filter voor Topas Neo
Moderator: Beheerdersteam
filter voor Topas Neo
Ik wil na rijp beraad een variant van de Topas gaan maken, met de Neo3 als tweeter in plaats van de Visaton MHT 12. Nu zijn er drie versies van de Topas, de originele van HobbyHIfi, daarna een variant van visaton: http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html , dan een verder aangepaste variant van HobbyHifi. Volgens diverse forums is deze laatste de beste. Echter het filter is bij deze versie zo ingewikkeld (ik heb toch al erg weinig verstand van filters) dat ik helemaal niet meer begrijp wat alles voor functie heeft. Enfin, ik moet nu het filter aanpassen voor gebruik met de NEO3. Wie kan me helpen met tips, graag in begrijpelijke taal. Het gaat om een startpunt, later kan het nog wel aangepast worden.
Hobbyhifi komt uiteindelijk met het filter zoals in bijgevoegd schema, waarbij:
L1 is 1,5 mH
L2 is 0,47 mH
L3 is 0,33 mH
L4 is 0,68 mH
L5 is 15 mH
L6 is 0,1 mH
L7 is 1,8 mH
L8 is 0,33 mH
C1 is 4,7 uF
C2 is 1,5 uF
C3 is 1,8 uF
C4 is 4,7 uF
C5 is 330 uF
C6 is 33 uF
C7 is 0,33 uF
C8 is 0,22 uF
R1 is 4,7 Ohm
R2 is 6,8 Ohm
R3 is 2,2 Ohm
R4 is 7,8 Ohm
R5 is 8,2 Ohm
R6 is 15 Ohm
R7 is 6,8 Ohm
Zijn er ook nog tips voor welke onderdelen ik moet investeren in betere kwaliteit en voor welke ik goedkopere onderdelen kan gebruiken? ALs ik alles duur koop gaan de luidsprekers wel een vermogen kosten.
groeten,
Fritzzz
Hobbyhifi komt uiteindelijk met het filter zoals in bijgevoegd schema, waarbij:
L1 is 1,5 mH
L2 is 0,47 mH
L3 is 0,33 mH
L4 is 0,68 mH
L5 is 15 mH
L6 is 0,1 mH
L7 is 1,8 mH
L8 is 0,33 mH
C1 is 4,7 uF
C2 is 1,5 uF
C3 is 1,8 uF
C4 is 4,7 uF
C5 is 330 uF
C6 is 33 uF
C7 is 0,33 uF
C8 is 0,22 uF
R1 is 4,7 Ohm
R2 is 6,8 Ohm
R3 is 2,2 Ohm
R4 is 7,8 Ohm
R5 is 8,2 Ohm
R6 is 15 Ohm
R7 is 6,8 Ohm
Zijn er ook nog tips voor welke onderdelen ik moet investeren in betere kwaliteit en voor welke ik goedkopere onderdelen kan gebruiken? ALs ik alles duur koop gaan de luidsprekers wel een vermogen kosten.
groeten,
Fritzzz
laat ik een andere vraag stellen. Ik begrijp het lage tonen gedeelte denk ik. 3e orde filter met een extra saugkreis (wat is dat in het Nederlands) om de frequenties boven 5000 hz weg te trekken omdat de unit daar vervormt. Maar die twee LCR schakelingen aan de rechterkant? Zijn die beiden om de impedantie recht te trekken voor gebruik aan een buizenversterker?
Ik probeer wat beter te gaan begrijpen wat er staat.
Fritzzz
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Wat je basicly moet doen is het hele tweeter gedeelte van de schakeling weggooien en dat deel opnieuw ontwerpen zodat de NEO netjes aansluit op de woofer. Wat je kan doen is even hobbybox downloaden. Daar zitten namelijk de gegevens van de Visaton woofers al in en je kunt dus netjes een kast simuleren met de Ti100 ernin en het bijbehorende filter. Vervolgens zul je de NEO3 moeten (laten) opmeten om die gegevens ook in hobbybox te kunnen gebruiken, om zo een passend filter te maken.
Ik vermoed eigenlijk dat het filter met de NEO3 een stuk eenvoudiger gaat zijn.
Ik vermoed eigenlijk dat het filter met de NEO3 een stuk eenvoudiger gaat zijn.
Die twee LCR kringen aan de rechter kant van het schema zijn inderdaad voor het recht trekken van je impedantieverloop.Fritzzz schreef:weinig respons so far.
laat ik een andere vraag stellen. Ik begrijp het lage tonen gedeelte denk ik. 3e orde filter met een extra saugkreis (wat is dat in het Nederlands) om de frequenties boven 5000 hz weg te trekken omdat de unit daar vervormt. Maar die twee LCR schakelingen aan de rechterkant? Zijn die beiden om de impedantie recht te trekken voor gebruik aan een buizenversterker?
Ik probeer wat beter te gaan begrijpen wat er staat.
Fritzzz
Klopt, die kun je inderdaad weglaten als je geen buizenversterker gebruikt.Fritzzz schreef:en betekent dit dat ik ze dus als ik geen buizenversterker gebruik en een andere tweeter om te beginnen weg kan laten?
Fritzzz
Als je wel een buizenversterker had gebruikt had je (een van) beide waarschijnlijk moeten aanpassen aan je NEO3 omdat deze een andere impedantieverloop heeft dan de MHT12.
Kan idd weg..
Ware daar niet die test waaruit bleek dat een transistor ook baat bij een vlakke impedantie heeft. Stond ooit erg lang geleden in de Klang & Ton. Toen Bernd Timmermans daar nog chef was.
Is eigenlijk iets voor een apart topic. Ik hecht er in ieder geval wel waarde aan. Een zo eenvoudig mogelijk aan te sturen speaker.
Groet Roland
Ware daar niet die test waaruit bleek dat een transistor ook baat bij een vlakke impedantie heeft. Stond ooit erg lang geleden in de Klang & Ton. Toen Bernd Timmermans daar nog chef was.
Is eigenlijk iets voor een apart topic. Ik hecht er in ieder geval wel waarde aan. Een zo eenvoudig mogelijk aan te sturen speaker.
Groet Roland
