St_Amati

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

St_Amati

Bericht door CarloPJB »

Het ene is nog niet af en het volgende zit al weer in de pen.
Vandaag samen met de toekomstige eigenaar de units opgehaald en dat wilde ik jullie toch niet onthouden.

Heb voor dit project toch wel `n paar keer moeten nadenken want er zitten toch wel erg veel dingen in waar ik nog geen ervaring mee heb.
Er dient gefineerd te gaan worden en er zitten ronde kanten aan de kast. Ben de laatste dagen met `n mal met verschillende combintaties van Mdf en buigtriplex aan de gang geweest en de resultaten waren bemoedigend.

Hier `n linkje naar wat het moet gaan worden.
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm
Bijlagen
Seas Prestige CD22RN4X voor het laag.
Seas Prestige CD22RN4X voor het laag.
Seas Prestige MCA15RCY als mid.<br />Seas Prestige 27TDFNC/GW tweeter.
Seas Prestige MCA15RCY als mid.
Seas Prestige 27TDFNC/GW tweeter.
En hier alle drivers die gebruikt gaan worden na overleg met Edo en Geenius.
En hier alle drivers die gebruikt gaan worden na overleg met Edo en Geenius.
Laatst gewijzigd door CarloPJB op wo 30 jan 2008, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Woei, die link van de amati heb ik al erg vaak gezien, maar het is nog niemand gelukt er in de buurt te komen. De meest geslaagde is de laatste van Edo, die buitengewoon fraaie was!

Wowly
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wowly schreef:
Woei, die link van de amati heb ik al erg vaak gezien, maar het is nog niemand gelukt er in de buurt te komen. De meest geslaagde is de laatste van Edo, die buitengewoon fraaie was!

Wowly
Klopt. En eerlijk gezegd vond ik dat die ook behoorlijk in de buurt kwam. Misschien niet qua grootte, maar voor de verdere rest.... 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo...notificatie staat aan Carlo. Leuk.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nou nou, toe maar Carlo!
Ik denk dat het een fantastisch project wordt, ik ga het zeker volgen.

Verder zeg ik: mid in een gesloten kastje, en 10 inchers grotere poorten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

asterduc schreef:
doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;
Eeeeuuuhh, dat worre wel héééél véééél kastjens...... :lol:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;
Proberen jullie me zenuwachtig te maken :twisted:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Proberen jullie me zenuwachtig te maken :twisted:[/quote]

nee hoor Carlo.

Gewoon doen joh!

ziet er een keitof project uit!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Vandaag "even" wat hout laten zagen bij bevriend meubelmaker.


Hier zitten 60 strookjes bij om de lijmmal mee te "bekleden".
Bijlagen
60 strookjes 18 mm Mdf,20 mm breed.....
60 strookjes 18 mm Mdf,20 mm breed.....
16 platen van 8 mm buigmultiplex.
16 platen van 8 mm buigmultiplex.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Nu zeggen "ze" bij Sonus Faber dat de Amati helemaal uit echt en massief hout is opgebouwd...........

Maar wat denken jullie als je dit eens goed bekijkt :?
Bijlagen
amati4.jpg
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ligt eraan wat je onder 'massief' verstaat lijkt me. Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...

Maar ik blijf wel reuze nieuwsgierig naar dit project!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ligt eraan wat je onder 'massief' verstaat lijkt me. Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...

Maar ik blijf wel reuze nieuwsgierig naar dit project!
Dat ie niet uit een stuk is das mij ook duidelijk maar hier doen ze het lijken dat het wel uit allemaal losse,massieve delen is opgebouwd.

Zie ook de stapel hout op de achtergrond.....
Bijlagen
amati3.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat idee heb ik ook gehad, dat het allemaal uit massieve stroken hout is opgebouwd. Zie dermate dik hout maar eens in de juiste curve te buigen. Overigens, áls het je lukt is het bouwen van de speaker zelf een heel stuk eenvoudiger geworden....Ik ga misschien zelf ook maar eens wat probeersel maken :D

Jan
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...
ik wel, de mijne.
de Norh 5.1 http://www.norh.com/products/norh5/index.html , ik heb de walnoten versie. Het klinkt wel aardig, maar de kwaliteit van de gebruikte drivers is niet zo ontzettend geweldig.

