filter voor Topas Neo

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

filter voor Topas Neo

Bericht door Fritzzz »

Ik wil na rijp beraad een variant van de Topas gaan maken, met de Neo3 als tweeter in plaats van de Visaton MHT 12. Nu zijn er drie versies van de Topas, de originele van HobbyHIfi, daarna een variant van visaton: http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html , dan een verder aangepaste variant van HobbyHifi. Volgens diverse forums is deze laatste de beste. Echter het filter is bij deze versie zo ingewikkeld (ik heb toch al erg weinig verstand van filters) dat ik helemaal niet meer begrijp wat alles voor functie heeft. Enfin, ik moet nu het filter aanpassen voor gebruik met de NEO3. Wie kan me helpen met tips, graag in begrijpelijke taal. Het gaat om een startpunt, later kan het nog wel aangepast worden.
Hobbyhifi komt uiteindelijk met het filter zoals in bijgevoegd schema, waarbij:
L1 is 1,5 mH
L2 is 0,47 mH
L3 is 0,33 mH
L4 is 0,68 mH
L5 is 15 mH
L6 is 0,1 mH
L7 is 1,8 mH
L8 is 0,33 mH
C1 is 4,7 uF
C2 is 1,5 uF
C3 is 1,8 uF
C4 is 4,7 uF
C5 is 330 uF
C6 is 33 uF
C7 is 0,33 uF
C8 is 0,22 uF
R1 is 4,7 Ohm
R2 is 6,8 Ohm
R3 is 2,2 Ohm
R4 is 7,8 Ohm
R5 is 8,2 Ohm
R6 is 15 Ohm
R7 is 6,8 Ohm

Zijn er ook nog tips voor welke onderdelen ik moet investeren in betere kwaliteit en voor welke ik goedkopere onderdelen kan gebruiken? ALs ik alles duur koop gaan de luidsprekers wel een vermogen kosten.
groeten,
Fritzzz
Bijlagen
filter topas.jpg
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

:( weinig respons so far.
laat ik een andere vraag stellen. Ik begrijp het lage tonen gedeelte denk ik. 3e orde filter met een extra saugkreis (wat is dat in het Nederlands) om de frequenties boven 5000 hz weg te trekken omdat de unit daar vervormt. Maar die twee LCR schakelingen aan de rechterkant? Zijn die beiden om de impedantie recht te trekken voor gebruik aan een buizenversterker?
Ik probeer wat beter te gaan begrijpen wat er staat.

Fritzzz
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

die saugkreis is volgens mij een 'zuig kring'

Componenten te gebruiken: minstens MKP condensatoren en spoelen van minstens 1.0mm voor de mid/woof
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat je basicly moet doen is het hele tweeter gedeelte van de schakeling weggooien en dat deel opnieuw ontwerpen zodat de NEO netjes aansluit op de woofer. Wat je kan doen is even hobbybox downloaden. Daar zitten namelijk de gegevens van de Visaton woofers al in en je kunt dus netjes een kast simuleren met de Ti100 ernin en het bijbehorende filter. Vervolgens zul je de NEO3 moeten (laten) opmeten om die gegevens ook in hobbybox te kunnen gebruiken, om zo een passend filter te maken.

Ik vermoed eigenlijk dat het filter met de NEO3 een stuk eenvoudiger gaat zijn.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Fritzzz schreef:
:( weinig respons so far.
laat ik een andere vraag stellen. Ik begrijp het lage tonen gedeelte denk ik. 3e orde filter met een extra saugkreis (wat is dat in het Nederlands) om de frequenties boven 5000 hz weg te trekken omdat de unit daar vervormt. Maar die twee LCR schakelingen aan de rechterkant? Zijn die beiden om de impedantie recht te trekken voor gebruik aan een buizenversterker?
Ik probeer wat beter te gaan begrijpen wat er staat.

Fritzzz
Die twee LCR kringen aan de rechter kant van het schema zijn inderdaad voor het recht trekken van je impedantieverloop.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

en betekent dit dat ik ze dus als ik geen buizenversterker gebruik en een andere tweeter om te beginnen weg kan laten?

Fritzzz
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Fritzzz schreef:
en betekent dit dat ik ze dus als ik geen buizenversterker gebruik en een andere tweeter om te beginnen weg kan laten?

Fritzzz
Klopt, die kun je inderdaad weglaten als je geen buizenversterker gebruikt.
Als je wel een buizenversterker had gebruikt had je (een van) beide waarschijnlijk moeten aanpassen aan je NEO3 omdat deze een andere impedantieverloop heeft dan de MHT12.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Kan idd weg..

Ware daar niet die test waaruit bleek dat een transistor ook baat bij een vlakke impedantie heeft. Stond ooit erg lang geleden in de Klang & Ton. Toen Bernd Timmermans daar nog chef was.

Is eigenlijk iets voor een apart topic. Ik hecht er in ieder geval wel waarde aan. Een zo eenvoudig mogelijk aan te sturen speaker.

Groet Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”