Philips (semi) zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
Philips (semi) zelfbouw
Pas geleden heb ik een gesloten drie weg zelfbouw speakers met Philips units gekocht.
De woofers zijn de AD1256W8. Het typenummer van de mids (conus) moet ik nog nakijken. Alleen zijn de Philips tweeters in het verleden vervangen voor Visaton G20SC tweeters.
Nu zitten er op de hoog uitgang van het filter twee weerstandjes gesoldeerd. Nu heb ik niet veel verstand van filters, dus vroeg ik mij af wat deze voor functie hebben.
Kan iemand aan de hand van de foto's trouwens zien of dit kant en klare Philips filters zijn en welke Philips tweeters ik hier het beste op kan aansluiten?
De woofers zijn de AD1256W8. Het typenummer van de mids (conus) moet ik nog nakijken. Alleen zijn de Philips tweeters in het verleden vervangen voor Visaton G20SC tweeters.
Nu zitten er op de hoog uitgang van het filter twee weerstandjes gesoldeerd. Nu heb ik niet veel verstand van filters, dus vroeg ik mij af wat deze voor functie hebben.
Kan iemand aan de hand van de foto's trouwens zien of dit kant en klare Philips filters zijn en welke Philips tweeters ik hier het beste op kan aansluiten?
Laatst gewijzigd door fceg op vr 10 okt 2025, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Ja, dit zijn kant-en-klare Philips filters. Maar niet zoals ze verkocht werden voor zelfbouwdoeleinden, dit is het filter uit de 22RH497 of iets vergelijkbaars.
De prachtige AD1256/W8 is door Philips zelf alleen gebruikt in de RH499 luidsprekerbox. In die tijd was de AD5060 de gebruikelijke middentoner en de AD0160 de gebruikelijke dometweeter. Die zal dan van origine ook in deze zelfbouwbox hebben gezeten. Of het de 4 of de 8 Ohm versie was durf ik zo niet te zeggen. De weerstandjes zullen nodig zijn geweest omdat de Visaton tweeter een hogere gevoeligheid had dan de originele Philips. Of dat zo een goede constructie was kan ik op de foto’s niet goed zien op mijn telefoonschermpje.
Hopelijk heb je wat aan deze info?
De prachtige AD1256/W8 is door Philips zelf alleen gebruikt in de RH499 luidsprekerbox. In die tijd was de AD5060 de gebruikelijke middentoner en de AD0160 de gebruikelijke dometweeter. Die zal dan van origine ook in deze zelfbouwbox hebben gezeten. Of het de 4 of de 8 Ohm versie was durf ik zo niet te zeggen. De weerstandjes zullen nodig zijn geweest omdat de Visaton tweeter een hogere gevoeligheid had dan de originele Philips. Of dat zo een goede constructie was kan ik op de foto’s niet goed zien op mijn telefoonschermpje.
Hopelijk heb je wat aan deze info?
Re: Philips zelfbouw
Bedankt voor je snelle reactie en info. Hier heb ik zeker wat aan.
De manier hoe de weerstanden aangebracht zijn op het filter bracht mij aan het twijfelen of dit wel de juiste manier van dempen is.
Nu opzoek naar de originele tweeters zodat het alles weer Philips is.
De manier hoe de weerstanden aangebracht zijn op het filter bracht mij aan het twijfelen of dit wel de juiste manier van dempen is.
Nu opzoek naar de originele tweeters zodat het alles weer Philips is.
Re: Philips zelfbouw
Deze 2 weerstanden hebben hier geen functie gezien ze slechts langs één kant aan de negatief hoog zijn gesoldeerd en aan de andere kant van de weerstanden niets aangesloten is.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Nog ter info, de tweeter in de RH497 was de 8 Ohm uitvoering van de AD0160, de AD0160/T8 dus. Nog regelmatig te vinden op Marktplaats.
@eQuanD, ik dacht dat de weerstanden misschien in serie stonden over de tweeter-aansluiting, maar dat kan ik niet goed zien op de foto.
@eQuanD, ik dacht dat de weerstanden misschien in serie stonden over de tweeter-aansluiting, maar dat kan ik niet goed zien op de foto.
Re: Philips zelfbouw
Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee en ga ermee aan de slag.
