Ombouwen Logitech z5300

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Ombouwen Logitech z5300

Bericht door Supahirn »

om te beginnen: dit is mijn eerste post op dit forum na een lange tijd als guest informatie over zelfbouwaudio geabsorbeerd te hebben op dit en andere fora.

Nu, ik ben meerdere projectjes van plan, maar alles op zijn tijd hé :D

Ik heb een computer die ik als DVD-speler gebruik. Er hangt een 20" widescreen aan, zit een audigy 2 in en de speakers zijn geconfigureerd voor 5.1 weergave.
Hieronder vinden jullie de specificaties van de logitech z5300 set:

total power: 280 watts RMS
· Satellites: 180 Watts RMS (2 x 35.25W front, 2 x 35.25W rear, 39W center)
· Subwoofer: 100 Watts RMS
Total peak power: 560 watts
Frequency response: 35Hz - 20kHz

Drivers:
· Satellites: 2.5" aluminum phase plug driver
· Subwoofer: 6.5" high-excursion driver

Speaker dimensions:
· Satellites: (H) 8" x (W) 3.75" x (D) 3.5"
· Center: (H) 5" x (W) 6.625" x (D) 3"
· Subwoofer: (H) 11.813" x (W) 11.75" x (D) 14.5"

Signal to noise ratio: >85 db

Input selector switch:
· 2 Channel (stereo)
· 4 Channel
· 5.1 Channel

SoundTouch™ remote control
· Master volume
· Sub, center & surround levels
· Matrix surround sound

Goed, dit werkt vlekkeloos. Voor die prijs geeft die set toch redelijke sound. Af en toe hoor je de subwoofer "honken" (toeteren), maar dat is meestal door slechte compressie van mp3 bestanden.

Nu had ik de centerspeaker een paar maanden geleden vervangen door een sony speaker afkomstig van een Stereoketen. Sindsdien hangt hij er vrolijk aan te spelen. De impedantie van die speaker is 5 ohm. Nu weet ik niet wat de impedantie van de z5300 eigenlijk is. Het instructieboekje zou ik nog eens moeten zoeken, allé eigenlijk vinden want zoeken heb ik er al te lang achter gedaan :wink:

Ik veronderstel dat dit geen kwaad kan aangezien ik die boxen al een paar maanden aan het verkrachten ben en ze nog geen kik gegeven hebben :D

Anyway, dat is eigenlijk niet waarom ik een thread open. De reden is dat ik graag de baskast zou vervangen door een zelfgemaakt model. Natuurlijk moet ik de versterker dan op de nieuwe subkast overbouwen.

Impedantie zou ik eens moeten uitmeten zodat ik een passende 12" speaker kan kopen en een kast hiervoor op maat maken. MDFkan ik quasi gratis krijgen. Nu rest me nog de keuze welke kast ik bouw. Hiervoor had ik graag jullie expertise.

Alle voorstellen en ideeën voor dit projectje zijn welkom.


even terzijde:
Door veel te lezen over zelfbouw ben ik de baskast van de Z5300 eens gaan inspecteren en ik vind hem raar. (Heb 'm nog niet geopend)
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
In de magneet zit een gat (voor koeling neem ik aan)

één van dees gooi ik de kast eens open voor een inspectie. Eerst had ik de haalbaarheid van dit project bij jullie afgecheckt.

Dank bij voorbaat!

Laat die grijze hersencellen maar werken

:P
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: Ombouwen Logitech z5300

Bericht door markje »

Supahirn schreef:
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
Een gesloten BR kast bestaat niet, ik denk dat je bandpass bedoeld, 1 kant van de driver in een BR kast en de andere kant een gesloten deel.

Ik zou zelf de kast aanhouden alleen wat steviger bouwen als je niet alle parameters hebt van de kast om een andere te ontwerpen.


Groeten Mark
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Re: Ombouwen Logitech z5300

Bericht door Supahirn »

markje schreef:
Supahirn schreef:
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
Een gesloten BR kast bestaat niet, ik denk dat je bandpass bedoeld, 1 kant van de driver in een BR kast en de andere kant een gesloten deel.

Ik zou zelf de kast aanhouden alleen wat steviger bouwen als je niet alle parameters hebt van de kast om een andere te ontwerpen.


