Met kant en klaar ontwerp bedoel ik een set drivers met filter en evt een ontwerp voor een kast. Maar als ik het goed heb kun je de vorm van de kast aanpassen hoe je wilt zolang je je aan het volume houdt toch?
Dus als ik een set van 2 woofers 1 mid en 1 tweeter en filter kan aanschaffen om in een zelfgebouwde kast te plaatsen die een volume heeft die overeen komt met het aangeraden volume voor de set, moet ik toch een eind komen?
Ik heb me nog niet verdiept in de verschillen tussen een gesloten kast, of een met een baspoort. Geloof dat een baspoort configuratie minder plaatsingsgevoelig is en iets verder doorloopt in het laag (wellicht wat minder strak ook in het laag). Maar correct me if i'm wrong...
Wat is nu handig?
Eerst kastontwerp uitwerken, volumes berekenen en vervolgens een set drivers en filter erbij zoeken?
Of toch eerst een set drivers en filter naar smaak vinden en dan de kast daarop aanpassen/ontwerpen?
De speakers zullen bij mij vrij dicht op de muur staan (20-40 cm) in een betonnen nieuwbouw woning. Afstand tussen speakers en bank is maar 3 meter. Echter ik wil geen speakers bouwen die het alleen goed doen in deze kleine ruimte, zal hier niet eeuwig blijven wonen. Dus liever een speaker die een grote ruimte ook goed kan vullen.
Heb wel eens wat gezien over pluggen die je in een baspoort kan stoppen om het geluid aan te passen, wellicht is dat een optie?
Voor nu ben ik nog bezig met me te orienteren voor het ontwerp en hoe dat gebouwd kan worden.
Ben trouwens wel een mogelijke manier tegengekomen voor de druppelvorm:
heb alleen niet de beschikking over zo'n grote draaibank met zo'n mooie steun (ring met drie lagers tegen werkstuk lopend)
Wel erg mooi resultaat!
Zeer fraai project trouwens waar deze foto's vandaan komen:
http://www.mundohi-fi.com/portal/index. ... d=8&page=1
Ik denk dat de vorm van de binnenkant van de druppel belangrijk is, dus laagjes mdf op elkaar plakken lijkt me niet zo'n goeie optie aangezien het geluid dan terug naar voren kan kaatsen door de verkregen trapjes aan de binnenkant. Het hele idee achter de druppelvorm is nu juist dat het geluid niet terug naar voren kan komen en dan voor verkleuring zorgt...
Wil even gaan kijken of ik de pootjes onder de mid behuizing kan veranderen, vind ze nu niet zo fraai eigenlijk (zie foto's in mijn vorige post)
Groeten
Just