Tweeter en midden "dempen"

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wardje
Berichten: 19
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 15:19

Tweeter en midden "dempen"

Bericht door Wardje »

Goedenacht.

Ik heb een vraag mbt. tot mijn filter.
Ik ben een laag freak en heb vandaag x-overs gekocht (visaton HW 3/12 NG)
maar nou vroeg ik me af of het mid en hoog misschien te 'dempen' is. Ben geen echte audiofiel, maar ik weet dat bij een aantal 2-weg audio x-overs er soms een -2dB of -4db uitgang naast de normale tweeter uitgang zit.

Is dit met redelijke eenvoud zelf te maken door bv. een soort van weerstand ofzo? Graag advies en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Met zogenaamde L-pad is zo iets te doen: link
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Of gebruik het rekenhulpje Pegelrechner onder Tools bij http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_tools.htm

En voor inductiearme MOX weerstanden kun je bijv. naar Speaker & Co in Rotterdam.
Wardje
Berichten: 19
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 15:19

Bericht door Wardje »

Dus als ik het goed begrijp (via de L-pad link) kan ik met een in serie geschakelde weerstand op de +, en een paralelle weerstand tussen + en - na die weerstand in serie de output dempen? En dit kan dan gewoon op de mid en hoog output van mn X-overs?
Ben niet zo'n kenner op dit gebied dus vandaar dat ik het nog even navraag.

In ieder geval weer enorm bedankt voor de reacties tot nu toe!

EDIT: Ik zie bij die pechelrechner dat dat idd klopt, dank jullie voor jullie hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”