eenvoudige buizenvoorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hybride

eenvoudige buizenvoorversterker

Bericht door hybride »

Wie heeft of weet een link naar een schema van een eenvoudige top-kwaliteit buizenvoorversterker. Het is voor mijn Ucd180.

Het is mijn persoonlijke filosofie om de signaalweg zo kort mogelijk te houden, vandaar dat ik een goed evenwicht zoek tussen eenvoud en kwaliteit.

Alvast bedankt
cve

Bericht door cve »

Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

:x Bah, met een ECC82, dat vinden een hoop mensen een vies woord :wink:

Ik heb zelf alles liggen voor deze:

Afbeelding

Schijnt behoorlijk goed te zijn, alleen met al die smoorspoelen is het niet echt goedkoop..

(Ik moet dat ding eens in elkaar gaan zetten, ben wel benieuwd of mijn phonodude en buizendac baat hebben bij wat extra sjeu om de eindbakken aan te sturen -lijkt me sterk, 't klinkt nu al prima. Maar ja, lekker experimenteren :P )
cve

Bericht door cve »

Dat hou je altijd. Blijft persoonlijk, mijn ervaring ermee is niet slecht. Het is wel eenvoudig en goedkoop. :D
Schijnt behoorlijk goed te zijn
:lol:
Eerst bouwen en luisteren...... :roll:

Groet, Co
hybride

Bericht door hybride »

Bedankt voor de info zover. Zelf gebruik ik momenteel zo'n buizen lineconditioner van Music Fidelity. Het voordeel van dit ding is dat het op 12 volt werkt. Alleen is de gain 1 en kan dus niet versterken.

Waarom kan het met dit ding wel met 12 volt en is er met de meeste ontwerpen hoge spanning nodig, die het ontwerp groot en prijzig maken?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

cve schreef:
Dat hou je altijd. Blijft persoonlijk, mijn ervaring ermee is niet slecht. Het is wel eenvoudig en goedkoop. :D
Schijnt behoorlijk goed te zijn
:lol:
Eerst bouwen en luisteren...... :roll:

Groet, Co
:wink:
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

De Musical Fidelity werkt op een 12V~ welke wordt omgzet naar +/- 30Vdc. Dus kathode anode spanning rond de 60V wat weer kennelijk genoeg is om het te laten klinken zoals ze klinken... :wink:
Misschien dat ze op pakweg 130Vdc wel veel beter klinken, wie weet..
Rob.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

las je de 10 en de 22 µf elco's vervangd door een 2x50µf van jj b.v. en de 2stuks 33ùf vervangd door een 2x100µf kan je volgens mij de 2stuks 20h smoorspoelen vervangen door een weerstand van 4,7---6,8k
groetjes
audioot
hybride

Bericht door hybride »

@Bertje

Je weet blijkbaar een en ander van dit ding :D Weet je ook of ik de versterkingsfactor in dit ontwerp een paar db kan verhogen?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ja,als je over de kathodeweerstand van 2k2 een ontkoppelelco plaatst van 100µf/16v gebrugd met een folie c van 0,1µf
groetjes
audioot
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

@Audioot: het gaat volgens mij om de MF en niet bovenstaand schema.
@hybride: nee, dat weet ik niet. Maar heb je dan te weinig output voor die ucd??
Rob.
hybride

Bericht door hybride »

Ik gebruik een dddac. Wat dat ding uitgeeft is net te weinig voor sommige muziekstukken. De music fidelity die ik ertussen heb is een mooie tweak om de uitgang van de 1543 wat op te poetsen. Daarom dat ik er graag een buizje tussen hou.

Als ik het usb volume ophoog gaat de boel klippen. Het ophogen van de versterkingsfactor van de ucd is ook een optie, maar ik meen gelezen te hebben dat dat niet optimaal is voor de in- of uitgangsimpedantie van de opampschakeling
cve

Bericht door cve »

Maar waarom wil je een buis? Een Dact CT101 werkt ook erg goed.

Groet, Co
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

sorry
dacht dat het over de 6072 pre ging
mvg
audioot
Paul

Bericht door Paul »

cve schreef:
Maar waarom wil je een buis? Een Dact CT101 werkt ook erg goed.

