3 weg systeem meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

3 weg systeem meten

Bericht door vigier »

Allo,

zoals hier http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... c&start=36 te lezen/zien valt, zitten de units in de eerste behuizing.

Nu is het dus tijd om te meten! De bekabeling zit er ook al in, dus aan de voet komen er 3 paartjes kabel uit: laag (parallel), mid en hoog.
Maar: hoe ga ik dit meten?

Met mijn Dayton-setje (2-weg) heb ik de microfoon gericht op het midden tussen tussen de 2 units, en dit heeft een goed resultaat opgeleverd.
Echter, hoe ga ik dit met een 3-weg-systeem doen? Het is ook niet gemakkelijk om deze behuizing op een standaard te zetten (ik ben al lang blij dat ik hem in mijn eentje een beetje kan verplaatsen door hem op en af een verhuiskarretje te tillen). De luidspreker heeft ook nog een schuin front.

Impedantiemeting is natuurlijk geen probleem, maar de SPL en fase is wat anders.
Moet ik de metingen doen op 1 meter van de units, per unit? Of moet ik telkens dezelfde afstand nemen t.o.v. van de voet (dus de woofers van dichterbij meten dan de tweeter)?
En waar moet ik qua hoogte gaan meten? Voor elke unit op hoogte van de unit zelf? En de woofers? In de buurt van de "overgang" naar middentoner?
Of misschien toch de behuizing op de zijkant leggen? Maar dan heeft die afschuining bij tweeter en mid weinig nut.
En moet ik ook nog heel dicht bij de conus meten, of doe ik dat alleen voor het watervaldiagram?
Nou ja, veel vragen in ieder geval :)

Ik heb wat gezocht hier in de meten-subgroep, maar kan er niets over vinden!

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Joris,

de meeste antwoorden heb je eigenlijk zelf al gegeven.

Er is denk ik maar één goede oplossing, maar die is onhaalbaar voor de meesten onder ons.
Volledig dode kamer en op 1 en 3 meter meten.

Wel haalbare oplossing:
wat ik nu formuleer is de manier waarop ik dergelijke metingen doorvoer. Ik garandeer niet dat dit de juiste is en sta natuurlijk open voor anderen hun meningen en ervaringen.

Metingen voor het filter ontwerp:

Als startbasis zou je moeten kijken hoe het met de geluidsdruk staat.
Dat meet je best op 1 meter afstand en met de microfoon ter hoogte tussen mid en hoog. Als je MLS toepast neem je best een iets langere tijdsbasis als de eerste reflectie zodat je toch tot een 100 hertz een idee hebt hoe het met de gelijkheid van alle units is gesteld.

Als je verhoudingen goed zitten denk ik dat je best bij de overgang mid / high start. Reden is omdat dit het eenvoudigst te meten is.
Ik zou starten met de microfoon ter hoogte van de tweeter en op een afstand van zo'n 60 cm. Vergeet ook de meting onder een hoek (15/30/45°) niet.

Voor frekwenties boven de 1000 à 1500 Hz ga je nu een representatief beeld krijgen. Je kunt als extra controle diezelfde metingen ook eens op 1 meter herhalen met de microfoon ter hoogte van de tweeter, maar dat zie ik meer als een eindcontrole.

Dan de overgang tussen laag en mid.
Hier plaats je de microfoon op de hoogte tussen mid en de hoogste woofer. De afstand van de kast zou ik hier reduceren naar 20 tot 40 cm, afhankelijk van de grootte van de units. Je zou eigenlijk experimenteel het beste compromis moeten uitzoeken.

Metingen voor het opzoeken van storingen (unit, demping, kastresonantie):

Dit kun je best doen met near-field metingen.
De microfoon wordt dan op ongeveer één cm afstand geplaatst van het membraam (tussen dustcap en rolrand).
Voor woofers met een grote Xmax neem je best een cm meer.
Let op voor te hoge geluidsdruk bij nearfield metingen (>120 db), dat kan je microfoon beschadigen.

Metingen met de zijkant van de kast op de vloer:

met de hierboven genoemde methodes is het niet mogelijk om in één meting het volledige frekwentiegebied van de complete speakerkast te krijgen zonder dat deze zich in een reflektievrije ruimte bevind.
Het is dus een samenvoegen van verschillende aparte metingen en de juiste interpretatie die een totaalbeeld kunnen geven.

Als je de kast op haar zijkant op de vloer legt schakel je de reflektie tussen de vloer en de kast voor een groot deel uit. De reflekties tussen de zijwanden en plafond blijven echter aanwezig, tenzij je dit in openlucht op een grote vlakte gaat uitvoeren.
Ik heb deze methode zelf een paar keer toegepast op mijn tuingazon maar was matig enthousiast met het resultaat. Misschien komt dit door het gazon. Het dichtsbijzijnde obstakel stond toen op 14 meter. In theorie zou een meting vanaf 12 Hz mogelijk moeten zijn geweest.

Groeten,
Ed.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Ed,

dank voor je zéér uitgebreide antwoord! Hier moet ik een hoop verder mee komen.
Het samenvoegen van verschillende meetgegevens is geen probleem, notepad kan een hoop, en anders gebruik ik daarvoor Excel of Delphi wel.

