Nu, ik ben meerdere projectjes van plan, maar alles op zijn tijd hé
Ik heb een computer die ik als DVD-speler gebruik. Er hangt een 20" widescreen aan, zit een audigy 2 in en de speakers zijn geconfigureerd voor 5.1 weergave.
Hieronder vinden jullie de specificaties van de logitech z5300 set:
total power: 280 watts RMS
· Satellites: 180 Watts RMS (2 x 35.25W front, 2 x 35.25W rear, 39W center)
· Subwoofer: 100 Watts RMS
Total peak power: 560 watts
Frequency response: 35Hz - 20kHz
Drivers:
· Satellites: 2.5" aluminum phase plug driver
· Subwoofer: 6.5" high-excursion driver
Speaker dimensions:
· Satellites: (H) 8" x (W) 3.75" x (D) 3.5"
· Center: (H) 5" x (W) 6.625" x (D) 3"
· Subwoofer: (H) 11.813" x (W) 11.75" x (D) 14.5"
Signal to noise ratio: >85 db
Input selector switch:
· 2 Channel (stereo)
· 4 Channel
· 5.1 Channel
SoundTouch™ remote control
· Master volume
· Sub, center & surround levels
· Matrix surround sound
Goed, dit werkt vlekkeloos. Voor die prijs geeft die set toch redelijke sound. Af en toe hoor je de subwoofer "honken" (toeteren), maar dat is meestal door slechte compressie van mp3 bestanden.
Nu had ik de centerspeaker een paar maanden geleden vervangen door een sony speaker afkomstig van een Stereoketen. Sindsdien hangt hij er vrolijk aan te spelen. De impedantie van die speaker is 5 ohm. Nu weet ik niet wat de impedantie van de z5300 eigenlijk is. Het instructieboekje zou ik nog eens moeten zoeken, allé eigenlijk vinden want zoeken heb ik er al te lang achter gedaan
Ik veronderstel dat dit geen kwaad kan aangezien ik die boxen al een paar maanden aan het verkrachten ben en ze nog geen kik gegeven hebben
Anyway, dat is eigenlijk niet waarom ik een thread open. De reden is dat ik graag de baskast zou vervangen door een zelfgemaakt model. Natuurlijk moet ik de versterker dan op de nieuwe subkast overbouwen.
Impedantie zou ik eens moeten uitmeten zodat ik een passende 12" speaker kan kopen en een kast hiervoor op maat maken. MDFkan ik quasi gratis krijgen. Nu rest me nog de keuze welke kast ik bouw. Hiervoor had ik graag jullie expertise.
Alle voorstellen en ideeën voor dit projectje zijn welkom.
even terzijde:
Door veel te lezen over zelfbouw ben ik de baskast van de Z5300 eens gaan inspecteren en ik vind hem raar. (Heb 'm nog niet geopend)
Het is een gesloten BR-kast. Als ik m'n hand door de BR-pijp steek kan ik de drivermagneet voelen aan de linkerkant. Hij staat dus 180° op de pijp?!
In de magneet zit een gat (voor koeling neem ik aan)
één van dees gooi ik de kast eens open voor een inspectie. Eerst had ik de haalbaarheid van dit project bij jullie afgecheckt.
Dank bij voorbaat!
Laat die grijze hersencellen maar werken