Ontwerp als afbeelding naar CAD

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Beste forumleden, bestaat er een of ander programma waarmee je op en simpele manier een ontwerp kan omzetten naar een een CAD bestand? Ik weet dat niet zo eenvoudig is of kan zijn maar welllicht dat iemand hier tips over kan geven. Alle maten staan in de tekening opgegeven, het inbrengen van deze gegevens in een CAD programma gaat me de pet te boven :roll:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Kappa7 »

Is het in 2d of naar 3d toe,
En wat is het huidige formaat?
En in welk formaat wil je het hebben?
Er zijn best wel veel verschillende cad formaten
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Ronkel »

Er zijn AI tools die obv een prompt of afbeelding STL of STEP files kunnen genereren. Hoe goed dat werkt weet ik niet, geen ervaring mee.

Google op AI STEP tool of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Hieronder het ontwerp
Bijlagen
1.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Dat kan ik wel voor je maken hoor. In FreeCAD is dat niet heel moeilijk en de maten zijn goed te intepreteren. Ik neem aan dat je dit met een CNC freesmachine uit een houten paneel wil laten frezen?

De mid en de woofer lijken over elkaar heen te liggen? Heb je een foto van het ontwerp ook?
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Die zitten niet over elkaar heen. Het is een kopie van de LS5/9 van Rogers. Er zal ook nog bij de basreflexpijp een uitsparing in het paneel gemaakt moeten worden waarin de pijp iets verzonken ligt.
Bijlagen
2.jpg
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Deze foto heb ik op internet gevonden maar geeft een en ander goed weer.
Bijlagen
3.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Even voor het beeld. Niet alles gaatjes zitten er in, en de afstanden van de drivers tov de onderkant staat niet op de technische tekening. Ook de bevestingsgaten voor de drivers zijn zo te zien niet helemaal gespecificeerd, maar als je de drivers hebt kun je het uit die datasheets halen (of opmeten).
Screenshot 2025-12-11 at 19.46.43.png
Kortom, projectje "doe meer met ongeveer" - maar dat dondert niet.

Technisch is het te doen om een baffle te maken hiervoor op deze manier...

Grt

Satefan

Edit: afstanden van de driverbevesting staat er wel in. Kwestie van goed kijken. ](*,)
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Dat gaat snel, lijkt...wel en ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Ik kom op internet veel mensen tegen die het als een dxf formaat wegschrijven. Gebruik jij dit formaat ook? Ik neem aan dat je dan nog op zoek moet gaan naar iemand met een cnc frees en dit bestand in doet laden.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:07
Ik kom op internet veel mensen tegen die het als een dxf formaat wegschrijven. Gebruik jij dit formaat ook? Ik neem aan dat je dan nog op zoek moet gaan naar iemand met een cnc frees en dit bestand in doet laden.
Ik sla het op in het standaard Freecad formaat. Je hebt een .step file nodig om het in de CNC machine in te voeten. Maar dat kan Freecad ook produceren. En er zijn hier op het forum mensen met lasercutters of freesmachines. Online (commercieel dus) zijn er ook mogelijkheden te over. Maar je moet dan wel zeker weten dat het bestand 100% goed is. Zo van een tekening is altijd ff pielen en klooien. Of Frøbelen. Kan ook.

Nu met alle gaatjes denk ik:
Screenshot 2025-12-11 at 20.15.52.png
Edit: naar DXF exporteren kan ook.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

dxf bestand.
Bijlagen
LS_Baffle.dxf
(36.73 KiB) 16 keer gedownload
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Overigens wil ik je even een pluim op je hoed zetten voor het werk. Alvast bedankt ️
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Geen idee. Kun je vaak online checken. Maar nogmaals... ik kan niet garanderen of de file 100% goed is zo. De diepte voor de basreflexpijp heb ik niet etc.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:29
Overigens wil ik je even een pluim op je hoed zetten voor het werk. Alvast bedankt ️
We benne op de wereld om mekaar te hellupuh nie woar? :yeah:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door wouter »

Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:28
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
Beuken? Bedoel je misschien berken multiplex?
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Klopt, bedoel ik ook. Het liefst had ik het van pantzerholz maar gaat moeilijk worden denk ik vanwege beschikbaarheid.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door satefan »

Meridian schreef: do 11 dec 2025, 20:28
Wat zou dit ongeveer kosten bij een bedrijf om er 2 te laten maken van beuken multiplex?
Als je de drivers hebt, zou ik eerst eens een versie uit de hand maken. Het lijkt op de tekening complex, maar het is eigenlijk een plank met 3 gaten voor de drivers en de reflexpijp, en een stapel schroefgaten. Op de juiste maat uitprinten, op een plank overtekenen en uitzagen en dan heb je een veel beter beeld.

Satefan
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Inderdaad, dat is een goede tip!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door SARK »

Als je de tekening gaat printen dan kun je het over meerdere A4-pagina's verdelen:
De samengestelde poster kun je vervolgens op de plank bevestigen (choose your poison:

Wat een redelijk makkelijke manier van bevestigen is (mijn mening) is om op strategische plekken gaten / uitsparingen in het papier te maken en van bovenaf met goed klevend schilderstape de boel op de plank te bevestigen.
baffle.jpg
Geel = uitsparingen
Paars = schilderstape
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Meridian »

Ik heb het programma FreeCad gedownload en het bestand als PDF afgedrukt. Vervolgens open ik hem in Acrobat Pro maar kan slechts 2 pagina`s laten afdrukken ( zie afbeelding ) waardoor de werkelijke afmetingen niet kloppen op papier. Kan ik hierin een aanpassing maken waardoor het wel klopt?

Overigens heb ik de tekening wel op schaal in verhouding nagemeten. Zo te zien komt dit overeen met de tekening. Ik wil het natuurlijk wel zeker weten voordat ik het laat frezen.
Bijlagen
pdf acrobat.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door SARK »

Kun je de PDF delen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door ds23man »

Even een blonde vraag, waarom heb je hier een CNC voor nodig?
Knipsel.PNG
Dit had ik in een paar uurtjes met mijn bovenfrees gedaan. Gevalletje moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp als afbeelding naar CAD

Bericht door Pjotr »

Ik denk dat het bewustzijn dat zoiets ook zou kunnen verdampt is Gerhard :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”