Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Goedemorgen mensen van het forum,

Ik zoek een beetje hulp bij het volgende: ik heb onlangs van een vriend een Hawk Audio HB30 versterker overgenomen, ik zag die bij hem op een plank staan te verstoffen en was meteen geïntrigeerd, mocht hem meenemen en sjonge jonge zeg wat speelt dát mooi!!!!
Nu heb ik best wat gezocht op google en ook op verschillende forums maar kan vrij weinig informatie vinden, behalve dat ik weet dat het een ontwerp is van A&T of toch van het bedrijf van de vrij geniale wijlen John van der Sluis. Ik heb dus geen schema, en nu wil ik de potmeter vervangen want die kraakt wat en geeft op standje 'nul' nog steeds signaal door. Maar ik ben technisch niet super onderlegd, kan dat ding best van de print desolderen, maar wat moet er ter vervanging in..? Niet eens zozeer vwb de waarde (die kan ik doormeten hebben google en youtube mij uitgelegd) maar ik zie twee rijtjes van vier pinnetjes waarvan er twee een beetje 'uit de rij' staan. Die pinnetjes zijn er niet alleen voor stevigheid van montage zo lijkt want ze zijn voor zover ik zie wel op een printbaan gesoldeerd. Ik zal proberen foto's bij te voegen, maar heb daar altijd wat moeite mee op deze forum omgeving....

Mijn vraag is nu eigenlijk tweeledig;
1) weet iemand raad over deze potmeter? Maar ook...
2) weet iemand überhaupt meer over deze versterker?

Vwb betreft vraag één, ik heb ook via HTforum deze vraag doorgespeeld naar een forumlid aldaar die me enkele maanden geleden fantastisch hielp met het repareren van mijn Rel plate amp, dus één techneut is er al naar aan het kijken ;-)
Vwb betreft vraag twee, wat heb ik al wel kunnen vinden:
ik heb via via een linkje onvangen naar een hoop gedigitaliseerde uitgaven van A&T maar daar zie ik m door de hoeveelheid bomen in dat bos niet tussen staan. Ik heb meen ik ooit een post op een forum gezien waar iemand reageerde die de ontwerper van deze versterker zei te zijn in de tijd dat hij stagiair was bij A&T maar kan die post niet meer terug vinden. Ik heb via AudioCreative's website een reactie geplaatst op een bericht van iemand die stagiair was bij A&T dus hopelijk bereik ik via hem iets als hij het bericht ontvangt. Iedere bron van informatie (maar vooral natuurlijk een schema!) wordt gewaardeerd.

Thx in advance mensen & groet, Paul
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

...euh echt jongens, hoe voeg ik in hemelsnaam een foto in mijn bericht in?!?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Pjotr »

In het "Volledig bewerken & voorbeeld" edit venster je plaatje in het edit venster slepen. (Knoppie onder aan)
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

dat ga ik proberen, thx pjotr!
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

hier de poging de foto's bij te voegen
Bijlagen
IMG_1506.jpg
IMG_1507.jpg
IMG_1503.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Shadow »

Het kan geweldig spelen maar hoe die draden aangesloten zitten op die fastons da's dan weer jammer... voor de potmeters ben je waarschijnlijk met een dubbele logaritmische potmeter prima uit;

https://www.eoo-bv.nl/358-potmeter-stereo-log

oorspronkelijk zal er iets van 10-47k inzitten denk ik?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door ray5150 »

Zo te zien zijn die extra pinnetjes om de behuizing van de potmeter aan de PCB-massa/GND te koppelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Barry2001 »

Let ff goed op de vormfactor, 10-47k log is idd gangbaar, maar er zit nog wel eens iets afwijkends in vorm in.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door VintageHarry »

Domme opmerking misschien, maar je hebt toch al wel geprobeerd om die potmeter gewoon intern schoon te maken met IPA of iets dergelijks? De symptomen lijken toch veel op vervuiling.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Walt »

Als je al contact hebt met Jos, komt het wel goed hoor…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: wo 05 nov 2025, 17:03
Let ff goed op de vormfactor, 10-47k log is idd gangbaar, maar er zit nog wel eens iets afwijkends in vorm in.
Ja dat wordt de uitdaging maar verder rechtoe rechtaan volume pots toch?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Kappa7 »

