Buizenversterker GTB 48

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cary

Buizenversterker GTB 48

Bericht door Cary »

Mijn naam is Cary van Baekel en ben erg benieuwd of iemand mij wat informatie kan geven over mijn GTB 48. (buizenversterker) In het kort: Ik ben in het bezit gekomen van deze versterker doordat een vriend van mij niet meer lang te leven had. Ik kreeg van hem nog wat informatie waarin staat dat het een high-end versterker is. Wat is dat? Ook ben ik benieuwd of het mogelijk is om een hoog-laag regeling toe te passen op deze versterker. Dat zal dan welliswaar een externe unit worden.
De GTB stuurt mijn Bose Acoustimass aan, maar ik ben niet erg tevreden. Ik denk dat er veel "meer" in de versterker zit. Vandaar dat ik wil kijken of ik in staat ben om zelf een paar mooie speakers te bouwen. Voor alle duidelijkheid, handigheid is aanwezig maar kennis ontbreekt (nog).
Met vriendelijke groet,
Cary.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Cary.

Als ik dezelfde Erik Bakker voor ogen heb als jij, dan is dat de man die uitsluitend TOPKWALITEIT buizenversterkers bouwde. Erik Bakker is al enkele jaren terug overleden.

Heb je hem persoonlijk gekend ?

Paul.
richard

Re: Buizenversterker GTB 48

Bericht door richard »

Cary schreef:
Ik kreeg van hem nog wat informatie waarin staat dat het een high-end versterker is. Wat is dat? Ook ben ik benieuwd of het mogelijk is om een hoog-laag regeling toe te passen op deze versterker. Dat zal dan welliswaar een externe unit worden.
High-end zegt niet zoveel, maar er wordt over het algemeen gebruikt voor de duurdere hifi. Een toonregeling is eigenlijk zonde, je doet de kwaliteiten van je versterker er mee tekort, vergelijkbaar met curry bij een biefstuk.
De GTB stuurt mijn Bose Acoustimass aan, maar ik ben niet erg tevreden. Ik denk dat er veel "meer" in de versterker zit. Vandaar dat ik wil kijken of ik in staat ben om zelf een paar mooie speakers te bouwen.
Acoustimass heeft toch een equaliser nodig om te klinken? Als je echt goede luidsprekers hebt zal de behoefte om een toonregeling waarschijnlijk een stuk minder zijn, of je moet van boembas houden.

Maar waarom ga je niet naar een van de zelfbouwwinkels als Speaker&Co, Speakerland of Remo. Daar staan verschillende modellen opgesteld die je kan beluisteren. Misschien mag je ze eventueel even mee naar huis nemen om proef te luisteren.
TheoRockNL

Bericht door TheoRockNL »

Enkele jaren later komt er ineens een Reaktie, en dan ??

Erik Bakker zoon van Gerard Theo Bakker, vader en zoon een legendarische studio. 50 jaar geluidsopnamen op hoog niveau.

Toen de studio op volle toeren draaide en Pa wat ouder werd leek de Hitfabriek wel een echte fabriek. Dat zat Erik Bakker niet echt lekker, Hij was een pioneer en geen productie slaaf. zijn jaren werk keerde zich tegen hem, hij vond het niet echt leuk meer, volle agenda's en alles moeten.
Zo riep hij op een dag uit, ik stop hier mee en ga topklasse versterkers bouwen.
Wat hij niet wist was dat het studio leven en alle werk in de avonden, zaterdagen en zondagen zijn tol geeist had. Altijd in de rook, zelf flink doorhalen en weinig slaap hadden hem ziek gemaakt.

Deze versterker zal een van de weinigen zijn die geproduceerd zijn. Het is een goed produkt en zal goede cijfers halen in een test. de juiste boxen hiervoor zijn niet de acustimas van Bose.

