subwoofer kabel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
subwoofer kabel
een goede budget kabel om een nieuw te bouwen aktieve subwoofer aan te sluiten op een surround reciever.
kant en klaar en/of zelf bouw tips zijn welkom.
kant en klaar en/of zelf bouw tips zijn welkom.
Om dit topic even nieuw leven in te blazen... Ik ben het spoor even kwijt en zit met hetzelfde probleem als de topic starter.
Voor mijn DIY sub wilde ik een Hypex DS 1.2 gebruiken met een RCA ingang.
Nu switch ik toch om naar een DS 2.0 en die heeft 2x RCA (wit/rood).
Mijn 5.1 receiver heeft een RCA uitgang.
Ik kan geen RCA > 2x RCA kabel vinden op bijv. electronica-online.nl maar ze zullen wel bestaan blijkbaar.
Waarom heeft het zin om ze dubbel aan te sluiten?
De handleiding is hier niet duidelijk over.
Met wat googlen kwam ik op een forum waarin iemand het verschil merkte tussen enkele aansluiting en een dubbele.
Waar zijn trouwens die "High Power" input's voor?
Op de hypex site staat:
"Input Impedance 10 kOhm RCA
1 kOhm High Level"
Even een foto voor het gemak:

Voor mijn DIY sub wilde ik een Hypex DS 1.2 gebruiken met een RCA ingang.
Nu switch ik toch om naar een DS 2.0 en die heeft 2x RCA (wit/rood).
Mijn 5.1 receiver heeft een RCA uitgang.
Ik kan geen RCA > 2x RCA kabel vinden op bijv. electronica-online.nl maar ze zullen wel bestaan blijkbaar.
Waarom heeft het zin om ze dubbel aan te sluiten?
De handleiding is hier niet duidelijk over.
Met wat googlen kwam ik op een forum waarin iemand het verschil merkte tussen enkele aansluiting en een dubbele.
Waar zijn trouwens die "High Power" input's voor?
Op de hypex site staat:
"Input Impedance 10 kOhm RCA
1 kOhm High Level"
Even een foto voor het gemak:

De high inputs zijn om je subamp aan te sluiten op de versterkeruitgangen (speakeruitgangen) van je versterker. Hij maakt dus van het versterktesignaal ->lijnsignaal en gebruikt dat om je sub te voorzien van signaal. Voordeel: Subamp is gelinkt aan volume van je versteker, als je eigen versterker dat niet ondersteunt. Nadeel is dat je vermogen aan het wegstoken is en dus niet echt geschikt voor lichte versterkers en buizen amps.
Line-in heeft vaak 2 paartjes erop. 1 daarvan de ingang en de andere is vaak uitgang. In sommige gevallen is zelfs de uitgang gefilterd op het kantelpunt (filterfrequentie) van de subamp. Hou wel rekening mee dat niet iedere versterker een subout heeft of een RCA uitgang die gelinkt is aan het volume van de versterker.
Verder ziet de bouw er goed uit George,
Line-in heeft vaak 2 paartjes erop. 1 daarvan de ingang en de andere is vaak uitgang. In sommige gevallen is zelfs de uitgang gefilterd op het kantelpunt (filterfrequentie) van de subamp. Hou wel rekening mee dat niet iedere versterker een subout heeft of een RCA uitgang die gelinkt is aan het volume van de versterker.
Verder ziet de bouw er goed uit George,
RCA Y-kabels bestaan idd maar het is makkelijker om een verloopstekker te vinden....Gman schreef:Ik kan geen RCA > 2x RCA kabel vinden op bijv. electronica-online.nl maar ze zullen wel bestaan blijkbaar.
Waarom heeft het zin om ze dubbel aan te sluiten?
De handleiding is hier niet duidelijk over.
Met wat googlen kwam ik op een forum waarin iemand het verschil merkte tussen enkele aansluiting en een dubbele.
http://www.hifisupply.nl/web/ViaBlue_XS ... _1006.html
http://www.hifisupply.nl/web/ViaBlue_XS ... _1007.html
http://www.hifisupply.nl/web/QED_Qunex_ ... _7005.html
http://www.elektronica-online.nl/conten ... php?id=185
http://www.elektronica-online.nl/conten ... php?id=186
De dubbele ingang op de DS 2.0 is volgens mij als je b.v. de uitgangen van een actief filter of pre uit van een stereo (voor)versterker wilt gebruiken (links en rechts worden samengevoegd tot 1 mono signaal).
De HK 3490 heeft b.v. 2x sub out, maar vaak (meestal?) zijn het 2 uitgangen die gesplitst zijn van 1 uitgang.
-
Genedefect
- Berichten: 46
- Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
- Locatie: Kerkrade
Zo een QED rca Y kabel heb ik nog liggen,
http://www.hifisupply.nl/web/QED_Qunex_ ... _7005.html
Bij interesse hoor ik t wel.
http://www.hifisupply.nl/web/QED_Qunex_ ... _7005.html
Bij interesse hoor ik t wel.



