Buizenversterker hoge resolutie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Heren,

De Chaos 3 buizen klonk heel aangenaam in mijn set, CV378 gloei, 6SN7 voor, 7N7 fasedraaiers en push/pull 4x 6V6 eindbuizen. Maar erg beperkt qua vermogen en ook niet de top in resolutie.

Op zich zeer tevreden nu weer met de Lindemann 850, maar sluit niet uit nog eens een buizen amp met meer vermogen te willen testen, zeg iets van 2x 30 watt ofzo. Hoeft alleen vanaf 160Hz weer te geven, dus geen laag.

Welke soort versterker / type buizen geeft ook een mooie resolutie in het geluid, maar gelijktijdig die aangename buizenklank? Ik kan het niet zelf bouwen, dus een fabrieks model wellicht.

(Als ik nu iets zoek, wat eigenlijk niet bestaat, hoor ik het ook graag)

Groetjes Walter
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Piet1950 »

Zoiets?
Bijlagen
6336a voorzijde 1.JPG
U200 stereo voor 1.jpg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Duclaasie »

Zal dat gebrek aan resolutie niet gewoon komen omdat je geen hoog rendement luidsprekers gebruikt? Ik denk dat je te kort door de bocht gaat door de versterker daar de schuldige van te laten zijn.

Daarnaast als je écht iets met buizen wil dan zou ik dat ook op het laag doen, en niet op alleen mid en hoog.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Ziet er mooi uit, maar is wat te weinig info. Het vermogen is natuurlijk een eenvoudige, maar wat maakt dat een buizen versterker een hoge resolutie heeft?

Ook op Altecs van 97dB geeft de Chaos niet echt veel resolutie, denk dat de 6v6 buizen en de schakeling beperkt werken. Open baffle woofers op buizen gaat natuurlijk niet, door de akoestische kortsluiting veel correctie en aardig wat power nodig, tevens klinkt het laag zeer goed hier op NCore, geen noodzaak tot aanpassen.

Groetjes Walter
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Piet1950 »

De eerste versterker is 2x35W, en geeft de normale audioband weer.
De tweede versterker is 2x18W. Maar daar loopt de bandbreedte door tot 65kHz.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Beste Piet,

In mijn optiek heeft resolutie in de weergave niet echt met het frequentie bereik te maken, maar dit is ook geen gezocht topic hoor. Meer welke type schakeling/buizen een hoog resolutie weergave kan opleveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Pjotr »

Hoge resolutie en detail betekent lage vervorming. met name IM! Mahja, dat gaat wel ten koste van de buizenklank. Kom je op studioversterkers a la de AR die Joram aanbiedt. Dat is beslist geen simpele recht toe recht aan hobbyknutsel meer :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Dat bedoelde ik, als je dan uitkomt op een buizenversterker die gelijk klinkt aan de Lindemann, is ook niet de bedoeling..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Pjotr »

Moet je het met minder resolutie doen :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Kappa7 »

Ik denk dan aan een EOS, a 2 x 100 Watt Class A/B, KT120 Tube integrated amplifier.
https://music2.nl/trafomatic-models/
Lijkt me een mooie versterker om jou speakers aan te sturen.
Wel even je speakers ombouwen naar full range dan kan je het volle potentieel van de versterker benutten.
Voor een buizen versterker zijn de transformatoren vaak erg belangrijk, het is dan ook zaak om daar niet op te bezuinigen.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Duclaasie »

Helemaal mee eens, gewoon alles vanaf dezelfde versterker.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Walt.

Dat de Chaos in staat was om je luidsprekers aan te sturen is maar een deel van het verhaal, hij moest om dat te bereiken namelijk wel op zijn achterste tenen draaien om dat laatste stukje vermogen er uit te persen, dat komt de resolutie sowieso niet ten goede.
Buizenversterkers geven mede om die reden makkelijker een mooiere resolutie op luidsprekers met een hoger rendement, daarop klinkt alles makkelijker en vloeiender, wat dan de resolutie ten goede komt.

Toch kunnen ook jouw luidsprekers beter klinken op een andere buizen versterker dan op de Chaos, daarvoor is dan inderdaad wat meer vermogen nodig, een versterker met een ruime overhead qua vermogen klinkt gemakkelijker dan een exemplaar welke op zijn achterste tenen loopt.

De luidsprekers dan full range inzetten, dus ook de laagweergave, komt de homogeniteit ten goede, de laagweergave zal uiteindelijk in balans zijn, dit door de warme signatuur van een goede buizen versterker, al zei het dat het wat minder strak zal zijn.
Het totaalbeeld is dan wel een stuk fraaier.

Wat in ieder geval van belang is, is dat de uitgangstransformators van een goede kwaliteit zijn, die moeten zo ver als mogelijk van verzadiging wegblijven, verzadiging, of de neiging daartoe gaat ten koste van de resolutie.

