mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

Afgelopen weekend heeft mijn squeezebox zijn magic smoke los gelaten :-(
Op zich ben ik niet van plan om zelf iets te bouwen, maar om een nieuwe streamer te kopen.
Nu zie ik dat alle streamers ale nieuwe diensten wel kunnen gebruiken, maar ik heb ook nog een hele zwik aan FLAC's op mijn NAS.

Hoe ga ik deze nu het beste ontsluiten richting mijn nieuwe streamer?

wie kan mij helpen met het vinden van de juiste oplossing?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door MichaelB »

Ik denk dat er door iemand wel Daphile geopperd gaat worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Pjotr »

Denk eerder een Wimm Pro Plus of Ultra :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door John P »

Waar draait de server? Een Raspberry pi kan als streamer en als server gebruikt worden met LMS. Als kant en klaar producten zijn de Wiim Ultra en de Eversolo. De Wiim is goedkoper en heeft analoog meer mogelijkheden, de Eversolo heeft een interne server en de mogelijkheid to interne opslag.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door cool »

Voor rond €250-300 koop je een 2e hnds bluesound N130 . Doet alles wat je vraagt Joris. Maar de Wiim Ultra ook dacht ik en nieuw iets duurder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: ma 13 okt 2025, 16:13
Denk eerder een Wimm Pro Plus of Ultra :lol:
Inderdaad, nadat mijn sqeezebox de geest had gegeven heb ik de wimm pro plus aangeschaft.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Marp »

John P schreef: ma 13 okt 2025, 16:18
De Wiim is goedkoper en heeft analoog meer mogelijkheden, de Eversolo heeft een interne server en de mogelijkheid to interne opslag.
De Wiim Ultra heeft dat in principe ook, als je er een USB-drive (SSD/HDD/stick) aan hangt:
- Compatible USB Drive Specifications for WiiM Ultra
- Building and Managing Your Advanced USB Media Library on WiiM Amp/WiiM Amp Pro/WiiM Amp Ultra/WiiM Ultra
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Pjotr »

Kan dat niet met gewoon een netwerk drive elders in het netwerk dan? Dan is Daphile toch simpeler. Dan kan ie gewoon van zijn bestaande LMS server gebruik maken. Hier draait de LMS Squeezeplayer en de LMS server gewoon apart op hetzelfde mini PC-tje en bedient de LMS server het hele huis. Het aloude LMS server ecosysteem is helemaal zo achterhaald nog niet...
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

Ik heb gekeken naar een Wiim ultra of een eversolo dmp a6 gen2, omdat ik geen extra analoge opties nodig, dan lijkt mij de eversolo in de reviews muzikaal boven de wiim uit te komen.
Mijn muziek staat op mijn Synology Nas. Daar heb ik ook LMS draaien.
Maar dan is de vraag, kan ik mijn LMS blijven gebruiken? Of moet ik naar iets anders overstappen om mijn muziek te ontsluiten?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Marp »

Hier worden 4 manieren genoemd om met de Eversolo gebruik te maken van LMS:
https://forums.lyrion.org/forum/user-fo ... ost1643968
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

Thanks, ik zal dat topic eens doornemen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door John P »

molekuul schreef: ma 13 okt 2025, 19:36
Mijn muziek staat op mijn Synology Nas. Daar heb ik ook LMS draaien.
Dat wordt toch al een paar jaar niet meer ondersteund? Of heb je al heel lang niet meer geupdate.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar Lyrion kan wel via docker: https://lyrion.org/getting-started/begi ... gy-docker/ Zelf vind ik het gewoon wel handiger om de muziek server los van de NAS te houden en dat gaat prima met Daphile of pCP. Daphile op een micro PC'tje met een reepje Nvme HD. Is ook zuiniger dan een NAS.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat zijn betere oplossingen. LMS is achterhaald. En de wiim of eversolo gewoon als endpoint gebruiken naar je dac toe of analoog uit. het is de eversolo geraden dat hij beter klinkt dan wiim trouwens, we hebben het over een heel andere prijs.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Shadow »

Eversolo staat ook nog wel op mijn verlanglijst ivb gebalanceerd uit richting de Purifi...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: ma 13 okt 2025, 23:06
LMS is achterhaald
in welk opzicht bedoel je dat?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

De nieuwe firmware van de eversolo bevat squeeze connect. Dat betekent een directe koppeling met LMS. Ik heb er een besteld, bedankt voor jullie hulp.

Gaat nog wel een paar weken duren voordat ie binnen is.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Marp »

Dat is tof!

En ook WiiM biedt inmiddels* native ondersteuning voor LMS.
WiiM schreef:
Compatible WiiM Devices

The following WiiM devices are compatible with Squeezelite:

WiiM Pro
WiiM Pro Plus
WiiM Amp
WiiM Amp Pro
WiiM Amp Ultra
WiiM Ultra
Audio Pro A10 WiiM Edition
Audio Pro C10 WiiM Edition
*) Alweer een paar jaar, ontdek ik net.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Pjotr »

Nu is Squeezelite wel een player en end point voor de LMS server, nu Lyrion. Dus hoe zit dat dan? https://lyrion.org/players-and-controllers/squeezelite/ Waarschijnlijk wordt hier gewoon de LMS server zelf bedoeld. Of draait er een Squeezelite emulator op de Wiim?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Marp »

Squeezelite is compact, efficiënt en open source (GPL). Ik verwacht dat ze deze in de firmware hebben opgenomen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef: wo 15 okt 2025, 15:03
jeroen_d schreef: ma 13 okt 2025, 23:06
LMS is achterhaald
in welk opzicht bedoel je dat?
Ik heb even gegoogled en ik heb ongelijk.
Het is niet achterhaald, het is aardig bij de tijd.
Ik zat nog in de wereld van de logitech kastjes ism LMS.
Dus misschien ben ik zelf achterhaald haha
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Pjotr »

Logitech is in 2012 al gestopt met die kastjes... :D De Touch is van 2010 en eigenlijk is het wonderbaarlijk dat die van Molekuul zo'n 15 jaar mee is gegaan. Het is tenslotte gewoon een Arm core Linux doosje met een display. De meest laptops halen zo'n leeftijd bij lange na niet.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

Het is een Eversolo geworden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door Shadow »

Welke?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: mijn Squeezebox is dood, lang leve, ja wat eigelijk?

Bericht door molekuul »

De DMP-A6 gen 2
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”