Hulp gevraagd bij keuze zelfbouwspeaker

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Hulp gevraagd bij keuze zelfbouwspeaker

Bericht door Just »

Hoi,

Ben nieuw op het gebied van zelfbouw. Heb al her en der rondgekeken op de diverse forums en dit forum lijkt me een goede plek voor mijn vragen over de speakers die ik wil gaan bouwen.

Even voor de duidelijkheid:

Wil een kast met het sonus faber uiterlijk gaan maken.

Heb met bewondering een aantal projecten gezien zoals die van Edo (Thesis).

Heb nog nooit een kast gebouwd, maar ben handig en heb de benodigde gereedschappen (bijna alle festo spullen) dus het bouwen moet lukken, fineren geen ervaring mee, maar da's een uitdaging.

Nu zou ik graag een speaker willen die tussen de Thesis van Edo :


Afbeelding

En de Fox 200 ke cremona van Frank zit:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 2889;image

Wellicht een woofer die toch aan de voorkant zit (baffle?). Maar slanke karakter komt misschien in gedrang?

Ik wil een all round speaker ( van Bach :D tot Brute Techno :twisted: ).

Tevens ben ik niet thuis in de electronica, dus ben niet van plan mijn eigen filter te ontwerpen en kastvolumes te berekenen.

Het mooist zou zijn een kant en klaar ontwerp waarvan ik zelf de kast ga bouwen.

Als jullie me hiermee opweg kunnen helpen heel graag!

Alvast bedankt voor jullie hulp :wink:
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

ja..

Het makkelijkst is dan natuurlijk gewoon een van de 2 eerder genoemde ontwerpen na te bouwen.. die van edo is op het eerste gezicht makkelijker te maken, units zijn beter beschikbaar en goedkoper..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Kant en klare ontwerpen genoeg, op volgende sites zelfs hele goede!

http://www.humblehomemadehifi.com

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Heren Dank voor uw reactie!

@Yannick:

Vind de thesis erg mooi, maar vraag me af of er wel voldoende laag uit komt?

@paul:

Had die sites al gezien, staan zeer mooie projecten op, maar zoek iets met het uiterlijk van de sonus faber.

Heeft iemand de thesis van edo beluisterd?

Zijn ze geschikt als dance speakers, zit er voldoende punch in?

Ben benieuwd, wat het uiterlijk betrefd zou ik ze zo willen bouwen!

Groeten

Just
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3923

dit gaat op de 26ste mei gebeuren,kom langs en vel je oordeel :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Just schreef:

Heeft iemand de thesis van edo beluisterd?

Zijn ze geschikt als dance speakers, zit er voldoende punch in?

Ben benieuwd, wat het uiterlijk betrefd zou ik ze zo willen bouwen!

Groeten

Just
De 26e komen ze mee naar Breda, maar als je wil ben je hier van harte welkom om te komen luisteren natuurlijk.
Ik wil een all round speaker ( van Bach tot Brute Techno )
Bach gaat zeker lukken, techno wat minder denk ik zelf.
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Bedankt weer voor de reacties.

Edo, gefeliciteerd met die mooie thesis speakers! Ik houd je uitnodiging zeker in gedachten en wellicht kan ik op de luisterdag langskomen. Tof zo'n zelfbouwluisterdag. Ik hoop dat ik langs kan komen!

Om maar eens een ander type kast dan de sonus faber te noemen,

Zijn er zelfbouwprojecten bekend voor een nautulis speaker?

Ik bedoel diegene met zo'n rond houten jasje aan en een bol erop.

zoiets als deze:

http://www.lydogbilde.no/getfile.php/26 ... 99_B&W.jpg

Zal wel een pitiige klus zijn om zo'n kast te bouwen, en misschien zijn de drivers niet los te krijgen.

Maar ben wel erg benieuwd of zoiets is nagebouwd, en hoe..

Groeten

Just[/url]
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Jazeker ... de Betonnix van Erik Klijnsmit :idea:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Just schreef:

@paul:

Had die sites al gezien, staan zeer mooie projecten op, maar zoek iets met het uiterlijk van de sonus faber.


Groeten

Just
Als je de afmetingen van de baffle, de plaatsing van de units op deze baffle gelijk houdt, en daarnaast de inhoud van de kast hetzelfde houdt is er geen enkel bezwaar om deze ontwerpen in het uiterlijk van de SF uit te voeren...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Just schreef:
Zijn er zelfbouwprojecten bekend voor een nautulis speaker?

Ik bedoel diegene met zo'n rond houten jasje aan en een bol erop.

