Versterker voor fostex FF125WK
Moderator: Beheerdersteam
Versterker voor fostex FF125WK
Het zelfbouw virus is na 10 jaar weer terug en wilde om te beginnen een kleine luidsprekers met een fostex driver bouwen.
Het is de le pitit geworden met een fostex FF125WK.
Als versterker een JLH 1969 en deze klinkt heerlijk met de luidspreker.
Helaas is de kwaliteit van deze versterker slecht en na een week waren er al veel problemen.
Dus deze retour gestuurd en nu opzoek naar een alternatief.
Was klankmatig wel tevreden, iets meer vermogen is altijd welkom.
Gr wim
Het is de le pitit geworden met een fostex FF125WK.
Als versterker een JLH 1969 en deze klinkt heerlijk met de luidspreker.
Helaas is de kwaliteit van deze versterker slecht en na een week waren er al veel problemen.
Dus deze retour gestuurd en nu opzoek naar een alternatief.
Was klankmatig wel tevreden, iets meer vermogen is altijd welkom.
Gr wim
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Dat roept vragen op, AliExpress ?
Was ie kant en klaar of een bouwpakket ? in geval van het laatste is het geen gek idee om de meegeleverde componenten opzij te leggen, en deze te vervangen door in Nederland aangeschafte onderdelen. (EOO, Conrad, Mouser)
Re: Versterker voor fostex FF125WK
De versterker was geen bouwpakket en inderdaad via Aliexpress gekocht.
Ben helaas geen elektronica expert dus zelf wat bouwen is geen goed idee.
Een Buizenversterker is misschien ook een optie.
Maar de vraag is natuurlijk welke .
Zo veel te koop.
Ben helaas geen elektronica expert dus zelf wat bouwen is geen goed idee.
Een Buizenversterker is misschien ook een optie.
Maar de vraag is natuurlijk welke .
Zo veel te koop.
Laatst gewijzigd door capri op zo 12 okt 2025, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Maar wel door een ander zelf geknutseld...
Hij moet sowieso vlekkeloos spelen
maar het vermogen is beperkt. Hij was ooit ontworpen als tegenhanger voor een 8 a 10 watt 2x EL84 in PP. In een tijd van de beruchte "Transistor sound". Om aan te tonen dat je met transistoren ook iets moois kunt bouwen.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Er zijn van Topping, Fosi en Wiim hele leuke versterkers te koop met of zonder ingebouwde Bluetooth of streaming mogelijkheden. Hangt een beetje van het budget af ook.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Budget max 1000 euro
Mag natuurlijk ook gebruikt zijn.
Pure stereo versterker zonder toeters en bellen.
Als streamer nu nog een node2I
Voor tv en film een surround set staan met vloerstaanders.
Breedbanders schijnen nogal kieskeurig te zijn met versterkers.
Mijn surround versterker van marantz inclusief eindversterker van 2x 300 watt voor stereo speelt niet echt heel mooi met de fostex.
De JLH met zijn 2x18 watt was heel mooi.
Alternatief gezocht dus.
Mag natuurlijk ook gebruikt zijn.
Pure stereo versterker zonder toeters en bellen.
Als streamer nu nog een node2I
Voor tv en film een surround set staan met vloerstaanders.
Breedbanders schijnen nogal kieskeurig te zijn met versterkers.
Mijn surround versterker van marantz inclusief eindversterker van 2x 300 watt voor stereo speelt niet echt heel mooi met de fostex.
De JLH met zijn 2x18 watt was heel mooi.
Alternatief gezocht dus.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Is een CA versterker, oftewel een nested feedback versterker. Zeker een heel mooi ding! Maar dat is wel een versterker die echt letterlijk nergens naar klinkt: Puur een draadje wat versterkt zonder enige eigen kleuring. Dat moet wel je keuze zijn.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Ben wel benieuwd wat hier op het forum gebruikt word als versterking voor breedband luidsprekers.
Misschien is een Buizenversterker een wat veiligere keuze.
Of een stransistor versterker van een wat gangbaar en betrouwbaar merk die klinkt als de JLH 1969
Misschien is een Buizenversterker een wat veiligere keuze.