Wel een goed ontworpen goodmans systeem uit de jaren 70 of 80, Magister zou heel goed klinken. Of zelf bouwen met de 301 , 401, triaxiom of iets dergelijks.
Dure speakers tegenwoordig, maar dan heb je ook een hele bizondere set. liefst 2 stuks. voor het geleverde vermogen

Ik heb de versterkers nooit mogen aanschouwen, Ik heb wel voor GTB gewerkt daarvoor. en zou graag de gegevens beschrijven voor deze versterker en daarbij een foto bijvoegen op de wikipedia pagina over GTB. zoek op GTB Bakker in Wikipedia daar vind je het GTB verhaal.

geplaatst 6 april 2010 , graag reakties.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Na 5 jaar kun je beter een PM sturen en hopen dat Cary nog hetzelfde emailadres heeft.
richard

Bericht door richard »

TheoRockNL schreef:
Izoek op GTB Bakker in Wikipedia daar vind je het GTB verhaal.

geplaatst 6 april 2010 , graag reakties.
Erg wervend verhaal over een blijkbaar roemruchte studio in de vaderlandse geschiedenis. Hieruit blijkt veel liefde voor het vak.

geplaatst 5 april 2010, een reactie.
anton380

Bericht door anton380 »

Ha Theo voor mij ook een reactie van o ja die versterker, heeft hij me deze laten zien bij Stuut in de Orionstraat de Binkhortst in Den Haag
Ik was hier in geintresseerd en had toen een trafo nodig voor vervanging van een opgeblazen uitgangs trafo.
Ja Erik had veel interrese`s ook in de modelbouw waar ik hem ook wel eens tegen kwam bij de waterpartij
met zijn Tanker die midden op de plas in tweeen brak en er ook een hoop rook uit kwam.
Met pa Bakker had ik een goede band, hij heeft me op weg geholpen in de geluids techniek.
Met een gevoel van dat ze er niet meer zijn en dat wij over hun kunnen praten en communiceren, moet toch de achter blijvers goed doen Anton Jansen
Cary

Bericht door Cary »

En dan ben je gewoon aan het googlen over de gtb versterker van Erik Bakker en kom ik mijn vraag over de gtb tegen op dit forum. Het blijft toch een prachtig medium dat internet. Over mijn gtb kan ik vertellen dat ik contact heb gehad met Theo die hevig geïnteresseerd was in het schema van deze versterker. Gelukkig kon ik Theo het schema mailen. De versterker moest even naar de reparateur omdat ik een kanaal mis. Nu maar hopen dat het weer in orde komt.
Ik hou u op de hoogte.
Cary
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je er inmiddels al andere speakers voor?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Misschien een idee om hier eens wat foto's en het schema te plaatsen.
Zat mensen hier met inhoudelijke kennis die er nuttige dingen over kunnen zeggen.
Cary

Bericht door Cary »

RobertD schreef: zo 13 mar 2022, 23:32
Heb je er inmiddels al andere speakers voor?
Heb een tijd met Dali suite 7 gespeeld en ben nu in het bezit van Diapasson Karis III
Heerlijke set en "vragen" gewoon om buizen.
Cary

Bericht door Cary »

Ik heb inmiddels een prachtige set Adamantes III van Diapason staan. De GTB 48 is inmiddels weer gerepareerd en speelt weer als van ouds.
Er werd gevraagd om wat foto's en mogelijk het schema. Ik probeer dat bij te voegen maar misschien kan iemand mij vertellen hoe ik dat doe.
Cary
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hallo Cary, hier staat hoe je foto's kunt bijvoegen.
Cary

Bericht door Cary »

Thanks Barry
Cary

Bericht door Cary »

Hallo Barry,
Ik heb geprobeerd om foto's van mijn GTB 48 te plaatsen maar dat is mij niet gelukt.
Weet niet wat er fout gaat. Als je nog interesse hebt wil ik ze wel naar je emailadres sturen.
moet ik ook kijken of mij dat lukt.

Groet,

Cary
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zal ik proberen de foto’s te plaatsen? Ik stuur je een bericht met mijn e-mail adres. Rechtsboven in je scherm naast je forum naam staat een postvakje, daar zou je mijn bericht moeten kunnen zien.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

schema gtb.jpg
gtb2.jpg
gtb3.jpg
De foto's die Cary mij gestuurd heeft.
Cary

Bericht door Cary »

Dit is de GTB 48 van 2x 24 watt per kanaal. Van dit type zijn er 3 of 4 door Erik Bakker gebouwd. Ik heb nog een prospectus in kleur van de andere versterker. Dat is een eindbak met voorversterker. De voorversterker is hetzelfde model als de 48. Erik heeft toen een geïntegreerd model ontworpen met 2 volledig gescheiden kanalen.(heb ik begrepen) Daarom ook Erik Bakker "Special Edition".
Cary
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mooi verhaal, dank voor het delen, echter 24W per kanaal haal je niet met 2x EL84, da's maximaal pakweg 15-18W afhankelijk van de voedingsspanning en de gebruikte UGT.
Cary

