Pagina 1 van 2

mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 15:43
door molekuul
Afgelopen weekend heeft mijn squeezebox zijn magic smoke los gelaten :-(
Op zich ben ik niet van plan om zelf iets te bouwen, maar om een nieuwe streamer te kopen.
Nu zie ik dat alle streamers ale nieuwe diensten wel kunnen gebruiken, maar ik heb ook nog een hele zwik aan FLAC's op mijn NAS.

Hoe ga ik deze nu het beste ontsluiten richting mijn nieuwe streamer?

wie kan mij helpen met het vinden van de juiste oplossing?

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 16:05
door MichaelB
Ik denk dat er door iemand wel Daphile geopperd gaat worden :mrgreen:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 16:13
door Pjotr
Denk eerder een Wimm Pro Plus of Ultra :lol:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 16:18
door John P
Waar draait de server? Een Raspberry pi kan als streamer en als server gebruikt worden met LMS. Als kant en klaar producten zijn de Wiim Ultra en de Eversolo. De Wiim is goedkoper en heeft analoog meer mogelijkheden, de Eversolo heeft een interne server en de mogelijkheid to interne opslag.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 16:20
door cool
Voor rond €250-300 koop je een 2e hnds bluesound N130 . Doet alles wat je vraagt Joris. Maar de Wiim Ultra ook dacht ik en nieuw iets duurder.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 16:54
door jeroen_d
Pjotr schreef: ma 13 okt 2025, 16:13
Denk eerder een Wimm Pro Plus of Ultra :lol:
Inderdaad, nadat mijn sqeezebox de geest had gegeven heb ik de wimm pro plus aangeschaft.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 18:08
door Marp
John P schreef: ma 13 okt 2025, 16:18
De Wiim is goedkoper en heeft analoog meer mogelijkheden, de Eversolo heeft een interne server en de mogelijkheid to interne opslag.
De Wiim Ultra heeft dat in principe ook, als je er een USB-drive (SSD/HDD/stick) aan hangt:
- Compatible USB Drive Specifications for WiiM Ultra
- Building and Managing Your Advanced USB Media Library on WiiM Amp/WiiM Amp Pro/WiiM Amp Ultra/WiiM Ultra

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 18:22
door Pjotr
Kan dat niet met gewoon een netwerk drive elders in het netwerk dan? Dan is Daphile toch simpeler. Dan kan ie gewoon van zijn bestaande LMS server gebruik maken. Hier draait de LMS Squeezeplayer en de LMS server gewoon apart op hetzelfde mini PC-tje en bedient de LMS server het hele huis. Het aloude LMS server ecosysteem is helemaal zo achterhaald nog niet...

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 19:36
door molekuul
Ik heb gekeken naar een Wiim ultra of een eversolo dmp a6 gen2, omdat ik geen extra analoge opties nodig, dan lijkt mij de eversolo in de reviews muzikaal boven de wiim uit te komen.
Mijn muziek staat op mijn Synology Nas. Daar heb ik ook LMS draaien.
Maar dan is de vraag, kan ik mijn LMS blijven gebruiken? Of moet ik naar iets anders overstappen om mijn muziek te ontsluiten?

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 19:55
door Marp
Hier worden 4 manieren genoemd om met de Eversolo gebruik te maken van LMS:
https://forums.lyrion.org/forum/user-fo ... ost1643968

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 20:02
door molekuul
Thanks, ik zal dat topic eens doornemen.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 20:58
door John P
molekuul schreef: ma 13 okt 2025, 19:36
Mijn muziek staat op mijn Synology Nas. Daar heb ik ook LMS draaien.
Dat wordt toch al een paar jaar niet meer ondersteund? Of heb je al heel lang niet meer geupdate.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 21:42
door Pjotr
Klopt, maar Lyrion kan wel via docker: https://lyrion.org/getting-started/begi ... gy-docker/ Zelf vind ik het gewoon wel handiger om de muziek server los van de NAS te houden en dat gaat prima met Daphile of pCP. Daphile op een micro PC'tje met een reepje Nvme HD. Is ook zuiniger dan een NAS.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: ma 13 okt 2025, 23:06
door jeroen_d
Ja, dat zijn betere oplossingen. LMS is achterhaald. En de wiim of eversolo gewoon als endpoint gebruiken naar je dac toe of analoog uit. het is de eversolo geraden dat hij beter klinkt dan wiim trouwens, we hebben het over een heel andere prijs.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: di 14 okt 2025, 18:27
door Shadow
Eversolo staat ook nog wel op mijn verlanglijst ivb gebalanceerd uit richting de Purifi...

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 15:03
door Henkjan
jeroen_d schreef: ma 13 okt 2025, 23:06
LMS is achterhaald
in welk opzicht bedoel je dat?

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 19:50
door molekuul
De nieuwe firmware van de eversolo bevat squeeze connect. Dat betekent een directe koppeling met LMS. Ik heb er een besteld, bedankt voor jullie hulp.

Gaat nog wel een paar weken duren voordat ie binnen is.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 20:51
door Marp
Dat is tof!

En ook WiiM biedt inmiddels* native ondersteuning voor LMS.
WiiM schreef:
Compatible WiiM Devices

The following WiiM devices are compatible with Squeezelite:

WiiM Pro
WiiM Pro Plus
WiiM Amp
WiiM Amp Pro
WiiM Amp Ultra
WiiM Ultra
Audio Pro A10 WiiM Edition
Audio Pro C10 WiiM Edition
*) Alweer een paar jaar, ontdek ik net.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 21:44
door Pjotr
Nu is Squeezelite wel een player en end point voor de LMS server, nu Lyrion. Dus hoe zit dat dan? https://lyrion.org/players-and-controllers/squeezelite/ Waarschijnlijk wordt hier gewoon de LMS server zelf bedoeld. Of draait er een Squeezelite emulator op de Wiim?

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 22:05
door Marp
Squeezelite is compact, efficiënt en open source (GPL). Ik verwacht dat ze deze in de firmware hebben opgenomen.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 22:22
door jeroen_d
Henkjan schreef: wo 15 okt 2025, 15:03
jeroen_d schreef: ma 13 okt 2025, 23:06
LMS is achterhaald
in welk opzicht bedoel je dat?
Ik heb even gegoogled en ik heb ongelijk.
Het is niet achterhaald, het is aardig bij de tijd.
Ik zat nog in de wereld van de logitech kastjes ism LMS.
Dus misschien ben ik zelf achterhaald haha

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: wo 15 okt 2025, 22:38
door Pjotr
Logitech is in 2012 al gestopt met die kastjes... :D De Touch is van 2010 en eigenlijk is het wonderbaarlijk dat die van Molekuul zo'n 15 jaar mee is gegaan. Het is tenslotte gewoon een Arm core Linux doosje met een display. De meest laptops halen zo'n leeftijd bij lange na niet.

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: zo 16 nov 2025, 15:50
door molekuul
Het is een Eversolo geworden

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: zo 16 nov 2025, 21:41
door Shadow
Welke?

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Geplaatst: di 18 nov 2025, 17:50
door molekuul
De DMP-A6 gen 2