subwoofer kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

subwoofer kabel

Bericht door jurriaan »

een goede budget kabel om een nieuw te bouwen aktieve subwoofer aan te sluiten op een surround reciever.

kant en klaar en/of zelf bouw tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

2 mooie pluggen, stukje microfoonkabel en evt een stukje kabelmantel?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

IF lui AND (kabel=lang)
THEN GOTO carhifishop
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Om dit topic even nieuw leven in te blazen... Ik ben het spoor even kwijt en zit met hetzelfde probleem als de topic starter.

Voor mijn DIY sub wilde ik een Hypex DS 1.2 gebruiken met een RCA ingang.
Nu switch ik toch om naar een DS 2.0 en die heeft 2x RCA (wit/rood).
Mijn 5.1 receiver heeft een RCA uitgang.
Ik kan geen RCA > 2x RCA kabel vinden op bijv. electronica-online.nl maar ze zullen wel bestaan blijkbaar.

Waarom heeft het zin om ze dubbel aan te sluiten?
De handleiding is hier niet duidelijk over.
Met wat googlen kwam ik op een forum waarin iemand het verschil merkte tussen enkele aansluiting en een dubbele.

Waar zijn trouwens die "High Power" input's voor?
Op de hypex site staat:
"Input Impedance 10 kOhm RCA
1 kOhm High Level"

Even een foto voor het gemak:
Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

De high inputs zijn om je subamp aan te sluiten op de versterkeruitgangen (speakeruitgangen) van je versterker. Hij maakt dus van het versterktesignaal ->lijnsignaal en gebruikt dat om je sub te voorzien van signaal. Voordeel: Subamp is gelinkt aan volume van je versteker, als je eigen versterker dat niet ondersteunt. Nadeel is dat je vermogen aan het wegstoken is en dus niet echt geschikt voor lichte versterkers en buizen amps.

Line-in heeft vaak 2 paartjes erop. 1 daarvan de ingang en de andere is vaak uitgang. In sommige gevallen is zelfs de uitgang gefilterd op het kantelpunt (filterfrequentie) van de subamp. Hou wel rekening mee dat niet iedere versterker een subout heeft of een RCA uitgang die gelinkt is aan het volume van de versterker.

Verder ziet de bouw er goed uit George,
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Gman schreef:
Ik kan geen RCA > 2x RCA kabel vinden op bijv. electronica-online.nl maar ze zullen wel bestaan blijkbaar.

Waarom heeft het zin om ze dubbel aan te sluiten?
De handleiding is hier niet duidelijk over.
Met wat googlen kwam ik op een forum waarin iemand het verschil merkte tussen enkele aansluiting en een dubbele.
RCA Y-kabels bestaan idd maar het is makkelijker om een verloopstekker te vinden....
http://www.hifisupply.nl/web/ViaBlue_XS ... _1006.html
http://www.hifisupply.nl/web/ViaBlue_XS ... _1007.html
http://www.hifisupply.nl/web/QED_Qunex_ ... _7005.html
http://www.elektronica-online.nl/conten ... php?id=185
http://www.elektronica-online.nl/conten ... php?id=186

De dubbele ingang op de DS 2.0 is volgens mij als je b.v. de uitgangen van een actief filter of pre uit van een stereo (voor)versterker wilt gebruiken (links en rechts worden samengevoegd tot 1 mono signaal).
De HK 3490 heeft b.v. 2x sub out, maar vaak (meestal?) zijn het 2 uitgangen die gesplitst zijn van 1 uitgang.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Bedankt voor de reacties.
Ik was bij speakerland en stelde daar de vraag ook. Het antwoord is eigenlijk simpel en dit is mijn eigen bewoording: Bij stereo geluid heb je soms links een laag en soms rechts. Daarom 2 ingangen :)

Ik zat veel te 5.1'erig te denken dus kwam er niet op.
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Zo een QED rca Y kabel heb ik nog liggen,

http://www.hifisupply.nl/web/QED_Qunex_ ... _7005.html

Bij interesse hoor ik t wel. :wink:
Plaats reactie