Groeten Mark
enige wat ik nodig heb is weten hoeveel ohm er op de subwoofer zit en die gewoon vervangen en kast voor bouwen, niet?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Ombouwen Logitech z5300

Bericht door pompebled »

Supahirn schreef:
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
In de magneet zit een gat (voor koeling neem ik aan)
:P
Voor zover ik weet is het een BP met de poort haaks op de driver, daar is niks 'raars' aan.

De impedantie van de 6,5" speaker kun je gewoon meten met een universeelmeter. (ik gok op 4 Ohm)

Als je de nieuwe sub voorziet van een 12", zul je (afhankelijk van wat je kiest) waarschijnlijk flink wat meer output hebben, gelukkig kun je het volume van de sub apart instellen.

Het enige dat roet in het eten zou kunnen gooien is het ontstaan van een 'gat' van de sub naar je satelieten, ik weet niet hoe laag die kleine speakertjes gaan...

Succes, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op do 17 mei 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Meestel zit er in de Logitech setjes voor de sub 2x TDAxxxx IC's en daar kun je een 8 ohm sub op aansluiten. Lagere impedantie niet doen.
Rob.
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Re: Ombouwen Logitech z5300

Bericht door Supahirn »

pompebled schreef:
Supahirn schreef:
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
In de magneet zit een gat (voor koeling neem ik aan)
:P
Voor zover ik weet is het een BR met de poort haaks op de driver, daar is niks 'raars' aan.

De impedantie van de 6,5" speaker kun je gewoon meten met een universeelmeter. (ik gok op 4 Ohm)

Als je de nieuwe sub voorziet van een 12", zul je (afhankelijk van wat je kiest) waarschijnlijk flink wat meer output hebben, gelukkig kun je het volume van de sub apart instellen.

Het enige dat roet in het eten zou kunnen gooien is het ontstaan van een 'gat' van de sub naar je satelieten, ik weet niet hoe laag die kleine speakertjes gaan...

Succes, Jan.
haaks is toch 90° niet 180°? en een bandpass moet toch een extra kamer hebben om het geluid van de andere kant van de speaker ook kwijt te raken? volgens mij is die speaker gewoon tegen de wand gemonteerd. Ik ga 'm is moeten openmaken.

Laag gaan de satellieten niet. Maar die kan ik toch vervangen door andere speakers neem ik aan? Zolang de impedantie overeen komt maakt dat niet uit neem ik aan? Ik kan er bijvoorbeeld hifi-speakers aanhangen die ik hier nog staan heb.

Ik denk dat dat met de originele opstelling er al een 'gat' is. Je kan niet veel verwachten van iets dat 170€ heeft gekost.

Zoals al vermeld heb ik de centerspeaker al vervangen door een hifi speaker een tweeweg. Die speaker produceert nog heel wat lage tonen dus de crossover ligt niet extreem hoog tussen sub en satellieten. Dat is natuurlijk maar giswerk of kan ik dat meten?

Vond ik nu dat boekje maaar hé :?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Uit ervaring kan ik je melden dat dit soort systemen het beste met rust gelaten kunnen worden. Over het algemeen zijn deze namelijk redelijk goed afgestemt. Ook omdat je nog niet zoveel kennis hebt van luidspreker bouw zou het er niet beter op worden ( sorry dat ik het zeg ).
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

Door er veranderingen aan te brengen, bouw ik wel kennis op natuurlijk :wink: je moet er ergens beginnen niet waar?

Als het niet goed werkt tja... terug naar het originele dan. Maakt niet uit, je moet je tijd met iets verdoen hé :D

Ik ben er van overtuigd dat ik met de huidige componenten geen beter resultaat kan bereiken. Toch denk ik dat zelfs met mijn beperkte kennis het mogelijk is een beter klinkende sub te maken met een grotere sub dan de originele. Denk je ook niet? Een deftige 10 of 12" sub veegt de vloer met die originele 6,5" die niet van hoogstaande kwaliteit zal zijn.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Supahirn schreef:
Door er veranderingen aan te brengen, bouw ik wel kennis op natuurlijk :wink: je moet er ergens beginnen niet waar?