In mijn tienerjaren heb ik ooit zelfbouw speakers van een collega gekocht. Hierin zaten bijna dezelfde 12 inch woofers. Deze hadden alleen grotere magneten en ook drie moertjes achterop de magneet. Type nummer weet ik helaas niet meer.
Omdat ik altijd met heel veel luisterplezier genoten had van deze speakers, heb ik uit sentimentele waarde bovenstaande speakers gekocht via Marktplaats.
Hier kan ik wat mee en ga ermee aan de slag.
In mijn tienerjaren heb ik ooit zelfbouw speakers van een collega gekocht. Hierin zaten bijna dezelfde 12 inch woofers. Deze hadden alleen grotere magneten en ook drie moertjes achterop de magneet. Type nummer weet ik helaas niet meer.
Omdat ik altijd met heel veel luisterplezier genoten had van deze speakers, heb ik uit sentimentele waarde bovenstaande speakers gekocht via Marktplaats.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Lijkt me een prima aankoop 
Uit nieuwsgierigheid (heb zelf ook het nodige Philips staan en nog veel meer in bezit gehad), heb je ook een foto van een complete box ?
Uit nieuwsgierigheid (heb zelf ook het nodige Philips staan en nog veel meer in bezit gehad), heb je ook een foto van een complete box ?
Re: Philips zelfbouw
Leuk. Vraag mij wel af of die elco's überhaupt nog wat zijn. Die zou ik sowieso even checken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips zelfbouw
Het bijzondere is dat deze elco's die op deze Philips filters werden toegepast vaak strek in capaciteit oplopen bij veroudering door uitdroging.
In het algemeen neemt de capaciteit van elco's juist af bij veroudering.
Hoe dan ook, beide is uiteraard ongewenst omdat het filter dan niet meer juist functioneert.
In het algemeen neemt de capaciteit van elco's juist af bij veroudering.
Hoe dan ook, beide is uiteraard ongewenst omdat het filter dan niet meer juist functioneert.
Re: Philips zelfbouw
Als ze hoger meten, kan dat ook zijn omdat ze veel lekstroom hebben gekregen. Veel capaciteitsmeters gaan bij lekstroom teveel aangeven.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Zo is mij dat inderdaad ook eens uitgelegd, verdroging/verdamping van het electroliet. De capaciteit meet dan hoger. Wat het met de ESR doet weet ik niet bij gebrek aan meetinstrument daarvoor. In ieder geval vervang ik dit soort aluminium bekerelco’s in filters altijd door wat nieuws.
Re: Philips zelfbouw
Binnenkort zal ik even een paar foto's maken van de luidsprekerboxen.VintageHarry schreef: ↑vr 05 sep 2025, 13:05Lijkt me een prima aankoop
Uit nieuwsgierigheid (heb zelf ook het nodige Philips staan en nog veel meer in bezit gehad), heb je ook een foto van een complete box ?
Elektronica en solderen zijn niet mijn sterkste punten. Dus het nakijken van het filter en eventueel vervangen van componenten van het filter zal ik dan moeten uitbesteden aan iemand die er wel kaas van heeft gegeten. Is er toevallig iemand in de omgeving van Zuid-Holland die mij tegen vergoeding mij hierbij zou willen helpen?
Re: Philips zelfbouw
Is de capaciteit van de te vervangen condensatoren 12, 12, 8 en 3,3 uF ?
Re: Philips zelfbouw
Dat zijn inderdaad de waarden van de condensatoren.
Zoals VintageHarry al voorspeld had zitten er inderdaad AD5060W8 middentoon speakers in.
Klopt het dat ik met deze filters de middentoon speakers theoretisch moet ompolen? Op dit moment is dat niet het geval.
Zo zien ze eruit met en zonder front.
Binnenkort maak ik een paar duidelijkere foto's.
Zoals VintageHarry al voorspeld had zitten er inderdaad AD5060W8 middentoon speakers in.
Klopt het dat ik met deze filters de middentoon speakers theoretisch moet ompolen? Op dit moment is dat niet het geval.
Zo zien ze eruit met en zonder front.
Binnenkort maak ik een paar duidelijkere foto's.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Bedankt voor de foto’s! In de Philips box zaten mid en tweeter omgekeerd qua plek, maar of dat veel uitmaakt? Het lijkt wel een vrij kleine kast voor de 12” woofer.