Fritzzz
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Met het mooie weer van vandaag niet stilgezeten.Lekker buiten aan de slag geweest.

Persmal gemaakt om de ronde zijkanten van de Amati in te maken.

Mal bestaat uit 2 delen waartussen de platen gelijmt en over het gehele oppervlak aangedrukt worden.
Bijlagen
Het was &amp;quot;even&amp;quot; zagen maar dan heb je dus 30 strookjes per kant zodat je niet te scherpe vouwen krijgt.
Het was &quot;even&quot; zagen maar dan heb je dus 30 strookjes per kant zodat je niet te scherpe vouwen krijgt.
St.-Amati 013.JPG
Even proeven hoe het gaat met 4 lagen 8mm ingespannen.
Even proeven hoe het gaat met 4 lagen 8mm ingespannen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Heej.. dat systeem met die mallen zo ken ik ergens van! :lol:

Ben heel benieuwd Carlo!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Jasper Joppe Geers schreef:
Heej.. dat systeem met die mallen zo ken ik ergens van! :lol:

Ben heel benieuwd Carlo!
Had jij ook zoiets gebruikt en heb ik geen toestemmong gevraagd :oops: :wink: :lol:

Alle goei dingen die je tegenkomt op het forum die sla ik op in de bovenkamer maar de staat dan niet bij waar of wie :wink:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

- grinnik -

Maar dat is heel simpel; doorvoor is dit forum juist bedoeld toch?
Als een bepaald systeem nou eenmaal werkt, dan werkt het. Klaar.
En gezien je constructie heb ik het idee dat je ook aardig wat werk hebt gehad aan die mallen of niet?

Ik had denk ik wel al wat meer geprobeerd de kopse kanten van die latjes gelijk te houden. Nu moet je dat achteraf weer gelijk maken..

BLijft evengoed een topproject! :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Jasper Joppe Geers schreef:
- grinnik -

Maar dat is heel simpel; doorvoor is dit forum juist bedoeld toch?
Als een bepaald systeem nou eenmaal werkt, dan werkt het. Klaar.
En gezien je constructie heb ik het idee dat je ook aardig wat werk hebt gehad aan die mallen of niet?

Ik had denk ik wel al wat meer geprobeerd de kopse kanten van die latjes gelijk te houden. Nu moet je dat achteraf weer gelijk maken..

BLijft evengoed een topproject! :D
De mallen stonden in `n kleine 3 uur in elkaar,incl het frezen v/d rondingen.
De latjes zitten vast aan de mal en zijn puur bedoeld om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben tijdens het persen.(maar als het je erg stoort wil er wel even de bovenfrees langshalen hoor :twisted: :lol: )
De platen die er in gaan zijn 600 mm bij 1200 mm en daar zit ook nog ruim overlengte in.Dit verwijder ik dan pas als ze op de bracing zitten verlijmd.

Groet,Carlo
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Bericht door RUben »

Cool!, ben benieuwd :)

Voor die Amati speakers kan je een hele mooie auto van kopen zeg! $20k!?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Zonet de eerste 4 verlijmde platen uit de lijmmal gehaald.
Ben zeer tevreden met het resultaat dus als er morgen weer lijm gehaald is met de volgende 4 platen verder.
Er is 750 ml bruislijm nodig om een pakket te lijmen dus dat gaat wel `n beetje in de papieren lopen.......... :cry:
Bijlagen
St.-Amati 015.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoezo bruislijm? kan je niet gewoon witte houtlijm pakken?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Zat ik ook net te denken. Misschien dat je die houtlijm dan zelfs wat kan verdunnen met water en met een roller aanbrengen, dat werkt beter dan dat je een dikke film pure houtlijm ertussen frot... 8)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Op advies van meerdere meubelmakers die mij adviseerde om bruislijm te gebruiken.Zij hadden al eerder met deze buigplaten gewerkt en het oppervlak hiervan is `n beetje poreus.
Ook was hun ervaring dat er met witte houtlijm toch(in sommige gevallen)na enige tijd nog wat werking was te zien.

Lijm is trouwens uitgesmeert met `n fijn vertande lijmkam.
Gesloten