Zal wel een pitiige klus zijn om zo'n kast te bouwen, en misschien zijn de drivers niet los te krijgen.
Is prima te doen. Kost inderdaad wat moeite maar met verschillende lagen buig MDF of buigplex waar ik Thesis van gemaakt heb is het best te doen. De kegel en bol worden wat lastiger, maar als je iemand weet met een draaibank is ook dat wel te doen. Qua drivers kun je vele type gebruiken natuurlijk. Echter zul je dan ook het filter moeten gaan ontwerpen, en dat is veelal een moeilijke klus als je dit voor het eerst doet zonder meetinstrumenten etc. Maar als je een leuk 3-weg systeem kan vinden wat jou smaak is qua geluid, kun je die units en filter natuurlijk gebruiken in een kast a-la degene die je hierboven noemt. Beetje dezelfde voorkant en inhoud aanhouden kun je een heel eind komen.
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Ok, dus als ik het goed begrijp kun je complete sets (drivers + filter) kopen die voor een bepaald volume bedoeld zijn?

Je berekend toch het volume aan de hand van de drivers die je gebruikt?

Dus je kan iedere vorm kast maken zolang het volume maar overeenkomt met het vereiste volume van de set die je gebruikt...

@edo
Hoe ga je te werk als je van plan bent een bestaand (kast)ontwerp na te bouwen? Kun je tekeningen vinden op internet, of schaal je maten af van foto's? Neem aan dat fabrikanten geen maattekeningen van de binnenkant publiceren. Maar je wilt toch wel weten hoe hij van binnen in elkaar zit mbt verstevigingen enzo lijkt me.

Bedankt weer voor de reacties!

Just
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Just schreef:
@edo
Hoe ga je te werk als je van plan bent een bestaand (kast)ontwerp na te bouwen? Kun je tekeningen vinden op internet, of schaal je maten af van foto's? Neem aan dat fabrikanten geen maattekeningen van de binnenkant publiceren. Maar je wilt toch wel weten hoe hij van binnen in elkaar zit mbt verstevigingen enzo lijkt me.
Eigelijk heel simpel.
-Ik bekijk de buitenkant d.m.v. foto's/internet.
-Zoek een paar leuke drivers.
-bereken de benodigde inhoud en begin met tekenen en ontwerpen.

De interne versteviging hoef ik niet te weten, dat "verzin" ik als ik aan het ontwerpen ben. Dus versteviging hier, balkje daar....komt in de loop van het ontwerp vanzelf naar boven.

Als je dit voor het eerst doet en je begint met een ontwerp, post het gewoon hier op het forum zou ik zeggen, dan kunnen wij kijken en eventuele tips en tricks geven en kun je je ontwerp nog beter maken.

Bijvoorbeeld:
Je wil een SonusFaber namaken, maar dan met meer body (en goedkoper).
Ik zou dan gaan kijk naar foto's, paar drivers uitzoeken voor het laag (bijvoorbeeld een HDS162 van Peerless), leuke mid unit erbij (bijvoorbeeld de Peerless HDS132) en een leuke tweeter (Seas of zoiets)
.
De HDS162 voor het laag wil ik graag twee maal gebruiken per kast, dus kom je uit op (even snel rekenen) ~30 liter, mid was de HDS132 dus laten we zeggen gesloten kast van (weer even rekenen) ~4 liter.
Totoale volume dus 34 liter, tel daar nog wat bracing etc bij op, en je komt uit op een kastinhoud van zeg 35 liter. De afmetingen heb je ook van de drivers, dus nu kun je aan de slag met hoogte, diepte en breedte.

En zo borduur je verder en verder en verder....totdat je een leuk model hebt.
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Gaaf man, echt een mooi vak (hobby is wat te amateuristisch in jouw geval :wink: )

Heb wat tekeningen en info gevonden over de nautilus 800 van de b&w site.

KWIJL

Erg mooi die ronde (vrouwelijke! :lol: ) vormen. En de techniek ziet er lekker high tech uit.

Die bol blijkt dus helemaal geen bol te zijn zoals ik dacht maar meer een druppel vorm met inwendig weer een trompetvorm door wanddiktevariatie (als dat een bestaand woord is tenminste). Da's niet zo makkelijk te maken. Van hout draaien kan natuurlijk en is wel mooi, maar zij hebben marlan gebruikt wat een inert gietkunstofhars is. Alleen al een mal maken voor zoiets is wel tijdrovend klusje.

En dan nog de tweeter die er zo mooi in ligt!

Ik zal eens wat verder zoeken en kijken hoe een kast ontwerp eruit zou kunnen zien en in elkaar zit...

Goed weekend

Just
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Ben even bezig geweest met wat te tekenen.

Ben niet zo bekend met 3d max, maar na veel pleuteren en trail and error heb ik een begin gemaakt.

