Ontwerp als afbeelding naar CAD
Moderator: Beheerdersteam
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ontwerp als afbeelding naar CAD
Beste forumleden, bestaat er een of ander programma waarmee je op en simpele manier een ontwerp kan omzetten naar een een CAD bestand? Ik weet dat niet zo eenvoudig is of kan zijn maar welllicht dat iemand hier tips over kan geven. Alle maten staan in de tekening opgegeven, het inbrengen van deze gegevens in een CAD programma gaat me de pet te boven 
Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD
Is het in 2d of naar 3d toe,
En wat is het huidige formaat?
En in welk formaat wil je het hebben?
Er zijn best wel veel verschillende cad formaten
En wat is het huidige formaat?
En in welk formaat wil je het hebben?
Er zijn best wel veel verschillende cad formaten
Er zijn AI tools die obv een prompt of afbeelding STL of STEP files kunnen genereren. Hoe goed dat werkt weet ik niet, geen ervaring mee.
Google op AI STEP tool of iets dergelijks.
Google op AI STEP tool of iets dergelijks.
Dat kan ik wel voor je maken hoor. In FreeCAD is dat niet heel moeilijk en de maten zijn goed te intepreteren. Ik neem aan dat je dit met een CNC freesmachine uit een houten paneel wil laten frezen?
De mid en de woofer lijken over elkaar heen te liggen? Heb je een foto van het ontwerp ook?
De mid en de woofer lijken over elkaar heen te liggen? Heb je een foto van het ontwerp ook?
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Die zitten niet over elkaar heen. Het is een kopie van de LS5/9 van Rogers. Er zal ook nog bij de basreflexpijp een uitsparing in het paneel gemaakt moeten worden waarin de pijp iets verzonken ligt.
- Meridian
Deze foto heb ik op internet gevonden maar geeft een en ander goed weer.
Even voor het beeld. Niet alles gaatjes zitten er in, en de afstanden van de drivers tov de onderkant staat niet op de technische tekening. Ook de bevestingsgaten voor de drivers zijn zo te zien niet helemaal gespecificeerd, maar als je de drivers hebt kun je het uit die datasheets halen (of opmeten).
Kortom, projectje "doe meer met ongeveer" - maar dat dondert niet.
Technisch is het te doen om een baffle te maken hiervoor op deze manier...
Grt
Satefan
Edit: afstanden van de driverbevesting staat er wel in. Kwestie van goed kijken.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Kortom, projectje "doe meer met ongeveer" - maar dat dondert niet.
Technisch is het te doen om een baffle te maken hiervoor op deze manier...
Grt
Satefan
Edit: afstanden van de driverbevesting staat er wel in. Kwestie van goed kijken.
- Meridian
Ik kom op internet veel mensen tegen die het als een dxf formaat wegschrijven. Gebruik jij dit formaat ook? Ik neem aan dat je dan nog op zoek moet gaan naar iemand met een cnc frees en dit bestand in doet laden.
Ik sla het op in het standaard Freecad formaat. Je hebt een .step file nodig om het in de CNC machine in te voeten. Maar dat kan Freecad ook produceren. En er zijn hier op het forum mensen met lasercutters of freesmachines. Online (commercieel dus) zijn er ook mogelijkheden te over. Maar je moet dan wel zeker weten dat het bestand 100% goed is. Zo van een tekening is altijd ff pielen en klooien. Of Frøbelen. Kan ook.
Nu met alle gaatjes denk ik:
Edit: naar DXF exporteren kan ook.
dxf bestand.
- Bijlagen
-
- LS_Baffle.dxf
- (36.73 KiB) 16 keer gedownload
- Meridian
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
- Meridian
Overigens wil ik je even een pluim op je hoed zetten voor het werk. Alvast bedankt ️
Geen idee. Kun je vaak online checken. Maar nogmaals... ik kan niet garanderen of de file 100% goed is zo. De diepte voor de basreflexpijp heb ik niet etc.
- Meridian
Klopt, bedoel ik ook. Het liefst had ik het van pantzerholz maar gaat moeilijk worden denk ik vanwege beschikbaarheid.
Als je de drivers hebt, zou ik eerst eens een versie uit de hand maken. Het lijkt op de tekening complex, maar het is eigenlijk een plank met 3 gaten voor de drivers en de reflexpijp, en een stapel schroefgaten. Op de juiste maat uitprinten, op een plank overtekenen en uitzagen en dan heb je een veel beter beeld.
Satefan
Als je de tekening gaat printen dan kun je het over meerdere A4-pagina's verdelen:
De samengestelde poster kun je vervolgens op de plank bevestigen (choose your poison:
Wat een redelijk makkelijke manier van bevestigen is (mijn mening) is om op strategische plekken gaten / uitsparingen in het papier te maken en van bovenaf met goed klevend schilderstape de boel op de plank te bevestigen. Geel = uitsparingen
Paars = schilderstape
De samengestelde poster kun je vervolgens op de plank bevestigen (choose your poison:
Wat een redelijk makkelijke manier van bevestigen is (mijn mening) is om op strategische plekken gaten / uitsparingen in het papier te maken en van bovenaf met goed klevend schilderstape de boel op de plank te bevestigen. Geel = uitsparingen
Paars = schilderstape
- Meridian
Ik heb het programma FreeCad gedownload en het bestand als PDF afgedrukt. Vervolgens open ik hem in Acrobat Pro maar kan slechts 2 pagina`s laten afdrukken ( zie afbeelding ) waardoor de werkelijke afmetingen niet kloppen op papier. Kan ik hierin een aanpassing maken waardoor het wel klopt?
Overigens heb ik de tekening wel op schaal in verhouding nagemeten. Zo te zien komt dit overeen met de tekening. Ik wil het natuurlijk wel zeker weten voordat ik het laat frezen.
Overigens heb ik de tekening wel op schaal in verhouding nagemeten. Zo te zien komt dit overeen met de tekening. Ik wil het natuurlijk wel zeker weten voordat ik het laat frezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Even een blonde vraag, waarom heb je hier een CNC voor nodig?
Dit had ik in een paar uurtjes met mijn bovenfrees gedaan. Gevalletje moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan.
Dit had ik in een paar uurtjes met mijn bovenfrees gedaan. Gevalletje moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan.
Ik denk dat het bewustzijn dat zoiets ook zou kunnen verdampt is Gerhard