zoals hier http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... c&start=36 te lezen/zien valt, zitten de units in de eerste behuizing.
Nu is het dus tijd om te meten! De bekabeling zit er ook al in, dus aan de voet komen er 3 paartjes kabel uit: laag (parallel), mid en hoog.
Maar: hoe ga ik dit meten?
Met mijn Dayton-setje (2-weg) heb ik de microfoon gericht op het midden tussen tussen de 2 units, en dit heeft een goed resultaat opgeleverd.
Echter, hoe ga ik dit met een 3-weg-systeem doen? Het is ook niet gemakkelijk om deze behuizing op een standaard te zetten (ik ben al lang blij dat ik hem in mijn eentje een beetje kan verplaatsen door hem op en af een verhuiskarretje te tillen). De luidspreker heeft ook nog een schuin front.
Impedantiemeting is natuurlijk geen probleem, maar de SPL en fase is wat anders.
Moet ik de metingen doen op 1 meter van de units, per unit? Of moet ik telkens dezelfde afstand nemen t.o.v. van de voet (dus de woofers van dichterbij meten dan de tweeter)?
En waar moet ik qua hoogte gaan meten? Voor elke unit op hoogte van de unit zelf? En de woofers? In de buurt van de "overgang" naar middentoner?
Of misschien toch de behuizing op de zijkant leggen? Maar dan heeft die afschuining bij tweeter en mid weinig nut.
En moet ik ook nog heel dicht bij de conus meten, of doe ik dat alleen voor het watervaldiagram?
Nou ja, veel vragen in ieder geval
Ik heb wat gezocht hier in de meten-subgroep, maar kan er niets over vinden!
Groeten, Joris