Groet, Co
Das toch gewoon met een opamp uitgevoerd? Is dat ding niet een beetje overprijsd?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

audioot schreef:
las je de 10 en de 22 µf elco's vervangd door een 2x50µf van jj b.v. en de 2stuks 33ùf vervangd door een 2x100µf kan je volgens mij de 2stuks 20h smoorspoelen vervangen door een weerstand van 4,7---6,8k
groetjes
audioot
Ja, maar die smoorspoelen heb ik dus al :-({|=

(Ik dacht even "50 uF, trekt die EZ81 dat wel?" maar dat kan i.d.d. net :wink: )

Bedankt voor de tip anyway :)
cve

Bericht door cve »

Das toch gewoon met een opamp uitgevoerd? Is dat ding niet een beetje overprijsd?
Ja, is uitgevoerd met een opamp. Ik stelde hem voor als alternatief voor de buis. Voor een dual-mono met goede specs vind ik hem niet echt duur. Voor de Thel optie met een buis ben je bijvoorbeeld al meer kwijt.

Groet, Co
hybride

Bericht door hybride »

Ik ben niet direct een buizenfanaat, maar van wat ik ervan weet is dat een buis in sommige gevallen een betere spanningsversterker is als een transistorschakeling.

Een transistorversterker heeft alleen goede specs heeft als je hem vol open stuurt. Bij de buis daarentegen werkt het andersom. (boek Menno van der Veen).
Paul

Bericht door Paul »

cve schreef:
Ja, is uitgevoerd met een opamp. Ik stelde hem voor als alternatief voor de buis. Voor een dual-mono met goede specs vind ik hem niet echt duur. Voor de Thel optie met een buis ben je bijvoorbeeld al meer kwijt.

Groet, Co
Ik bedoelde overprijsd meer in verhouding tot een zelfbouwontwerp op basis van een goede opamp.

Daarmee wellicht een beetje op de zaken vooruit gelopen als jij dit als voorbeeld van een ander concept voorstelde.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Hier nog eentje met een ECC82 \:D/

http://www.bottlehead.com/et/adobespc/f ... eplay3.htm

SCHIJNT ook een heel erg goeie te zijn, veel positieve verhalen over gelezen..
cve

Bericht door cve »

Hier nog eentje met een ECC82
Met een ECC82 SCHIJNT niets te wezen. :cry:

Co
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Sorry, mis ik iets?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Miniwatt schreef:
Sorry, mis ik iets?
Ja en nee...
Nee: zelfs kleine buisjes als een ECC82 zijn buisjes.. dat klopt.
Ja: uitgerekend de ECC8x zijn nou niet bepaald de lekkerste buisjes als het om geluid gaat. Probeer eens een par mooie voor-oorlogse buisjes te pakken te krijgen.
een 27 of 56 danwel een 76 of misschien nog wel mooier: een E-1148.
Wil je een eenvoudige schakeling die het nog goed doet ook? probeer dan eens een choke-loaded trapje te maken met een van deze buisjes.
De voeding is dan het meest omslachtige..
Eventueel voorzien van een stepped attenuator of dat apparaat van van Eindhoven.
Heb je toch een heel mooi eenvoudig voorversterkertje dat eigenlijk meteen mee kan draaien in het topsegment.

Kees
cve

Bericht door cve »

Misschien is de Borbely hybrid Tube/mosfet lineamp ook wel wat voor je. Meer hierover kun je lezen op http://www.borbelyaudio.com/special_articles.asp
Hier vindt je een artikel waarin beschreven wordt hou je eventuele aanpassingen kunt maken, printlayout en schema's. De gebruikte buis is een ECC86.

Ook Welbornelab heeft er een: [/url]http://www.welbornelabs.com/hyb.htm[url]
Het is een buis die op een laag voltage werkt. Oorspronkelijk toegepast in autoradio's. 24 volt is ook lekker veilig.

Co
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Nou, mijn 6072 preamp staat al een paar dagen te spelen :o :D

Tot nu toe werkte alles prima met een passieve VV, ik kon me niet zo goed voorstellen dat het met nog meer electronica ertussen beter zou klinken, maar potverdikkiedriedubbeltjeskaters :P wat mooi! En hij is nog aan het inspelen..
Plaats reactie