PCB check, XLR naar boxheader voor Hypex board

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
raymondvanmil
Contacteer:

PCB check, XLR naar boxheader voor Hypex board

Bericht door raymondvanmil »

Ik heb het eerder gevraagd, kreeg toen geen antwoord. Nu ben ik iets verder hoop dat iemand met verstand van PCB en/of EasyEDA even wil kijken.

de xlr 2 en 3 routes zijn op de tiende milimeter even lang voor links en rechts. Vandaar beetje wat extra bochten. 51,* mm. 0,4mm traces. Ben vooral nieuwsgierig naar de ground koper lijnen op de achterkant.
Screenshot 2026-03-07 025634.png
En als iemand deze wil voor hypex board kan je ook laten weten, ga er een aantal bestellen als ik weet dat die klopt.
Kappa7
Contacteer:

Re: PCB check, XLR naar boxheader voor Hypex board

Bericht door Kappa7 »

Voor audio maakt het verschil in lengte niet uit, je kunt dus ook prima de meest directe route kiezen.
Wat is de spoor breedte die je wil gaan gebruiken?
Verder kan ik zo niet zien wat de voor of achterzijde is.
Als je sporen aan de voorzijde zitten dan komt daar ook je connector met de SMD aansluiting, was dat ook je bedoeling?
In dat geval kan je de gehele achterkant een grond plane geven mocht je dat willen.
In jou ontwerp hangt daar zo te zien niets aan ground.
RonnyB

Bericht door RonnyB »

Ik zie geen soldeereilandjes bij 1,2,3.
Gebruik min. 1mm banen.

Ter inspiratie enkele foto’s.
Ik gebruik neutrik ncj 6 fah xlr chassis delen
IMG_1203.jpeg
IMG_1204.jpeg
IMG_1205.jpeg
raymondvanmil
Contacteer:

Wat is de spoor breedte die je wil gaan gebruiken?
0.4mm

"Verder kan ik zo niet zien wat de voor of achterzijde is"

Ah ja sorry, alles is voor behalve de diep blauwe lijnen.

"Als je sporen aan de voorzijde zitten dan komt daar ook je connector met de SMD aansluiting, was dat ook je bedoeling?"

Ja zeker.

"In dat geval kan je de gehele achterkant een grond plane geven mocht je dat willen.
In jou ontwerp hangt daar zo te zien niets aan ground."

Ja die blauwe lijnen dus. Het is nu een H, als er geen grote reden is dat groter te maken, lijkt me koper uitsparen prima.
raymondvanmil
Contacteer:

"Ik zie geen soldeereilandjes bij 1,2,3. Gebruik min. 1mm banen."
Ja dit is een van de zorgen, maar ik importeerde de exacte Neutrik xlr en ik zie toch echt wel randjes om het gat en bij 'Hole property' staat plated: yes. Zie de screenshot. Ik denk dat het bij jou wit is omdat je ze zelf hebt getekend en bij mij een beetje grayed out omdat die hele xlr input een geimporteert object is. Aangezien het gat 2 mm is lijkt de rand een halve mm, als ik een halve mm expansion doe dan raken ze elkaar al bijna, 0.3 extra kan, maar weet niet of dat echt nodig is.

Verder zijn jouw voorbeelden met een hoop extra features en lijkt die voor een purifi versterker uit een forum waar dingen zo ingewikkeld werden dat de OP het forum verliet.

Ik zie Ghent audio de xlr's direct met de kabels aansluiten, dat is ook weer een beetje rommelig, dus hoop dat zo'n minimalistisch bord als die van mij werkt.
Bijlagen
Screenshot 2026-03-08 161030.png
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

0.4 mag iets groter maar is voldoende.
Voor de rest de soldeer eilandjes van de xlr toe voegen.
En de gehele achterzijde koper maken.
Dat kost niets extra.
RonnyB

Bericht door RonnyB »

Foutje
Laatst gewijzigd door RonnyB op zo 08 mar 2026, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
RonnyB

Bericht door RonnyB »

Direct met een kabel naar de connector op de hypex heeft ook voordelen.

De gaten in de behuizing hoeven niet precies in lijn te zitten en een afgeschermde kabel is beter dan een PCB en extra connector. Verder is het ook nog goedkoper.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Voor een goede soldeerverbinding pad bij pin through altijd minimaal 0.6mm groter maken dan het gat. Als je in het nauw komt met de padjes ernaast zou je ze ovaal kunnen maken, wordt ook wel gedaan.

En waarom van die mini spoortjes, maak ze flink dikker met grond ernaast, en op de bodem. Flink doorstitchen met via’s ernaast.
Zit je met het bordje aan een vormfaktor vast vanwege behuizing ofzo? Anders gewoon kleiner maken.
Die lengte matching is inderdaad onnodig.
raymondvanmil
Contacteer:

Dank je Barry, ik ga een update maken en hoop dat ik alles begrijp.

"Voor een goede soldeerverbinding pad bij pin through altijd minimaal 0.6mm groter maken dan het gat. Als je in het nauw komt met de padjes ernaast zou je ze ovaal kunnen maken, wordt ook wel gedaan." ja deze xlr pinnetjes zitten erg dicht bij elkaar, maar ik zal er wat extra omheen doen. Is er een minimum ruimte die je open moet laten tussen spoortjes en andere dingen?

"En waarom van die mini spoortjes, maak ze flink dikker met grond ernaast, en op de bodem. " ik las tussen 0,2 en 0,4, ik koos 0,4. En hypex voorbeeld is juist dunner, welke dikte raad jij aan? Niet iets wat ik op gevoel wil doen, dus echte cijfers zou fijn zijn;)

"Flink doorstitchen met via’s ernaast." je vergeet dat je tegen een first time pcb ontwerper praat. Kan je dit misschien iets beter uitleggen?

"Zit je met het bordje aan een vormfaktor vast vanwege behuizing ofzo? Anders gewoon kleiner maken." ja ik ga m kleiner maken!

Ik kreeg ook antwoord van Hypex zelf. "de spoortjes hoeven zeker niet even lang te zijn. We hebben het hier niet over hoge snelheid digitale techniek.
Belangrijker is dat de signaalparen evenwijdig lopen. Pin 1 en 4 van de XLR en GND zijn doorgaans via een grote ground plane verbonden. Zie voorbeeld hieronder.*" (* attached)
Bijlagen
image002.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nog een dingetje: Vul alle lege ruimte met gnd, zowel boven als onder. Knoop dan de GND vlakjes met redelijk wat via's tussen boven en onderkant aan elkaar zodat je a.h.w. een doorlopend gndvlak krijgt. Laat i.i.g. geen losse kopervlakjes los "zweven" en knoop van gnd traces zowel begin als einde aan dat aardvlak. Eigenlijk kan met audio de gnd niet massief genoeg zijn.
Plaats reactie