Nog wel 1 vraag over jouw metingen: zet ik de microfoon precies haaks op de frontplaat bij de metingen (uitgaande van 0 graden), of 0 graden t.o.v. de lijn tussen mijn hoofd (lees: luisterhoogte) en de frontplaat, dus 0 graden = de helling van mijn frontplaat?

Groet, Joris
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
Hoi Ed,

zet ik de microfoon precies haaks op de frontplaat bij de metingen (uitgaande van 0 graden), of 0 graden t.o.v. de lijn tussen mijn hoofd (lees: luisterhoogte) en de frontplaat, dus 0 graden = de helling van mijn frontplaat?

Groet, Joris
zo zou ik het toch doen ja.
Voor de on-axis meting plaats ik de microfoon precies tegen het midden van de tweeter. Dan plaats ik de microfoonstandaard op die afstelling 60 cm naar achteren.

De speakerkast zelf zet ik op een MDF plaat waarop 4 lijnen staan (0°, 15°, 30° en 45°).
Voor de off-axis metingen verdaai ik dan de speakerkast op de MDF plaat.
Daarmee blijft de positie van de microfoon onveranderd, staat de speaker steeds met zijn center in het midden, blijft de afstand tussen speaker en microfoon gelijk (belangrijk bij MLS tijdsbasis afstelling) en heb je steeds een precieze hoek.

Groeten,
Ed.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Ik meet altijd op de as van de unit (1 m). Vervolgens knoop ik alle woofers aanelkaar en maak ik nog een meting op de as van de tweeter (deze beschouw ik dan als "nul" as).

Vervolgens voer je de afstanden in lspCAD in de y-as en x-as kan je meten met je liniaal. Echter nu komt het belangrijkste je moet nu van elke unit de z-as inregelen zodat het resultaat overeen komt de gemaakte sommatie meting. (deze referentie meting kan je als achtergrond zetten van het plotwindow).

p.s. Bij een meerwegsysteem is het handig om alleen de tweeter en mid tegelijk te meten zodat je eerst deze combinatie kan "ijken" in lspCAD.


Als je niet over een simulatiepakket beschikt die kan compenseren voor de onderlingen afstandsverschillen dan is het gemakkelijker om alles ten opzichte van de tweeter as te meten. Dan hoef je voor de simulatie niet meer voor deze afstand te corrigeren. Echter je meet dan wel de andere units off-axis waardoor je natuurlijk wat over hoofd kan zien (dat bepaalde verstoringen off-axis ook kleiner zijn of helemaal weg).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan me in deze aanpak vinden. Alleen zit je nog met de overgang tussen woofer en mid, waarvoor je dichtbijmetingen nodig hebt omdat de metingen op 1 meter geen goede info geven over wat er beneden 300 Hz gebeurt. Ik doe het ietsje anders dan Ed.

De close range meting pas je aan door daar de bafflestep aan toe te voegen incl fasedraaiing die dat teweegbrengt. Dat gaat redelijk eenvoudig door in The Edge te kijken hoe de bafflestep verloopt. The Edge geeft een elektrisch netwerkje om deze te compenseren. Het inverse netwerk hiervan geeft dus mooi de bafflestep simulatie! Die kun je invoeren in je software en het resulaat als nieuw frd bestand uitvoeren. Van dat bestand gebruik je de data van 20 tot zo'n 300-500 Hz en plakt het aan het bestand van de 1 meter meting.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Kan me in deze aanpak vinden. Alleen zit je nog met de overgang tussen woofer en mid, waarvoor je dichtbijmetingen nodig hebt omdat de metingen op 1 meter geen goede info geven over wat er beneden 300 Hz gebeurt. Ik doe het ietsje anders dan Ed.
Die overgang doe ik ook niet bij 1 meter Jeroen, maar eerder op een kleine afstand. 20 tot 40 cm.
jeroen_d schreef:
De close range meting pas je aan door daar de bafflestep aan toe te voegen incl fasedraaiing die dat teweegbrengt. Dat gaat redelijk eenvoudig door in The Edge te kijken hoe de bafflestep verloopt. The Edge geeft een elektrisch netwerkje om deze te compenseren. Het inverse netwerk hiervan geeft dus mooi de bafflestep simulatie! Die kun je invoeren in je software en het resulaat als nieuw frd bestand uitvoeren. Van dat bestand gebruik je de data van 20 tot zo'n 300-500 Hz en plakt het aan het bestand van de 1 meter meting.
ik moest het wel een paar keer lezen om het te snappen. :oops:
en ga het bij de volgende afstelling eens op die manier toepassen.
Je mag je dan wel aan een stel vragen verwachten!

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat ik het iets anders doe sloeg ook op het laatste :wink: .
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zo, ik ben even stil geweest, aangezien ik in de tussentijd geen tijd had om te meten.
Nu heb ik er wel tijd voor (at least: dit weekend), dus ben ik weer verder gaan lezen.

Ik hoop dat ik nu door heb wat hierboven allemaal geschreven is... ik zal beneden de meetopstelling eens in elkaar gaan draaien.

Groeten! Joris
Plaats reactie