
Het afstraal gedrag zou bij een dubbele D'app inderdaad verbeterd worden, maar de vraag is dan of je dit wilt. Wat ik me namelijk voor kan stellen is het volgende: Het idee van stereo is natuurlijk dat je duidelijk links, en duidelijk rechts hebt. Ga je dan het afstraal gedrag aanpassen zodat het wijder wordt om het zo maar te noemen, verdwijnt dat. Omdat het geluid dat van links zou moeten komen, door het brede afstraal gedrag van je linker speaker, steeds meer naar rechts toe gaat hangen.
Of dit effect dan egt zorgt voor het verdwijnen van het stereobeeld of juist een positieg effect heeft durf ik niet te zeggen.
Of dit effect dan egt zorgt voor het verdwijnen van het stereobeeld of juist een positieg effect heeft durf ik niet te zeggen.
De enige reden dat een D'appolito center op zijn kant ligt, is dat hij dan op de tv kan liggen. Voor de afstraling is het echter negatief.
Een D'appolito rechtop heeft een goede horizontal spreiding, maar slechte verticale. Als je de center dus plat legt, heb je alleen recht voor de speaker een goede afstraing, zit je uit het midden, dan is het gelijk minder.
Als center zal je dus ook een identieke speaker als de andere moeten maken (dit moet eigenlijk altijd in een surroundopstelling).
Ik moet ook wel zeggen dat als je goede front speakers hebt, de nood aan een center ook veel kleiner is.
Een D'appolito rechtop heeft een goede horizontal spreiding, maar slechte verticale. Als je de center dus plat legt, heb je alleen recht voor de speaker een goede afstraing, zit je uit het midden, dan is het gelijk minder.
Als center zal je dus ook een identieke speaker als de andere moeten maken (dit moet eigenlijk altijd in een surroundopstelling).
Ik moet ook wel zeggen dat als je goede front speakers hebt, de nood aan een center ook veel kleiner is.
Je zit er zo'n 90 graden naast. Het is dus net andersom, de boven/onder plaatsing heeft een horizontale spreiding, de links/rechts plaatsing een verticale.Yannick schreef:D'apps zijn toch verzonnen om de afstraling te verandere, dat je bij een boven/onder plaatsing een meer verticale versprijding krijgt, en bij links/rechts een horizontale
Zodat je dus bij een center het midden vrij breed en op veel plaatsten duidelijk/verstaanbaar maakt, en je stereo setup vooral heel erg stereo wordt..
Of sla ik hier even en meter naast de plank?
De woofers kun je voorstellen dat samenwerken als één langgerekte smalle woofer. Zoals je waarschijnlijk weet is de afmeting van het membraan bepalend voor de frequentie waarbij een luidspreker begint te bundelen. Als de grootste afstand tussen de units verticaal staat zal hij bij een lagere frequentie beginnen te bundelen (in het verticale vlak) dan wanneer de verticale afstand het kleinst is. Bij een liggende opstelling is de horizontale afstand het het grootst en gaat de luidspreker eerder in het horizontale vlak bundelen.
Bovendien zal de afstraling buiten de bundel erg onregelmatig zijn en afhankelijk van de frequentie omdat je dan kamfiltereffecten krijgt.
Zoals Bart al aangeeft is de liggende centerspeaker alleen een cosmetisch geschikte opstelling, voor een akoestisch goed afstralingsgedrag is deze opstelling minderwaardig.
Een vuurtoren bundelt licht, een 'd Appolito opstelling bundelt het geluid, een grote woofer bundelt ook de hoge tonen. Buiten deze smalle bundel is het geluidsniveau niet voor alle frequenties even gelijkmatig.Wowly schreef:ehm,
Wat is bundelen?
Dat is het wegvallen van bepaalde frequenties. Zodra het verschil in weglengte tussen de ene woofer en luisterpositie met de andere woofer en luisterpositie overeenkomt met de halve golflengte zal die frequentie uitdoven. Met een beetje meetkunde kun je de frequenties uitrekenen waarbij uitdoving optreedt.En wat is kamfiltereffect?![]()
Een beschrijving van het effect: wiki
Richard en Bart, wat jullie zeggen is verassend zeg! Ik heb al die tijd gedacht dat het precies andersom was. Erg interessant. Bedankt voor het delen van deze kennis!
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Even helemaal back to basic: Als ik praat of gitaar speel, dan is de afstraling toch ook niet slechts horizontaal of verticaal? En is het nu juist niet de bedoeling van een luidspreker om dergelijke zaken zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren?
