Filters afschermen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Filters afschermen

Bericht door Bart_M »

Hoi, is het mogelijk om verschillende filters in een kistje te maken door ze onderling af te schermen, met name de spoelen.
Waarmee zou je dit moeten afschermen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom zou je het willen ?

Ehm sja enige wat je af zou willen schermen is magnetisch straling (van je spoelen), en dat valt nagenoeg niet af te schermen. (mu-metaal is de enige optie wat een klein beetje werkt)

(niet te verwarren met elektromagnetisch straling, dat kan je prima afschermen, maar is ook totaal wat anders)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik kan het filter niet inbouwen in de speaker. Extern plaatsen is geen probleem, dus dit wil ik vlak bij versterker doen, dan kan hij mooi naast het audiorek. Maar er moeten dan wel gelijk 4 filters bij elkaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je die voldoende afstand van elkaar geeft, dan moet dat niet echt problemen gaan opleveren.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Bedoeling is dat ze zo dicht mogelijk bij elkaar komen. :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dan het bekende plaatje met de afstand van spoelen in acht nemen :P
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Tja, elk filter los zal goed opgebouwd zijn, maar ik moet dus 4 van deze platen bij elkaar zetten. Dan kan ik geen rekening meer houden met de plaatsing van de spoelen... :cry:
Bijlagen
CC31.JPG
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Kan dus niet wat je wilt.

Misschien nog een optie: ieder filter een eigen platte doos geven en onder je LS-kasten zetten. Als een soort voetstuk dus. Of onder je ls-kast een dubbele bodem bouwen. Zo had ik in mijn vorige systeem in de voet mijn verstrekers + actieve filters zitten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het idee van Hans is een mooie oplossing.

Maar ik vind dat je die filter nog wel iets compacter kan maken hoor.

Goed bedenken waar je wat wilt hebben en waar je de spoelen zet.
10cm van elkaar kan nog met gemak.

Ik zou denk ik alles wel op het middelste plankje kunnen krijgen :P
Al is het wel een leuk puzzeltje :)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hans Nootdorp schreef:
Kan dus niet wat je wilt.

Misschien nog een optie: ieder filter een eigen platte doos geven en onder je LS-kasten zetten. Als een soort voetstuk dus. Of onder je ls-kast een dubbele bodem bouwen. Zo had ik in mijn vorige systeem in de voet mijn verstrekers + actieve filters zitten.
Onder de speakers gaat helaas niet. Het geheel wordt dan te hoog.

Dan blijft er niet veel over dan 4 losse kastjes te maken en naast de speakers te zetten. :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En probeer eens alles op het middelste plankje te maken, volgens mij kan dat met gemak.

Hoe groot is dat plankje ?


(Het filter van mijn KEF Monitor zit meer op elkaar gepropt hoor :P)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Of van hout een soort torentje maken (10x10 cm breed en ca. 30/40 cm hoog. Kun je mooi in een de hoek ergens bij je versterker zetten.
De 4 filters boven elkaar plaatsen. Ieder z'n eigen etage.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dit zijn toevallig 3 verschillende testfilters, de plankjes zijn iets groter dan nodig. De uiteindelijke filters zijn iets uitgebreider, ik heb nu 4 spoelen per filter, dus dat is nog lastiger te positioneren.

Ik zal eerst alle filteronderdelen eens bestellen en eens droog gaan opbouwen. Dan zal ik eens kijken of het toch niet mogelijk is.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hans Nootdorp schreef:
Of van hout een soort torentje maken (10x10 cm breed en ca. 30/40 cm hoog. Kun je mooi in een de hoek ergens bij je versterker zetten.
De 4 filters boven elkaar plaatsen. Ieder z'n eigen etage.
Dat is ook wel een optie. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

eerst luisteren als je het filter zo compact mogenlijk hebt gemaakt,als je dan verschillen hoort met je huidige opstelling kun je altijd nog veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”