Of een stransistor versterker van een wat gangbaar en betrouwbaar merk die klinkt als de JLH 1969
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Ik heb een aantal CA versterkers die Peter benoemt - en ontworpen heeft - gebouwd, ze zijn werkelijk fantastisch. Kleuren niet en voegen niks toe, behalve versterking, de liefhebbers van buizen vinden dat koud en kil.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
In de tijd dat ik met breedbanders bezig ben geweest een Creek 4140 en later een Bryston 4B.
Volgens Nelson Pass heeft een stroomversterker de optimale eigenschappen voor een breedbander. Hij heeft zelf een commercieel model (gehad?), maar als je er een wil zul je hem waarschijnlijk zelf moeten bouwen.
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers
Kun je verder weinig met zo'n versterker, hij werkt niet goed met conventionele meerweg luidsprekers.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Toch heb ik daar nog geen enkele buizenliefhebber die de ZBA-CA op zijn eigen speakers hoorde over gehoord, integendeel. Zelfs de meest notoire op de audioclub niet
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Ik kan er wel een paar opnoemen die dat destijds benoemd hebben, maar die houden zonder uitzondering van een 'bruin' geluid...
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Had een cambridge AXA 35 besteld.
Simpele versterker met 2x 35 watt
Goede recensies gelezen en voor dat geld gewoon maar eens proberen.
Helaas is het een teleurstelling geworden in vergelijking met de JHL 1969
Nee hier is de fostex niet echt blij mee.
Geluid blijft wat plakken aan de luidsprekers en klinkt zo dood als een pier.
Vreselijk dus.
De cambridge gaat dus retour.
Simpele versterker met 2x 35 watt
Goede recensies gelezen en voor dat geld gewoon maar eens proberen.
Helaas is het een teleurstelling geworden in vergelijking met de JHL 1969
Nee hier is de fostex niet echt blij mee.
Geluid blijft wat plakken aan de luidsprekers en klinkt zo dood als een pier.
Vreselijk dus.
De cambridge gaat dus retour.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Als je advies vraagt, er vervolgens niks mee doet en dan vervolgens ook nog komt reclameren...
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Deel mijn ervaring even.
Kom niks reclameren.
Stomme opmerking.
Kom niks reclameren.
Stomme opmerking.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Heb je niet wat foto's van je JLH versterker gemaakt ?
Dan kunnen wij je misschien wat advies geven hoe deze te verbeteren.
Dan kunnen wij je misschien wat advies geven hoe deze te verbeteren.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
De JHL is reeds retour gestuurd.
Misschien maar weer een bestellen en afwachten of dat exemplaar dan storingsvrij is.
Wel een goede tip om dan eventueel verbeteringen aan te brengen.
Misschien maar weer een bestellen en afwachten of dat exemplaar dan storingsvrij is.
Wel een goede tip om dan eventueel verbeteringen aan te brengen.
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Je vraagt om advies > krijgt verschillende goede adviezen > doet er niks mee > komt mopperen
Maar misschien was het budget van €1000 wat hoog gegrepen als je dan een versterker van €400 probeert?
Kijk eens bij Fosi of Topping voor de PA5 class d
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Ik weet niet of klasse D in deze prijsklasse de oplossing is voor de breedbander.
Binnen het budget prima voor het laagweergave, maar voor midden-hoog moet er maar mijn ervaring toch wel meer worden geïnvesteerd om lekker geluid te krijgen.
Is de Fostex 125 WK ook niet een neutrale luidspreker. Je mag een versterker biet afschrijven omdat hij de gebreken hiervan niet compenseert.
Uit jouw verhaal lijkt toch dat de JLH de oplossing is voor je probleem.
...
Binnen het budget prima voor het laagweergave, maar voor midden-hoog moet er maar mijn ervaring toch wel meer worden geïnvesteerd om lekker geluid te krijgen.
Is de Fostex 125 WK ook niet een neutrale luidspreker. Je mag een versterker biet afschrijven omdat hij de gebreken hiervan niet compenseert.
Uit jouw verhaal lijkt toch dat de JLH de oplossing is voor je probleem.
...
Re: Versterker voor fostex FF125WK
Daarom gaf ik de LA90 op, volledig discreet opgebouwd? Je kan ook wat klein klasse A spul proberen zoals een Firstwatt van Pass...