Ik ben begonnen de b&w nautilus 800D na te tekenen. Gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat de aansluiting van de mid druppel (behuizing) met de bovenkant van de kast wel erg lastig wordt om te maken. De druppel steekt door de schuine bovenkant en door de ronde achterwand heen, met name de bovenkant van de grotekast krijgt daardoor een ingewikkeld gat.

Dus ik denk dat als je dit zou gaan bouwen een losse druppel op voetjes oid een hoop zal vereenvoudigen.

Nou weet ik niet of ik die pootjes zo mooi vind, maar wellicht verzin ik nog iets anders.
Kijk niet naar de kleuren, heb geen idee hoe ik hout moet toepassen en heb niet de juiste materialen erbij denk ik (in het programma).

Nu heb ik ook geen idee hoe ik het volume kan berekenen, maar dat is voor later zorg denk ik.

Even kijken of het lukt wat plaatjes van de eerste schetsen te posten:

Wat betrefd de druppel vorm, buitenkant is goed te doen door te draaien, maar de truc is om de binnenkant de goeie vorm te krijgen, denk niet dat dat lukt op een draaibank. Zie doorsnede plaatje.

Alle tips welkom!
Bijlagen
doorsnede druppels.JPG
render 7.jpg
render 3.jpg
render 3.jpg (11.76 KiB) 3096 keer bekeken
render 8.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij keuze zelfbouwspeaker

Bericht door Martijn H »

Just schreef:

Het mooist zou zijn een kant en klaar ontwerp waarvan ik zelf de kast ga bouwen.

Als jullie me hiermee opweg kunnen helpen heel graag!
Je bent al afgestapt van het kant en klare ontwerp? :wink:


Is natuurlijk wel mooi zo een B&W, maar als je dat wil maken moet je alles van de grond af aan zelf opbouwen.. Naast de kloon van Erik klijnsmit ken ik geen andere B&W kloon. Als je die B&W nabouwd moet je wel bedenken dat de units en het filter gebouwd zijn naar de smaak van de ontwerper en dat jij dat misschien wel helemaal niks vindt..

Ik denk dat je met de nodige inspanning en zelfstudie wel een geslaagde B&W kloon kan maken! Die druppel zou je op de een of andere manier wel kunnen verzinken. Plamuren moet sowieso gebeuren :twisted:

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker wanneer je een volledig gesloten kast maakt. Dan heb je veel speling wat betreft kastgroote.

Heb je een budget voor de units?

mvg,

Montana
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Met kant en klaar ontwerp bedoel ik een set drivers met filter en evt een ontwerp voor een kast. Maar als ik het goed heb kun je de vorm van de kast aanpassen hoe je wilt zolang je je aan het volume houdt toch?

Dus als ik een set van 2 woofers 1 mid en 1 tweeter en filter kan aanschaffen om in een zelfgebouwde kast te plaatsen die een volume heeft die overeen komt met het aangeraden volume voor de set, moet ik toch een eind komen?

Ik heb me nog niet verdiept in de verschillen tussen een gesloten kast, of een met een baspoort. Geloof dat een baspoort configuratie minder plaatsingsgevoelig is en iets verder doorloopt in het laag (wellicht wat minder strak ook in het laag). Maar correct me if i'm wrong...

Wat is nu handig?

Eerst kastontwerp uitwerken, volumes berekenen en vervolgens een set drivers en filter erbij zoeken?

Of toch eerst een set drivers en filter naar smaak vinden en dan de kast daarop aanpassen/ontwerpen?

De speakers zullen bij mij vrij dicht op de muur staan (20-40 cm) in een betonnen nieuwbouw woning. Afstand tussen speakers en bank is maar 3 meter. Echter ik wil geen speakers bouwen die het alleen goed doen in deze kleine ruimte, zal hier niet eeuwig blijven wonen. Dus liever een speaker die een grote ruimte ook goed kan vullen.

Heb wel eens wat gezien over pluggen die je in een baspoort kan stoppen om het geluid aan te passen, wellicht is dat een optie?

Voor nu ben ik nog bezig met me te orienteren voor het ontwerp en hoe dat gebouwd kan worden.

Ben trouwens wel een mogelijke manier tegengekomen voor de druppelvorm:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heb alleen niet de beschikking over zo'n grote draaibank met zo'n mooie steun (ring met drie lagers tegen werkstuk lopend)

Afbeelding

Wel erg mooi resultaat!


Zeer fraai project trouwens waar deze foto's vandaan komen:

http://www.mundohi-fi.com/portal/index. ... d=8&page=1

Ik denk dat de vorm van de binnenkant van de druppel belangrijk is, dus laagjes mdf op elkaar plakken lijkt me niet zo'n goeie optie aangezien het geluid dan terug naar voren kan kaatsen door de verkregen trapjes aan de binnenkant. Het hele idee achter de druppelvorm is nu juist dat het geluid niet terug naar voren kan komen en dan voor verkleuring zorgt...

