(pen) schroevendraaier

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

(pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Al geopperd in mijn andere topic, maar ik ben opzoek naar zo'n kleine pen schroevendraaier.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel, voor mij, totaal onbekende merken.

Daarbij komt dat ik ook geen idee heb hoeveel Nm ik nodig heb om de kleine schroefjes in het PETG te schroeven.
Voor wie het andere topic niet gezien heeft, het gaat om zelftappers van 2x8mm inbus.
Ze gaan er redelijk makkelijk, met wat weerstand, in met een klein elektronica schroevendraaiertje van Velleman, maar hoeveel Nm dat is? :-s
32_delige_precisie_schroevendraaierset.jpg

Chatgpt raadt een HOTO, Wowstick of Xiaomi aan.
Geen van allen zegt me wat v.w.b. pen schroevendraaiers.
Is tot 50 euro een redelijk bedrag voor zoiets?

Het gaat dus om zo'n schroevendraaier:
61QPebck4lL._AC_SL1500_.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

Voor een paar eurie haal je een hex bitset bij de Gamma en verder en setje van deze ga je veel plezier van hebben:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Jaja, haha, maar niet als je 128 van die kleine schroefjes moet indraaien.
Plus bij de vele testen heb ik die dingen al 10-tallen keren in/uit gedraaid.
Ben daar een beetje zat van. Vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

Je had toch al zo'n ding? Ik heb zelf die van Bosch al jaren. Fijn ding. Maar aan die hex handschroevendraaiers ontkom je gewoon niet :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Nope, heb ik niet.
Lamme handen, computerhandjes hè, van het in/uitdraaien wel. :-({|=
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Henkjan »

@motoindo: wat is dat ding van jou ook al weer?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

Jij had toch ook een Bosch IXO Henkjan? Perfect voor deze klus en nog veel meer :D

B.t.w. viewtopic.php?p=2064151#p2064151
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MarcoSQ »

Voor mijn werk gebruik ik deze al een hele poos; tevreden over en gaat voor jouw toepassing voldoen qua aanhaalmoment : https://www.gereedschappro.nl/wiha-e-sc ... tdrive-592

Geen idee hoe hij zich tot anderen verhoudt helaas, zoals die Xiaomi. De as is ietswat wiebelig, maar dat heb ik bij meer apparaten van dit soort gezien. Specifiek voor jouw toepassing lijkt me een koppelbeperking/slip trouwens wel noodzakelijk, om doldraaien te voorkomen...

Is er een reden dat je niet gewoon een normale accuschroevert pakt, die je ongetwijfeld gewoon al hebt liggen ? Zelf heb ik bovengenoemde uitsluitend omdat het zo klein is en dus in de standaard-gereedachapskoffer mee te nemen is.... Niet omdat het makkelijker schroeft oid.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

MarcoSQ schreef: zo 28 sep 2025, 20:42
Is er een reden dat je niet gewoon een normale accuschroevert pakt, die je ongetwijfeld gewoon al hebt liggen ? Zelf heb ik bovengenoemde uitsluitend omdat het zo klein is en dus in de standaard-gereedachapskoffer mee te nemen is.... Niet omdat het makkelijker schroeft oid.
Omdat die veel te groot en ongevoelig zijn voor deze ieniemienie schroefjes.
Het kopje is slechts H1.5. Je draait het zo te hard aan en omdat het zelftappers zijn, draai je het kunststof dan kapot/dol.
Die Wiha is denk ik weer veel te sterk...

Ik denk dat ik misschien gevonden heb wat ik wil hebben: Fanttik E2 Ultra

0.05, 0.1, 0.2, 0.4 en 0.6Nm en handmatige modus max 3Nm.
Scherm­afbeelding 2025-09-28 om 20.50.57.png

Ik ga hier eens wat meer reviews van lezen/kijken.
Andere suggesties van harte welkom! :dank:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: zo 28 sep 2025, 20:07
Jij had toch ook een Bosch IXO Henkjan? Perfect voor deze klus en nog veel meer :D

B.t.w. viewtopic.php?p=2064151#p2064151
Oeh, vergeet ik deze!
Even kijken wat dat doet.
Ziet er ook wel lekker klein en handig uit.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Da's maf, de opvolger van de IXO 6 de 7 heeft geen variabele snelheid. :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

En dat is voor deze klus beslist handig! Verbaasde mij destijds ook al. De koppelbegenzer is trouwens een apart opzetstuk. Maar met de variabele snelheid heb je die eigenlijk ook niet nodig
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Henkjan »

ja fijn ding hoor die Ixo, mooi compact, sinds ik die heb staat de gewone accutol stof te verzamelen.

maar voor dit hele kleine spul is zo'n pen dinges mss nog wel fijner.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 28 sep 2025, 20:00
@motoindo: wat is dat ding van jou ook al weer?
gevonden

https://nl.aliexpress.com/item/1005003711412286.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

Dat is toch geen Ali prijs meer voor robotschroevendraaiert? :shock: Overigens lijkt mij de IXO ergonomisch een stuk fijner dan al die pen dingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Henkjan »

er is meer dan alleen maar wegwerpmeuk op Ali hè
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: ma 29 sep 2025, 14:08
Henkjan schreef: zo 28 sep 2025, 20:00
@motoindo: wat is dat ding van jou ook al weer?
gevonden

https://nl.aliexpress.com/item/1005003711412286.html
Ha, die kwam in een vergelijkende test die ik op Youtube zag ook ver boven de rest uit v.w.b. koppel.
Prijsje is alleen wel wat erg hoog (voor mij).

De Fanttik E2 Ultra heeft dan meer mijn voorkeur.

https://www.youtube.com/watch?v=WVXnf1uwuiY

De IXO 6 zie ik toch meer als all-round vervanger voor de klusje in en om het huis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door Pjotr »

Nja, de M3 inbus boutjes van mijn monitor speakertjes doet ie prima hoor. Met testen en meten, vooral van het bepalen van de hoeveelheid demping, gaan die ook best wel een behoorlijk aantal keren in en uit elkaar. Op zich maakt het voor jouw toepassing allemaal niet veel uit, dat is ook weer geen horlogemakerswerk en zou je met een klein accuding van de Lidl ook niet moe worden.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: (pen) schroevendraaier

Bericht door MichaelB »

Klopt ook hoor, maar ik ben er vooral "bang" voor om de draad kapot te draaien als ik een te grote machine gebruik.
Vandaar dat ik naar iets kleins aan het kijken ben.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”