Het feit dat buizenversterkers uitgangstransformators nodig hebben om met 4 of 8 ohm luidsprekers te kunnen werken gaat sowieso ten koste van een stukje resolutie, het is een hele bijzondere beleving om een buizen versterker op hoog rendement 800 ohm luidsprekers te horen zonder tussenkomst van uitgangstransformators. (helemaal in combinatie met een goede platenspeler)

Samengevat zal een goede buizenversterker met wat meer ballen beslist beter klinken op jouw luidsprekers dan de Chaos, wellicht met een stukje minder resolutie dan een goede solid state, en ook wat minder strak in het laag, maar daar krijg je dan weer andere weergave eigenschappen voor terug welke het lang met plezier kunnen luisteren ten goede kunnen komen, de diverse weergave soorten zijn uiteindelijk ook gewoon smaak gebonden, dus het is tevens aan jou om dan op een gegeven moment te bepalen waar jouw eigen voorkeuren liggen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Bedankt voor de tips,

Het concept achter deze speakers is juist aktief laag met correctie (Daudio W1 principe) dit bevalt zeer goed, het laag is extreem flexibel in te regelen nu, zowel qua niveau als diepgang (mate van dipool correctie). Dus een andere buizenversterker zou alleen voor mid/hoog zijn. Maar zo te horen, ga ik toch weer resolutie in leveren dan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Olaf Analogue »

Afhankelijk van de resolutie van de Lindemann zou je misschien een microscopisch klein stukje resolutie inleveren, misschien ook niet, ook tussen de diverse solid state versterkers zit veel verschil in resolutie, is de versterker opgebouwd met SMD componenten en op-amps, of is het een toestel die mooi discreet is opgebouwd met mooie componenten, die laatste wint het uiteraard qua resolutie.
Qua resolutie hoeft een buizenversterker niet perse onder te doen voor de Lindemann.
De vasthoudendheid aan het actieve laag zou in dit geval een groter minpunt opleveren, en in dit geval ervoor zorgen dat je beter bij de huidige set-up kunt blijven.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Duclaasie »

Helemaal eens met Olaf. Wanneer je dat actieve laag niet los wil laten, dan zou ik het hele buizen idee lekker laten varen. Of je moet een tweede set gaan bouwen met hoog rendement, maar gezien je ruimte lijkt mij dat onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Shadow »

Ik had vandaag de KT88's voor het eerst op de Daudio C1 staan en dat klinkt prima hoor, maar ze moeten erg hard werken...
20251108_162227.jpg
De Purifi doet 99,9% daarvan met enorm veel headroom over...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Jeroen had eens een LAB12 (?) buizenversterker op de C1, ik schat iets van 2x 50 watt, de C1 klonk hierop werkelijk erg fraai, met meer ballen in het laag dan met klasse D aansturing. Heerlijk vrij spelend met veel ‘swung’ de voetjes tappend zeg maar.

Ik heb overigens vrede met de Lindemann 850 op het midden/hoog, het was ook meer polsen wat jullie denken dat een buizenversterker nog zou kunnen brengen hier.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Shadow »

Deze is ook 2x50W maar wat jij omschrijft als 'meer ballen' is gewoon minder controle...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Dat denk ik ook, maar dat pakte niet verkeerd uit, klonk werkelijk erg fraai. Op klasse D vond ik het laag van de C1 wat slank in die ruimte, dan kan er een subje bij.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Kappa7 »

Ben zelf volledig van de buizen versterking af en wil eigenlijk alleen nog DC gekoppelde Fet versterking in de set hebben.
Dat zit qua transparantie dicht bij een buis maar heeft de drive van een transistor.
geen idee wat de Llindeman is maar ik verwacht dat daar ook nog wel het een en ander te winnen is.
Je zou eens naar Audionet versterking kunnen kijken. dan wel op het gehele frequentie spectrum de zelfde verstrekkers gebruiken.
Dan zou actief laag wel kunnen, nodig is dat zeker niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Shadow »

Walt schreef: zo 09 nov 2025, 7:58
Dat denk ik ook, maar dat pakte niet verkeerd uit, klonk werkelijk erg fraai. Op klasse D vond ik het laag van de C1 wat slank in die ruimte, dan kan er een subje bij.
Dat sowieso :-"
Die KT88 die ik gebruik is van 20Hz tot 40kHz binnen 1 dB recht qua weergave, verschil met de Purifi is echt klein, had ik niet verwacht.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: zo 09 nov 2025, 9:29
Ben zelf volledig van de buizen versterking af en wil eigenlijk alleen nog DC gekoppelde Fet versterking in de set hebben.
Dat zit qua transparantie dicht bij een buis maar heeft de drive van een transistor.
geen idee wat de Llindeman is maar ik verwacht dat daar ook nog wel het een en ander te winnen is.
Je zou eens naar Audionet versterking kunnen kijken. dan wel op het gehele frequentie spectrum de zelfde verstrekkers gebruiken.
Dan zou actief laag wel kunnen, nodig is dat zeker niet.
Als Jan het niet doet zal ik het eens opperen; Holton Audio?
Hoewel Audionet me ook heel mooi gebouwd lijkt...
Die Lindeman is wel erg mooi opgebouwd ook hoor...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Kappa7 »

Een goede buizen versterker klinkt ook niet. ook die moet gewoon zo min mogelijk vervorming toevoegen.
Iets wat klasse D gewoon heel goed kan maar heeft mij op een of andere manier nog niet overtuigd.
Een buis vind ik dan weer niet gebruiksvriendelijk vandaar ook dat ik het nu bij DC gekoppelde fet versterking zoek.
Verder moet je de audionet gewoon eens gehoord hebben in je set.
ik ken toch al behoorlijk wat mensen die besloten hebben de spullen in te ruilen na dat gehoord te hebben.
Ik twijfel echt of je dat met de Holton en lindeman ook gaat hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Shadow »

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizenversterker hoge resolutie

Bericht door Walt »

Ha Kappa, welke aspecten van de klank maken die Audionet versterkers zo goed dan? De Lindemann is ook erg fraai hoor.
Plaats reactie