Als het niet goed werkt tja... terug naar het originele dan. Maakt niet uit, je moet je tijd met iets verdoen hé :D

Ik ben er van overtuigd dat ik met de huidige componenten geen beter resultaat kan bereiken. Toch denk ik dat zelfs met mijn beperkte kennis het mogelijk is een beter klinkende sub te maken met een grotere sub dan de originele. Denk je ook niet? Een deftige 10 of 12" sub veegt de vloer met die originele 6,5" die niet van hoogstaande kwaliteit zal zijn.
Ik zou de boel gewoon eens openschroeven en zien wat en hoe.
De impedanties van de drivers opmeten, zodat je de ingebouwde versterker niet naar de gallemiezen helpt met te lage impedanties, zoals Bertje al zei.

In het 'eitje' dat ik bij eBay heb gekocht zit ook een 13 cm speakertje van 4 Ohm en de TDAxxxx IC's als versterker, ik heb er een externe speakeruitgang op gemaakt en nu drijft deze versterker een aanzienlijk grotere bandpass sub aan met twee 16,5 cm Monacor woofertjes aan, klinkt niet gek.

Zoals je al zei, ervaring opdoen, dus ruk de schroevendraaier maar aan!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

pompebled schreef:
Zoals je al zei, ervaring opdoen, dus ruk de schroevendraaier maar aan!
En als je daarmee uitschiet ... :roll: kun je hier nog meer ervaring opdoen :twisted:
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

hehe had ik al gelezen die thread :D

Ik heb ook zoiets voor met een 10" driver maar dan wel in het "papier" zelf en niet in het rubber er rond :(. Maar dat is voor in een andere thread.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Supahirn schreef:
Maar dat is voor in een andere thread.
:lol:

Afbeelding
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

nice ass :D
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

Bertje schreef:
Meestel zit er in de Logitech setjes voor de sub 2x TDAxxxx IC's en daar kun je een 8 ohm sub op aansluiten. Lagere impedantie niet doen.
Rob.
Heb je een weblink over die logitech setjes?
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

Bertje schreef:
Meestel zit er in de Logitech setjes voor de sub 2x TDAxxxx IC's en daar kun je een 8 ohm sub op aansluiten. Lagere impedantie niet doen.
Rob.
die zijn gebrugd dus wordt dat dan niet 4ohm? Of is dat alleen als je twee speakers op één lijn zet dat daardoor de impedantie afneemt?

en hoe zit dat nu mag je speakers zomaar serieel of parallel aansluiten?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je kan er vanalles op aansluiten mits de totale impedantie maar 8 ohm blijft. Het vermogen wordt dan wel netjes verdeelt over alle speakers natuurlijk, dus of je er veel mee opschiet? Ik heb geen schema's van die dingen, google wellicht.
Rob.
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

ik had het antwoord al gevonden op elektuur.nl:
Je kunt de speakers wel in serie zetten(16ohm), 16ohm is namelijk nooit een probleem, alleen te lage impedanties kunnen een probleem zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is, dat de speakers die je in serie zet zoveel mogelijk dezelde eigenschappen heeft, het liefst twee de zelfde.

Ook moetje er rekening mee houden dat elke speaker nu nog maar max 25watt krijgt.

Het is dus verstandig om dan te kiezen voor twee sets in serie en die dan weer parralel zoals je zelf al aangaf, is een goede keuze, omdat je dan 4x25watt toch nog die 100watt hebt. (verdeeld over 4 speakers)
teveel ohm kan dus geen kwaad concludeer ik er uit.
Gebruikersavatar
Weesink
Berichten: 26
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:24
Locatie: Lochem

Bericht door Weesink »

ik weet niet of je die sub al hebt opengeschroeft... maar als je dat al hebt gedaan zou je mij even kunnen uitleggen hoe je hem open hebt gekregen ???
Want ik heb een zelfde setje hier staan en ik wil die sub eruit :P maarjah ik kan hem dus niet open krijgen :x
Supahirn
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 13:38
Locatie: Leuven, België

Bericht door Supahirn »

zal het je laten weten als het zover is :wink:

hoe kan je nu een crossover eigenlijk een crossover meten bij zo'n setje? Of is dat niet mogelijk? Moet ik best naar de filter zelf kijken?
Gebruikersavatar
Weesink
Berichten: 26
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:24
Locatie: Lochem

Bericht door Weesink »

mmm.... doe maar ff snel dan :P want kwil hem open hebbe :twisted:
Plaats reactie