Versterker voor fostex FF125WK

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Het zelfbouw virus is na 10 jaar weer terug en wilde om te beginnen een kleine luidsprekers met een fostex driver bouwen.
Het is de le pitit geworden met een fostex FF125WK.
Als versterker een JLH 1969 en deze klinkt heerlijk met de luidspreker.
Helaas is de kwaliteit van deze versterker slecht en na een week waren er al veel problemen.
Dus deze retour gestuurd en nu opzoek naar een alternatief.
Was klankmatig wel tevreden, iets meer vermogen is altijd welkom.

Gr wim
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Zelf wat bouwen een optie?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

capri schreef: za 11 okt 2025, 22:31
Als versterker een JLH 1969 en deze klinkt heerlijk met de luidspreker.
Helaas is de kwaliteit van deze versterker slecht en na een week waren er al veel problemen.
Dat roept vragen op, AliExpress ?
Was ie kant en klaar of een bouwpakket ? in geval van het laatste is het geen gek idee om de meegeleverde componenten opzij te leggen, en deze te vervangen door in Nederland aangeschafte onderdelen. (EOO, Conrad, Mouser)
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

De versterker was geen bouwpakket en inderdaad via Aliexpress gekocht.
Ben helaas geen elektronica expert dus zelf wat bouwen is geen goed idee.
Een Buizenversterker is misschien ook een optie.
Maar de vraag is natuurlijk welke .
Zo veel te koop.
Laatst gewijzigd door capri op zo 12 okt 2025, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Maar wel door een ander zelf geknutseld... :D Hij moet sowieso vlekkeloos spelen :sure: maar het vermogen is beperkt. Hij was ooit ontworpen als tegenhanger voor een 8 a 10 watt 2x EL84 in PP. In een tijd van de beruchte "Transistor sound". Om aan te tonen dat je met transistoren ook iets moois kunt bouwen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Marp »

capri schreef: zo 12 okt 2025, 13:48
zelf wat bouwen is geen goed idee
Ik heb het draadje dan maar overgeheveld van 'Zelfbouw en Tweaks' naar 'Hifi Gerelateerd / het kant & klare spul'.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Er zijn van Topping, Fosi en Wiim hele leuke versterkers te koop met of zonder ingebouwde Bluetooth of streaming mogelijkheden. Hangt een beetje van het budget af ook.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Budget max 1000 euro
Mag natuurlijk ook gebruikt zijn.
Pure stereo versterker zonder toeters en bellen.
Als streamer nu nog een node2I
Voor tv en film een surround set staan met vloerstaanders.
Breedbanders schijnen nogal kieskeurig te zijn met versterkers.
Mijn surround versterker van marantz inclusief eindversterker van 2x 300 watt voor stereo speelt niet echt heel mooi met de fostex.
De JLH met zijn 2x18 watt was heel mooi.
Alternatief gezocht dus.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

https://www.hifistudio79.nl/product/top ... power-amp/

Zou mijn keuze zijn binnen dat budget...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Is een CA versterker, oftewel een nested feedback versterker. Zeker een heel mooi ding! Maar dat is wel een versterker die echt letterlijk nergens naar klinkt: Puur een draadje wat versterkt zonder enige eigen kleuring. Dat moet wel je keuze zijn.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Ben wel benieuwd wat hier op het forum gebruikt word als versterking voor breedband luidsprekers.
Misschien is een Buizenversterker een wat veiligere keuze.
Of een stransistor versterker van een wat gangbaar en betrouwbaar merk die klinkt als de JLH 1969
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Ik heb een aantal CA versterkers die Peter benoemt - en ontworpen heeft - gebouwd, ze zijn werkelijk fantastisch. Kleuren niet en voegen niks toe, behalve versterking, de liefhebbers van buizen vinden dat koud en kil.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

capri schreef: zo 12 okt 2025, 23:09
Ben wel benieuwd wat hier op het forum gebruikt word...
In de tijd dat ik met breedbanders bezig ben geweest een Creek 4140 en later een Bryston 4B.

Volgens Nelson Pass heeft een stroomversterker de optimale eigenschappen voor een breedbander. Hij heeft zelf een commercieel model (gehad?), maar als je er een wil zul je hem waarschijnlijk zelf moeten bouwen.
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers

Kun je verder weinig met zo'n versterker, hij werkt niet goed met conventionele meerweg luidsprekers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: ma 13 okt 2025, 18:13
Ik heb een aantal CA versterkers die Peter benoemt - en ontworpen heeft - gebouwd, ze zijn werkelijk fantastisch. Kleuren niet en voegen niks toe, behalve versterking, de liefhebbers van buizen vinden dat koud en kil.
Toch heb ik daar nog geen enkele buizenliefhebber die de ZBA-CA op zijn eigen speakers hoorde over gehoord, integendeel. Zelfs de meest notoire op de audioclub niet :mrgreen: Neutraal is niet hetzelfde als koud en kill. En ik verwacht eigenlijk dat dat bij die Topping versterker niet anders zal zijn. Op zich klinkt de JLH ook behoorlijk neutraal. Denk eerder dat een passende buizenversterker die goed matcht met de Fostex nog wel eens lastiger te vinden zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Ik kan er wel een paar opnoemen die dat destijds benoemd hebben, maar die houden zonder uitzondering van een 'bruin' geluid...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

Wint bruin geluid steeds meer terrein.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Had een cambridge AXA 35 besteld.
Simpele versterker met 2x 35 watt
Goede recensies gelezen en voor dat geld gewoon maar eens proberen.
Helaas is het een teleurstelling geworden in vergelijking met de JHL 1969
Nee hier is de fostex niet echt blij mee.
Geluid blijft wat plakken aan de luidsprekers en klinkt zo dood als een pier.
Vreselijk dus.

De cambridge gaat dus retour.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Als je advies vraagt, er vervolgens niks mee doet en dan vervolgens ook nog komt reclameren...
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Deel mijn ervaring even.
Kom niks reclameren.
Stomme opmerking.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

Heb je niet wat foto's van je JLH versterker gemaakt ?
Dan kunnen wij je misschien wat advies geven hoe deze te verbeteren.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

De JHL is reeds retour gestuurd.
Misschien maar weer een bestellen en afwachten of dat exemplaar dan storingsvrij is.
Wel een goede tip om dan eventueel verbeteringen aan te brengen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

Doe eens een linkje naar de aanbieding.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

capri schreef: za 25 okt 2025, 23:06
Deel mijn ervaring even.
Kom niks reclameren.
Stomme opmerking.
Je vraagt om advies > krijgt verschillende goede adviezen > doet er niks mee > komt mopperen

Maar misschien was het budget van €1000 wat hoog gegrepen als je dan een versterker van €400 probeert?
Kijk eens bij Fosi of Topping voor de PA5 class d
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

Ik weet niet of klasse D in deze prijsklasse de oplossing is voor de breedbander.
Binnen het budget prima voor het laagweergave, maar voor midden-hoog moet er maar mijn ervaring toch wel meer worden geïnvesteerd om lekker geluid te krijgen.

Is de Fostex 125 WK ook niet een neutrale luidspreker. Je mag een versterker biet afschrijven omdat hij de gebreken hiervan niet compenseert.

Uit jouw verhaal lijkt toch dat de JLH de oplossing is voor je probleem.
...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Daarom gaf ik de LA90 op, volledig discreet opgebouwd? Je kan ook wat klein klasse A spul proberen zoals een Firstwatt van Pass...
Plaats reactie