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Even helemaal back to basic: Als ik praat of gitaar speel, dan is de afstraling toch ook niet slechts horizontaal of verticaal? En is het nu juist niet de bedoeling van een luidspreker om dergelijke zaken zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren?
Nee, je wilt dezelfde afstraling.thefinlux schreef:Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
Nee, dan heb je niet de 2 voordelen, maar de 2 nadelen. Gaat niet werken.Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Dit klopt ook niet helemaal. Je gebruikt dan een puntbron of lijnbron.Even helemaal back to basic: Als ik praat of gitaar speel, dan is de afstraling toch ook niet slechts horizontaal of verticaal? En is het nu juist niet de bedoeling van een luidspreker om dergelijke zaken zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren?
Met speakers gebruik je verschillende units om aan een totale sound te omen. De afstraling is dan dus ook compleet anders.
toch wel als je recht voor je speaker zit?, dan doet het er gewoon niet toe hoe hoog of hoe laag je zit.Bart_M schreef:Nee, je wilt dezelfde afstraling.thefinlux schreef:Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
Klopt, maar je neemt een center om een grotere sweetspot te maken en dus uit het midden te kunnen zitten. Als je perfect in het midden zit, is die center echt niet nodig.fredze schreef:toch wel als je recht voor je speaker zit?, dan doet het er gewoon niet toe hoe hoog of hoe laag je zit.Bart_M schreef:Nee, je wilt dezelfde afstraling.thefinlux schreef:Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
Je hebt met een beperkte verticale afstraalhoek minder last van de reflecties tegen vloer en plafond, daar komt ook nog bij dat het rendement op de luisterplaats wat hoger is. Een derde voordeel is dat een 'd Appolito (mits goed toegepast) een puntbron kan simuleren.thefinlux schreef:Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Het is wel zaak dat de tweeter van een 'd Appolito ongeveer op oorhoogte zit, of dat de luidspreker goed op de luisterplaats is uitgericht. Ga je staan zal het geluidsbeeld waarschijnlijk iets veranderen. Dit geldt trouwens meestal ook voor conventionele twee- of driewegsystemen. Het is wel van het ontwerp van kast en filter afhankelijk hoe sterk de wijziging in geluidsbeeld is met veranderende luisterhoogte.Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Re: D'appolito Configuraties
Ik kwam dit tegen toen ik wat aan het zoeken was naar d'Apollito opstellingen etc (2007!
).
Een belangrijk voordeel van de d'Appolito opstelling is dat de hoofd-lobe recht voor de luisteraar blijft staan bij alle frequenties (eigenlijk meest relevant in het x-over gebied). Feitelijk gedraagt de hoofd-lobe zich als een functie van het gecombineerde signaal van midwoofer en tweeter. Deze beïnvloeden dus het verticale straling-diagram. Bij een enkele midwoofer/tweeter opstelling (of niet symetrisch denk ik dan) zwaait de hoofd-lobe (op en neer) als functie van de weergegeven frequenties. Bij een d'Appolito is het verticale stralings-diagram altijd stabiel.
Satefan
Een belangrijk voordeel van de d'Appolito opstelling is dat de hoofd-lobe recht voor de luisteraar blijft staan bij alle frequenties (eigenlijk meest relevant in het x-over gebied). Feitelijk gedraagt de hoofd-lobe zich als een functie van het gecombineerde signaal van midwoofer en tweeter. Deze beïnvloeden dus het verticale straling-diagram. Bij een enkele midwoofer/tweeter opstelling (of niet symetrisch denk ik dan) zwaait de hoofd-lobe (op en neer) als functie van de weergegeven frequenties. Bij een d'Appolito is het verticale stralings-diagram altijd stabiel.
Satefan
Re: D'appolito Configuraties
Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
Re: D'appolito Configuraties
Hoe dichter de boel bij elkaar zit, hoe beter lijkt me! Tenzij je met DSP's werkt, dan kun je in het tijdsdomein makkelijker corrigeren. Mijn opstelling heeft de woofers 90 graden gekanteld, er zit ongeveer 15cm tussen de tweeter en de boven en/of onderwoofer. Betekent wel dat ik in t digitale filter een beetje delay moet doendre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: D'appolito Configuraties
staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentiedre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
Re: D'appolito Configuraties
Ik ga eens kijken of ik daar uit kom.....Henkjan schreef:staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentiedre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?![]()
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt

