eenvoudige buizenvoorversterker
Moderator: Beheerdersteam
eenvoudige buizenvoorversterker
Wie heeft of weet een link naar een schema van een eenvoudige top-kwaliteit buizenvoorversterker. Het is voor mijn Ucd180.
Het is mijn persoonlijke filosofie om de signaalweg zo kort mogelijk te houden, vandaar dat ik een goed evenwicht zoek tussen eenvoud en kwaliteit.
Alvast bedankt
Het is mijn persoonlijke filosofie om de signaalweg zo kort mogelijk te houden, vandaar dat ik een goed evenwicht zoek tussen eenvoud en kwaliteit.
Alvast bedankt
cve schreef:
Ik heb zelf alles liggen voor deze:

Schijnt behoorlijk goed te zijn, alleen met al die smoorspoelen is het niet echt goedkoop..
(Ik moet dat ding eens in elkaar gaan zetten, ben wel benieuwd of mijn phonodude en buizendac baat hebben bij wat extra sjeu om de eindbakken aan te sturen -lijkt me sterk, 't klinkt nu al prima. Maar ja, lekker experimenteren
Bedankt voor de info zover. Zelf gebruik ik momenteel zo'n buizen lineconditioner van Music Fidelity. Het voordeel van dit ding is dat het op 12 volt werkt. Alleen is de gain 1 en kan dus niet versterken.
Waarom kan het met dit ding wel met 12 volt en is er met de meeste ontwerpen hoge spanning nodig, die het ontwerp groot en prijzig maken?
Waarom kan het met dit ding wel met 12 volt en is er met de meeste ontwerpen hoge spanning nodig, die het ontwerp groot en prijzig maken?
Ik gebruik een dddac. Wat dat ding uitgeeft is net te weinig voor sommige muziekstukken. De music fidelity die ik ertussen heb is een mooie tweak om de uitgang van de 1543 wat op te poetsen. Daarom dat ik er graag een buizje tussen hou.
Als ik het usb volume ophoog gaat de boel klippen. Het ophogen van de versterkingsfactor van de ucd is ook een optie, maar ik meen gelezen te hebben dat dat niet optimaal is voor de in- of uitgangsimpedantie van de opampschakeling
Als ik het usb volume ophoog gaat de boel klippen. Het ophogen van de versterkingsfactor van de ucd is ook een optie, maar ik meen gelezen te hebben dat dat niet optimaal is voor de in- of uitgangsimpedantie van de opampschakeling
Ja, maar die smoorspoelen heb ik dus alaudioot schreef:las je de 10 en de 22 µf elco's vervangd door een 2x50µf van jj b.v. en de 2stuks 33ùf vervangd door een 2x100µf kan je volgens mij de 2stuks 20h smoorspoelen vervangen door een weerstand van 4,7---6,8k
groetjes
audioot
(Ik dacht even "50 uF, trekt die EZ81 dat wel?" maar dat kan i.d.d. net
Bedankt voor de tip anyway
Ja, is uitgevoerd met een opamp. Ik stelde hem voor als alternatief voor de buis. Voor een dual-mono met goede specs vind ik hem niet echt duur. Voor de Thel optie met een buis ben je bijvoorbeeld al meer kwijt.Das toch gewoon met een opamp uitgevoerd? Is dat ding niet een beetje overprijsd?
Groet, Co
Ik ben niet direct een buizenfanaat, maar van wat ik ervan weet is dat een buis in sommige gevallen een betere spanningsversterker is als een transistorschakeling.
Een transistorversterker heeft alleen goede specs heeft als je hem vol open stuurt. Bij de buis daarentegen werkt het andersom. (boek Menno van der Veen).
Een transistorversterker heeft alleen goede specs heeft als je hem vol open stuurt. Bij de buis daarentegen werkt het andersom. (boek Menno van der Veen).
Ik bedoelde overprijsd meer in verhouding tot een zelfbouwontwerp op basis van een goede opamp.cve schreef:Ja, is uitgevoerd met een opamp. Ik stelde hem voor als alternatief voor de buis. Voor een dual-mono met goede specs vind ik hem niet echt duur. Voor de Thel optie met een buis ben je bijvoorbeeld al meer kwijt.Das toch gewoon met een opamp uitgevoerd? Is dat ding niet een beetje overprijsd?
Groet, Co
Daarmee wellicht een beetje op de zaken vooruit gelopen als jij dit als voorbeeld van een ander concept voorstelde.
Hier nog eentje met een ECC82
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/f ... eplay3.htm
SCHIJNT ook een heel erg goeie te zijn, veel positieve verhalen over gelezen..
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/f ... eplay3.htm
SCHIJNT ook een heel erg goeie te zijn, veel positieve verhalen over gelezen..
- audiomanics
- Contacteer:
Ja en nee...Miniwatt schreef:Sorry, mis ik iets?
Nee: zelfs kleine buisjes als een ECC82 zijn buisjes.. dat klopt.
Ja: uitgerekend de ECC8x zijn nou niet bepaald de lekkerste buisjes als het om geluid gaat. Probeer eens een par mooie voor-oorlogse buisjes te pakken te krijgen.
een 27 of 56 danwel een 76 of misschien nog wel mooier: een E-1148.
Wil je een eenvoudige schakeling die het nog goed doet ook? probeer dan eens een choke-loaded trapje te maken met een van deze buisjes.
De voeding is dan het meest omslachtige..
Eventueel voorzien van een stepped attenuator of dat apparaat van van Eindhoven.
Heb je toch een heel mooi eenvoudig voorversterkertje dat eigenlijk meteen mee kan draaien in het topsegment.
Kees
Misschien is de Borbely hybrid Tube/mosfet lineamp ook wel wat voor je. Meer hierover kun je lezen op http://www.borbelyaudio.com/special_articles.asp
Hier vindt je een artikel waarin beschreven wordt hou je eventuele aanpassingen kunt maken, printlayout en schema's. De gebruikte buis is een ECC86.
Ook Welbornelab heeft er een: [/url]http://www.welbornelabs.com/hyb.htm[url]
Het is een buis die op een laag voltage werkt. Oorspronkelijk toegepast in autoradio's. 24 volt is ook lekker veilig.
Co
Hier vindt je een artikel waarin beschreven wordt hou je eventuele aanpassingen kunt maken, printlayout en schema's. De gebruikte buis is een ECC86.
Ook Welbornelab heeft er een: [/url]http://www.welbornelabs.com/hyb.htm[url]
Het is een buis die op een laag voltage werkt. Oorspronkelijk toegepast in autoradio's. 24 volt is ook lekker veilig.
Co