Ksnappurniksvan

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Ksnappurniksvan

Bericht door Wowly »

Ik snap er niks van.

Sinds ik een stekkerblok heb veranderd (een stekkerblok wat geaard is, maar aangesloten is op een ongeaard stopcontact) kan ik niet meer via de Audio-uitgang van mijn PC geluid uit de UCD-thommessen combo krijgen.

Dit is balen, omdat ik graag beamer kijk via de PC en dan natuurlijk ook geluid erbij wil hebben via de UCD-thommessen combo.

Toen er nog een ongeaard stekkerblok gebruikte kreeg ik als ik de audio-out van de PC naar de UCD-line in doorluste geen geluid. Als ik het dan aansloot op mijn Marantz stereoversterker kreeg ik gewoon goed geluid. Waarschijnlijk is het voltage van de audio-out te laag om door 15 meter afgeschermde kabel te gaan en dan nog voldoende te leveren voor de UcD-module's. Blijkbaar wel voldoende om de marantz aan te sturen.....Weet iemand hoe dit kan?

Enfin, nu ik dus dat geaarde blok gebruik (wat is aangesloten op het ongeaarde stopkontakt, alle stopkontakten in mijn huis zijn ongeaard behalve een paar in de keueken ed) en ik wil de kabel die naar beneden naar de UCD-moet gaan aansluiten op de uitgang van mijn geluidskaart schiet meteen de stop eruit .

Hoe komt dit en wat moet ik doen om het op te lossen?

Het leifste heb ik dus dat de audio-out van mijn geluidskaart naar de UcD-in gaat. Zo kan ik de UCD gebruiken alsmede de Thommessen-zyklop-combo die erg interessant is bij films :twisted:

HELLUP!

Wowly
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

niet dat ik t snap, maar zoiets heb ik ook gehad, diskman doet t wel op de ene versterker, maar niet op een andere
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

PC voedingen (en in het algemeen alle switch mode voedingen, dus die kleine dingen zonder "grote" trafo) hebben een filter aan de netzijde zitten, dat beslist geaard moet worden.

Laat je dat na, dan komt er via een capacitieve spanningsdeler de halve netspanning op de ground te staan.
Weliswaar met een zeer lage stroom, maar als er relatief hoge impedanties in het spel zijn kan deze onbedoelde stoorspanning toch best nog hoog zijn.

Te hoog voor sommige apparaten, je kunt er ingangen mee opblazen.

Remedie: zeker de PC aarden, en ook elk ander apparaat dat voorzien is van een randaardestekker of een 3-polige IEC netaansluiting.

Dat een signaal te zwak zou zijn voor 15 meter kabel is onzin, je krijgt hoogstens, als de impedanties ongunstig liggen, wat verzwakking van hogere frequenties door de kabelcapaciteit.

Een beefy driver lost dat probleem op (koptelefoonuitgang van de geluidskaart gebruiken!).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Okee, boodschap is duidelijk: Gewoon de boel gaan aarden. (damn! da's een hoop werk :evil: )

Bedankt voor je heldere uitleg sander!

Jan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja bedankt, zou bij mij ook wel de oorzaak kunnen zijn, PC voeding op niet geaarde wcd :oops:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoei, ik zag net dat ik de PC wél al geaard had, maar dan via een verwarmingsbuis. Moet de UcD ook geaard zijn?

Jan
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Aarden aan een verwarmingsbuis is zinloos en zelfs gevaarlijk.
Verderop kan die buis nl. van kunststof zijn, of hij is niet/niet goed geaard.

Trek een aparte aarddraad vanuit de meterkast (maak gelijk een schone audiogroep).
In sommige huizen loopt die aardedraad er al wel, maar is niet gebruikt (WCDs zonder randaarde).
Dat was bij mij thuis dus het geval.
Nieuwe geaarde WCDs erin en klaar was Kees............eh Sander.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oei, dan zal ik dat asap veranderen.

Ik woon in een huurhuis uit de jaren 7o, toen er in de bouwvoorschriften geen randaarde verplicht wa. Die zijn er dus ook niet. En er liggen ook geen randaarde's klaar in de buizen van het huis (was ik al eens achter gekomen....)

Wat is een WCD eigenlijk? Wandcontactdoos? ( je ziet het, ik ben een enorme nOOb ) :oops:

Jan
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Inderdaad wandcontactdoos.

Lekker aardedraadjes trekken dus. :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

In mijn vorige huis had ik precies hetzelfde. Had toen het geluk dat er al wel aardedraadjes lagen, dus het was alleen een kwestie van "WCD's" (weer een nieuwe afkorting voor mij ;)) verwisselen.

Het gaat zeker helpen!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”