Ik verwacht dat en blauwe alps de zelfde pinout heeft.
Misschien even de afstanden opmeten met een schuifmaat.
dan.
Zie hier de afmetingen van de alps.
https://www.hificollective.co.uk/sites/ ... layout.jpg
https://www.conrad.nl/nl/p/alps-402178- ... fresh=true
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Dank voor jullie reacties, ik dacht dat ik meldingen in mijn mail van reacties had aangezet maar blijkbaar niet
Dat schoonmaken wil ik nog proberen maar moet even zoeken waar ik dat spulletje heb.
En vwb dat massa/gnd: dat idee had ik zelf ook al maar ik weet dan niet of ik dat zomaar kan weglaten wanneer ik bv zo’n zes-pins pot monteer..? Ik zie dat die tweede link een Alps laat zien met (twee maal) vier pinnetjes maar dan zou ik er twee moeten scheefbuigen en dan krijg je dat wellicht niet mooi gesoldeerd aan de andere kant lijkt me.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Jan Geert »

Ik zou dan eerder met een 1.5mm even 2 gaatjes boren in de print op de plaats waar de pinnetjes zitten zodat ze recht kunnen blijven, en aan de onderkant terugbuigen naar de kopenbaan/ vlak of een klein hulpbruggetje. Dat zit echt heel goed vast gewoonlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door ray5150 »

P@ulus1968 schreef: do 06 nov 2025, 13:31
En vwb dat massa/gnd: dat idee had ik zelf ook al maar ik weet dan niet of ik dat zomaar kan weglaten wanneer ik bv zo’n zes-pins pot monteer..? Ik zie dat die tweede link een Alps laat zien met (twee maal) vier pinnetjes maar dan zou ik er twee moeten scheefbuigen en dan krijg je dat wellicht niet mooi gesoldeerd aan de andere kant lijkt me.
Ik denk dat je plaatjes van Conrad je op het verkeerde been zetten waardoor er verwarring ontstaat.
Er zijn inderdaad series ALPS potmeters met 8 pootjes. er is dan sprake van een aftakking voor een Loudness schakeling.
dat is bij jou niet van toepassing. je hebt er dus gewoon een nodig met 6 pootjes. de voorkant van de potmeter is van metaal, en het huis is van kunststof. de datasheet staat er ook bij waarin dit soort dingen aangegeven staat.
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Ah dankjewel Ray ik wilde al vragen of dat vierde pinnetje dan voor de GND zou zijn maar nu je dat zegt las ik inderdaad eerder ergens iets over een ‘loudness’ functie van dat extra pootje, was het al weer vergeten.
Rest dus mijn vraag: kan ik dan die GND aansluiting gewoon achterwege laten zonder problemen en een potmeter met drie/zes pinnetjes installeren..? Of moet ik dan beter op één of andere manier toch dat metalen deel van zo’n potmeter met die gnd printbaan verbinden, en zo ja moeten dat dan ook twee verbindingen zijn voor twee kanalen? Jullie zien wel hier schiet mijn kennis echt tekort…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Pjotr »

Nou lijkt mij een loudness potmetertap niet voor de hand liggen in de Hawk/AT gebakjes van John van der Sluis :D Denk dat een origineel schema toch wel handig zou zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Kappa7 »

Ti gewoon een standaard 3 poot pot met een 4e naar aarde.
Kijk maar naar de laatste foto in deze post
viewtopic.php?p=2117779#p2117779
Die laatste kan loopt bij de alps naar de voorzijde en gaat dan via de ground van je kast naar aarde.
Het enge wat je nog moet bepalen is de afstand van de pootjes of die op de juiste afstand zitten.
Daarvoor heb je de data sheet nodig om te bepalen of dat gelijk is.
Het plaatje van Conrad is niet correct.
Daar zijn pootjes te zien. hier onder zi je de juiste gegevens.
Schermafbeelding 2025-11-06 185432.jpg
Je hebt overigens gewoon een logoritmiche pot nodig de gene uit mijn eerste reactie was een liniar model.
Dit zou de 50K variant zijn.
https://www.conrad.nl/nl/p/alps-180757- ... 42739.html
Als je de bestaande pot los haalt kan je de huidige weerstand meten.
Die zal dan ergens tussen de 10 en de 100K liggen.
dan weet je gelijk welke waarde je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Jan Geert »