Wil even gaan kijken of ik de pootjes onder de mid behuizing kan veranderen, vind ze nu niet zo fraai eigenlijk (zie foto's in mijn vorige post)

Groeten

Just
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nee, wat je zegt kan niet.. Je moet een filter berekenen op de inhoud en de breedte van een kast, afstand units ten opzichte van elkaar en ga zo maar door. Als je dus de B&W wil maken moet je zelf een en ander gaan ontwerpen. Je zou het niet gelijk moeten wegstrepen.. Bij het gebruik van makkelijke units is een filter niet het allermoeilijkste. Scanspeakunits laten zich heel makkelijk filteren bijvoorbeeld. Je moet alleen wel enige kennis opbouwen, maar tegen de tijd dat de B&W speakers helemaal afgebouwd zijn is heb je die kennis wel op zak :wink:

En een bassreflex kast maken kan heel goed en je haalt er diep laag uit, maar je moet met veel factoren rekening houden. Het laag klinkt minder strak dan een gesloten kast. Er zijn echter genoeg woofers die in een gesloten kast laag genoeg komen, zodat je het beste van 2 werelden krijgt.
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Ah, oops!

Da's wel even wat ingewikkelder dan ik had gehoopt! Wist niet dat er zoveel meer factoren een rol spelen in filter ontwerp, maar eigenlijk ook wel weer logisch nu ik het lees.

Dus feitelijk kan ik gewoon kasten bouwen en daarna op zoek naar een goede driver/filter combo voor mijn kasten.

Maar kunnen drivers heel anders klinken als je ze in een andere kast zet (qwa vorm dan)? Dat zou het wel heel moeilijk maken om drivers te zoeken...

Zijn d drivers uit de b&w 800d los verkrijgbaar? Filter zeker niet?

Jammer dat het ingewikkelder wordt dan gedacht, maar ook weer een uitdaging natuurlijk!

Had nog geen budget in gedachten, maar wil het niet te gek maken, zeg 200-500 euro per kast totaal.

Hierbij trouwens een ander ideetje voor de montage van de mid druppel op de kast:

Beter dan de drie pootjes toch?
Bijlagen
render 11.jpg
render 11.jpg (12.55 KiB) 3007 keer bekeken
render 10.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Verzinken!! :wink: (zo kan je de speaker een kettinkje omdoen, maar je moet doen wat jij mooi vindt!) Wanneer al zoveel moeite gedaan word om de behuizingen te maken is verzinken een kleine stap toch?

De behuizing moet natuurlijk wel afgestemd worden op de units. Meestal maak je de baskast niet breder dan nodig is om de woofer in kwijt te kunnen. Op die manier probeer je een en ander zo smal mogelijk te laten ogen. Wat ik zou doen is eerst rondkijken naar designs en de oplossingen om die designs te kunnen maken en rondkijken naar mooie drivers.

Gebruik je meerdere goedkopere woofers of 1 grotere duurdere, 15 cm mid of 18 cm.. etc etc..

Soms worden 2e hands ook heel goede units aangeboden, dus soms is het een kwestie van geduld om met weinig geld iets moois bij elkaar te kopen. Aan 500 euro per kant voor drivers en filters kom je denk ik wel als je een 3 weg bouwt (zonder kast en afwerking).

Een paar merken die goed spul hebben voor niet te gekke prijzen en die redelijk te filteren zijn: zijn Visaton, peerless hds serie!!, vifa en seas en Monacor. Of tweedehands scanspeak..

Je kan natuurlijk ook beginnen met een budgetprojectje, waar je veel van leert. Dan weet je snel genoeg waar je allemaal rekening mee moet houden. Het is niet zo dat je willekeurig wat leuk ogende zaken bij elkaar gooit en dat je dan een goed resultaat krijgt. Alle onderdelen moeten op elkaar afgestemd zijn.

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 14 mei 2007, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een goed(!) filter wordt speciaal gemaakt voor een bepaalde combinatie van luidsprekereenheden, het luchtvolume er achter (speelt mee als je in de buurt van de resonantiefrequentie van de eenheid komt) en de afmetingen van- en luidsprekerpositie op het baffle.

Zonder ervaring kan het een flinke kluif worden om een door een B&W 800 geïnspireerde luidspreker goed te filteren. Als je de kasten netjes bouwt en een stel mooie highend drivers toepast, denk ik dat een aantal ervaren filteraars op dit forum wel bereid is e.e.a. voor je te doen :twisted: .
Plaats reactie