Kast Om 18 Inch Woofer Bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Kast Om 18 Inch Woofer Bouwen

Bericht door Pascal-Janssen »

Beste,

Ik heb 2de hans een 18'' woofer gekocht. Ik denk van het merk BELKER Of BECKER, dat kan ik niet goed lezen. Want die stikker is beschadigd. Ik heb verder geen gegevens van deze Woofer ook niet het aantal Watt's. Die T/S parameters kan ik nergens vinden heb al heel Google afgeschuimd. Zouden jullie mij kunnen helpen om de beste bass hieruit te krijgen? Hoe groot kan ik de kast eromheen bouwen? Bassreflex of gesloten behuizing?

Foto's van min 18'' woofer:

http://img71.imageshack.us/img71/4968/dscf0015tt1.jpg

http://img265.imageshack.us/img265/5166/dscf0016to1.jpg

http://img71.imageshack.us/img71/3905/dscf0021lt1.jpg

http://img71.imageshack.us/img71/9307/dscf0019my5.jpg

Groetjes,

Pascal.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Op Circuit online wisten ze het niet? :lol:

Als je het serieus wil aanpakken laat je de woofer doormeten bij een bedrijfje. Kost je ongeveer 20 euro.

Als je het voor het hardere beukwerk wil gebruiken en diepgang niet echt belangrijk is, zou je hem in een gesloten testkastje van 100 liter kunnen stoppen. Als je héél hard wil gaan moet je er een hoorn mee maken. Dan moet je hem dus eerst laten doormeten.

mvg,

Montana
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Ojee,

Becker is een poosje door o.a. Peavey gebruikt in low budget luidsprekerkasten.
Klinken niet slecht, maar de belastbaarheid is relatief laag (50-100W) bij een gemiddeld rendement (90-100 dB).
Vrij kleine diameter spreekspoelen.

Als je er iets goed klinkends van wilt maken, laat 'm dan eerst doormeten, zoals reeds aangegeven werd.

Groeten, Jan.
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik ben hem eigelijk niet van plan om hem uit te meten.

Ik ga hem gebruiken vor het harde beukwerk. Een kast van 85cm x 52,5cm x 42,5cm (189 Liter). Daar stop ik hem eens in en kijken of het goed klink.

Groetjes,

Pascal
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ffies naar speakerplans.com surfen, en een 186 hoorn bouwen.

Of de speaker geschikt is, weet je pas na uitmeten. meten is wetenzoals vaak.

Maar, de horn zal ogenschijnlijk harder klappen dan een onberekend reflexkastje of gesloten kast.
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik heb tog besloten om een kast van 180Liter erom te bouwen. De maten zijn als volgt: 52,5cm Breed 42,5cm Diep en 98,5cm Hoog, en het klink al zeer goed, maar tog wil ik er een graag een bassreflexbuis in hebben, maar ik weet niet welke diameter, lengte en op welke plaats, achter of voor? Welke kan ik dan het beste kan gebruiken omdat ik geen TS Parameters van die woofer heb. Weet mischien iemand van jullie welke diameter en lengte en welke plaats ik het beste dan kan gebruiken.

Groetjes,

Pascal.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

2 poorten 10 cm rond, en 7,5 cm lang.

En dan ben je zo hard op de gok bezig, dat je de speakers waarschijnlijk snel sloopt.

je tuned de kast rond de 40 hz. Lijkt mij netjes om het rendement wat hoog te houden.

Linne... midden limburg trouwens ?
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik zal eens proberen 2 poorten 10 cm rond, en 7,5 cm lang.
En moet ik die dan van voor of van achteren plaatsen?

En dan hoop dat ik ze niet sloop want dat moete we niet hebbe

Ja idd midden limburg

Groetjes,

Pascal
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Als je toch al geld gaat uitgeven in voor zon joekel van een kast kan je beter voor 20 euro meer ff je unit laten doormeten. Weet je meten wat je in huis hebt. Beetje lukraak poorten plaatsen met natte vinger werk gaat niet goed uitkomen ben ik bang.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Mee eens...

grote kans dat je kasten zelfs veel te groot zijn en je belastbaarheid drastisch achteruit gaat...

Meten ios weten en dan heb je zeker plezier van deze dikke speakers.

Leuk eens een DIY er uit de omgeving te zien op dit forum trouwens.
Dan zijn we praktisch buren.
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik weet niet waar ik zo'n speaker kan laten uitmeten bij mij in de buurt, dat is juist ook het probleem.

Groetjes,

Pascal
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

http://www.speakerland.nl/content/user/ ... tingen.php


Niet in de buurt. Die vind je ook niet helaas, die zoektocht heb ik al voor je gemaakt een aantal jaartjes geleden
Pascal-Janssen
Berichten: 36
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51

Bericht door Pascal-Janssen »

Ik heb nog een andere vraag die kasten zijn 180L.
Hoeveel L dempingsmateriaal moet ik er dan instoppen?
En hoe groot zijn die 30L lappen wol van Conrad:

Bij zelfbouw van luidsprekerboxen wordt voor klankverbetering dempingswol gebruikt. De holle klank van de lege luidsprekerbox wordtonderdrukt, bas- en middenspeakers krijgen nu een helderder klankbeeld. De inhoud is voldoende voor 30 liter.

De inhoud is voldoende voor 30 liter

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... mwolle.pdf

Afbeelding

Groetjes,

Pascal
Plaats reactie