Bericht door Cary »

Tja, zover strekt mijn kennis niet. Wat ik weet is dat er 4 buizen EL84 zijn met 4 buisjes ECC 82, 2 ECC 83 en 2 ECC 85
En volgens de brochure uit die tijd is dit een GTB 48 met 2 uitgangen van 24 watt.
Overigens heeft Erik niet één printje gebruikt in deze versterker. Alles is gesoldeerd.
Cary
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

De anodespanning van de EL84's in de GTB 48 is ongeveer 400 V en de schermroosterspanning is ongeveer 300 V dus waarschijnlijk komt er wel wat meer dan 18 W uit. De datasheets voor de 7189 en 7189A, die qua karakteristieken gelijk zijn aan de EL84, laten dat ook zien (24 W wordt er ook in aangegeven, maar dan wel bij een ruststroom van 16,6 mA per 7189A, terwijl de ruststroom per EL84 in de GB 48 volgens het schema 25 mA is).

De 12 W maximum anodedissipatie en 300 V maximum anodespanning in de datasheets voor de EL84 zijn opgegeven volgens het "Design centre rating system", terwijl de 13,2 W maximum anodedissipatie en de 440 V maximum anodespanning in de datasheets voor de 7189 en 7189A zijn opgegeven volgens het "Design maximum rating system". Onder het laatste systeem zijn de maximale waarden hoger.

Het verschil tussen 12 W en 13,2 W lijkt me wel verklaarbaar door het verschil in "rating system". Of dat ook geldt voor het verschil tussen 300 V en 440 V? Best mogelijk dat de 7189 en 7189A op dat punt net wat anders zijn geconstrueerd dan de EL84.
Bijlagen
7189A General Electric.pdf
(638.12 KiB) 68 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is idd een raar geval met de EL84. De 7189 zouwel kunnen maar is die nog te vinden (aan een schappelijke prijs) ?
De rus 6P14 zou ook nog kunnen, wel met max 20mA ruststroom.
En wat die ECC85 daar zit te doen ? Lijkt me volledig overbodig.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: di 14 jun 2022, 19:10
Is idd een raar geval met de EL84. De 7189 zouwel kunnen maar is die nog te vinden (aan een schappelijke prijs) ?
De rus 6P14 zou ook nog kunnen, wel met max 20mA ruststroom.
En wat die ECC85 daar zit te doen ? Lijkt me volledig overbodig.
Anne
Ik heb een Fisher 100 daar zitten ze ook in en heb nieuwe van mazda ( adzam ) kunnen vinden op ebay De Fisher geven ze 18 Watt op per kanaal De Russische EL84 hebben ook verschillende Letter code en die geeft aan dat ze 300-500 Volt
Hoe ik me dat moet voorstellen die 500 volt :think:
Ik heb overigens een paar documenten gevonden waar de Russische letters in Ons alfabet worden omgezet
Voor het geval ook Nederland gedenazificeerd of bevrijd moet worden door rusland We betalen ruim de munitie en tanks met onze energie uit rusland :twisted: verdorie dwaal weer af :lol:
Bijlagen
3158EC49-D899-450D-B1C5-6B1B60A59F53.png
89235133-9ADC-47F9-9B63-72299FE9EDF1.png
F2AE883A-AAE0-4A17-94E7-1FCC1DE2571B.png
20C34D2F-292B-4813-94B3-AAE5401AFCC3.png
9F8D6A5F-3500-4F45-BFEB-6D83E6BC2CD3.png
6CF5284E-6223-4EFA-92C3-D0821DE70839.png
Cary

Bericht door Cary »

Tjonge, jonge. Dat zijn héél veel gegevens en berekeningen van mijn GTB 48. En eerlijk gezegd begrijp ik er helemaal niets van!
Maar al die elctronica is ook niet mijn "ding". Ik zet hem aan en geniet van zijn kwaliteit geluid over mijn Adamantes III van Diapason.
Groet,
Cary
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De GTB 48 is inmiddels weer gerepareerd en speelt weer als van ouds.
Meer dan 400V op een EL84 is inderdaad wel veel. Je neemt een risico door ver buiten de specificaties te werken.
Is je na de reparatie ook verteld, wat er defect was?

Piet
Plaats reactie