Gezien de waarden die je noemde voor de bipolaire elco’s gaat het inderdaad om het filter van de RH497. Hieronder staat het schema, alle drivers hebben dezelfde polariteit dus niets ompolen! Van de schakeloptie bij de tweeter moet je je maar even niets aantrekken, die zat in de eerste versie van de 497 maar Philips heeft die later laten vervallen.
Gezien de waarden die je noemde voor de bipolaire elco’s gaat het inderdaad om het filter van de RH497. Hieronder staat het schema, alle drivers hebben dezelfde polariteit dus niets ompolen! Van de schakeloptie bij de tweeter moet je je maar even niets aantrekken, die zat in de eerste versie van de 497 maar Philips heeft die later laten vervallen.
Re: Philips zelfbouw
Dan ga ik de mids niet ompolen. Dit heb ik dan verkeerd begrepen.
Bedankt voor het schema en goede hulp.
Ook aan alle anderen die gereageerd hebben op mijn topic, bedankt voor jullie hulp.
Bedankt voor het schema en goede hulp.
Ook aan alle anderen die gereageerd hebben op mijn topic, bedankt voor jullie hulp.
Re: Philips zelfbouw
Ik heb juist even gekeken bij Speakerland. Daar zijn MKT condensatoren van Jantzen Audio Compact verkrijgbaar. Deze heb ik nog nooit gezien. Mogelijks interessant hier. Als je 4x12, 4x3,3 en 2x4,7uF bestelt, kan je voor een prikje verder. Is maar een mogelijkheid hé, er is keuze genoeg in alle prijsklassen. Ik wil deze condensatoren gerust voor je insolderen (gratis). Langskomen kan (Knokke-Heist België) of opsturen kan ook.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Let wel even op dat die genoemde MKT’s wel besteld kunnen worden maar pas vanaf half oktober leverbaar zijn volgens de website:
Bij onze forumsponsor is ook ruime keuze voor nette prijzen.
Re: Philips zelfbouw
Ik ga straks even kijken bij de forum sponsor voor de genoemde condensatoren. Maakt het nog uit als ik andere condensatoren met dezelfde waarden bestel?
En moet ik dan 4x12, 2x8, en 2x3,3uF of 4x12, 4x3,3 en 2x4,7uF bestellen?
Tevens zag ik op tweedehands.be Philips AD01610T8 tweeters staan. Kunnen deze ook in plaats van de AD0160T8 tweeters?
En moet ik dan 4x12, 2x8, en 2x3,3uF of 4x12, 4x3,3 en 2x4,7uF bestellen?
Tevens zag ik op tweedehands.be Philips AD01610T8 tweeters staan. Kunnen deze ook in plaats van de AD0160T8 tweeters?
Re: Philips zelfbouw
Condensatoren van 8uF zijn geen courante waarde. 4,7 en 3,3uF parallel geeft 8uF. De AD0160T8 is rond en de dome is polycarbonaat, de AD01610T8 heeft een vierkante flens met een textiel dome. De 01610 is recenter. Ik denk dat deze minder hard klinkt als de 0160, eerder gelijk de 0163 die ook een textiel dome heeft. Ik weet niet of er verschil is wat gevoeligheid betreft, maar de 01610 kan waarschijnlijk als vervanger gebruikt worden, als de inbouw mogelijk is.
Re: Philips zelfbouw
Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen, maar dit zijn de tweeters die ik op het oog heb, namelijk:
https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-f ... ialbuttons
Online heb ik een document gevonden waarin staat dat de AD01610 inderdaad vierkant zijn. Dus even contact opgenomen met de aanbieder. Volgens hem zijn de tweeters die hij aanbiedt ook AD01610 tweeters (8 ohm versie).
https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-f ... ialbuttons
Online heb ik een document gevonden waarin staat dat de AD01610 inderdaad vierkant zijn. Dus even contact opgenomen met de aanbieder. Volgens hem zijn de tweeters die hij aanbiedt ook AD01610 tweeters (8 ohm versie).
Laatst gewijzigd door fceg op zo 07 sep 2025, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Philips zelfbouw
Dit zijn volgens mij de AD0160 tweeters die aangeboden worden. De AD01610 heeft een vierkante flens.
Re: Philips zelfbouw
Ja dat dacht ik dus ook en heb het nagevraagd aan de aanbieder. Maar hij blijft volhouden dat het AD01610 tweeters zijn.