Die 2 pootjes met 'offset' kunnen een beetje een ding zijn, ik weet niet of je zo eenvoudig aan een fysiek passende potmeter komt. Je kan een reguliere met 6 pootjes kopen als dat wel past. En dan voor de aarde van de behuizing:
- het kan zijn dat het helemaal niet nodig is, als de pot in een metalen front is gemonteerd die onderdeel is van het aardvlak. De as goed vastschroeven is dan genoeg.
- als dat niet zo is, kan de bijvoorbeeld een ringetje met een soldeerlipje om de as doen voordat je hem vastschroeft. OP dat lipje soldeer je een draad die je in 1 van de 2 gaatjes die nu open zijn vastsoldeert. Of je soldeert een draadje direct aan de behuizing van de pot en soldeert het andere eind in 1 van die 2 gaatjes in de print.
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Ah thx Jan Geert dat is ook een goede tip!
Voorzover ik het nu begrijp kan ik dus waarschijnlijk prima met een zespoots pot uit de voeten. Ik meet zometeen de afstanden tussen de pinnen (maar dat is wrs geen probleem dit lijken de standaard afstanden te zijn) en de afmetingen van de huidige pot tov zo’n Alps om zeker te zijn dat daar geen componenten in de weg zitten. Dan los solderen, de weerstand waarde meten en dan in die waarde een logaritmische stereo Alps bestellen. En evt een extra aarde draadje van de metalen buitenkant van de Alps naar die printbaan die zeer waarschijnlijk een massa/gnd vormt.
Moet lukken!
Thx allemaal voor jullie input!
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Shazbat! (wie deze uiting van teleurstelling/frustratie/vloeken herkent is net zo’n nerd als ik…)
Goed dat ik even ging meten voordat ik de soldeer litze ter hand nam; net te weinig plek voor zo’n Alps verdorie…
In het ontwerp op de printplaat is ruimte gelaten voor wat er nu in zit, de Alps zijn relatief echt best wat groter. En dan komt er één en ander in de verdrukking. Dat ga ik er gewoonweg niet op wagen. Nu werkt het, dus if it ain’t broken etcetera! Dat kraakje heb ik hopelijk verminderd of in het gunstigste geval opgelost door zojuist met de cleaning spray te werken. Wanneer ik alles weer aansluit zal dat blijken.
Nu grotendeels weer in elkaar schroeven. Nieuw (ander) buisje besteld uit nieuwsgierigheid dus als die binnen is eerst dat experiment nog even doen en dan de deksel er weer op.
Sorry for wasting your time fellas dwz als ik metéén de afmetingen van de potmeter(s) goed had beschouwd was deze hele topic niet nodig geweest
Niettemin nogmaals dank voor jullie support, ik laat nog wel even weten of het kraakje weg is en of het buisje mooi klinkt…
Groet!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Shadow »

Geeft niks! Gewoon blijven zoeken, bij EOO stonden er wel kandidaten lijkt me?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Kappa7 »

je kunt het met wat spray wel verminderen en zelfs weg krijgen.
Tis alleen de vraag voor hoelang.
Het geeft je in elk geval tijd om een waardig vervanger te zoeken.
P@ulus1968
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 nov 2025, 10:29

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door P@ulus1968 »

Joechei!
De schoongemaakte pot -ik had nog wat PRF 7-78 staan- kraakt niet meer én ik kan het volume echt op nul draaien nu dwz géén geluid…
Dus balen van het niet goed vantevoren gekeken hebben maar blij met de tip van het schoonmaken van Vintage Harry. Ik had daar zelf uiteraard ook wel aan gedacht maar had op één of andere manier het gevoel dat dat niet genoeg zou verhelpen… wel dus
Laatst gewijzigd door P@ulus1968 op zo 09 nov 2025, 9:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk Audio HB30, wie kan me helpen..?

Bericht door Pjotr »

=D>
Plaats reactie