Philips (semi) zelfbouw

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Philips (semi) zelfbouw

Bericht door fceg »

Pas geleden heb ik een gesloten drie weg zelfbouw speakers met Philips units gekocht.
De woofers zijn de AD1256W8. Het typenummer van de mids (conus) moet ik nog nakijken. Alleen zijn de Philips tweeters in het verleden vervangen voor Visaton G20SC tweeters.

Nu zitten er op de hoog uitgang van het filter twee weerstandjes gesoldeerd. Nu heb ik niet veel verstand van filters, dus vroeg ik mij af wat deze voor functie hebben.

Kan iemand aan de hand van de foto's trouwens zien of dit kant en klare Philips filters zijn en welke Philips tweeters ik hier het beste op kan aansluiten?
Bijlagen
PXL_20250904_185901901.PORTRAIT~2.jpg
PXL_20250904_185919717.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
Laatst gewijzigd door fceg op vr 10 okt 2025, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Ja, dit zijn kant-en-klare Philips filters. Maar niet zoals ze verkocht werden voor zelfbouwdoeleinden, dit is het filter uit de 22RH497 of iets vergelijkbaars.
De prachtige AD1256/W8 is door Philips zelf alleen gebruikt in de RH499 luidsprekerbox. In die tijd was de AD5060 de gebruikelijke middentoner en de AD0160 de gebruikelijke dometweeter. Die zal dan van origine ook in deze zelfbouwbox hebben gezeten. Of het de 4 of de 8 Ohm versie was durf ik zo niet te zeggen. De weerstandjes zullen nodig zijn geweest omdat de Visaton tweeter een hogere gevoeligheid had dan de originele Philips. Of dat zo een goede constructie was kan ik op de foto’s niet goed zien op mijn telefoonschermpje.
Hopelijk heb je wat aan deze info?
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Bedankt voor je snelle reactie en info. Hier heb ik zeker wat aan.
De manier hoe de weerstanden aangebracht zijn op het filter bracht mij aan het twijfelen of dit wel de juiste manier van dempen is.
Nu opzoek naar de originele tweeters zodat het alles weer Philips is.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Deze 2 weerstanden hebben hier geen functie gezien ze slechts langs één kant aan de negatief hoog zijn gesoldeerd en aan de andere kant van de weerstanden niets aangesloten is.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Nog ter info, de tweeter in de RH497 was de 8 Ohm uitvoering van de AD0160, de AD0160/T8 dus. Nog regelmatig te vinden op Marktplaats.

@eQuanD, ik dacht dat de weerstanden misschien in serie stonden over de tweeter-aansluiting, maar dat kan ik niet goed zien op de foto.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Op een telefoonschermpje is dat inderdaad nauwelijks te zien.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee en ga ermee aan de slag.

In mijn tienerjaren heb ik ooit zelfbouw speakers van een collega gekocht. Hierin zaten bijna dezelfde 12 inch woofers. Deze hadden alleen grotere magneten en ook drie moertjes achterop de magneet. Type nummer weet ik helaas niet meer.
Omdat ik altijd met heel veel luisterplezier genoten had van deze speakers, heb ik uit sentimentele waarde bovenstaande speakers gekocht via Marktplaats.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Lijkt me een prima aankoop :)
Uit nieuwsgierigheid (heb zelf ook het nodige Philips staan en nog veel meer in bezit gehad), heb je ook een foto van een complete box ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Leuk. Vraag mij wel af of die elco's überhaupt nog wat zijn. Die zou ik sowieso even checken.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Olaf Analogue »

Het bijzondere is dat deze elco's die op deze Philips filters werden toegepast vaak strek in capaciteit oplopen bij veroudering door uitdroging.
In het algemeen neemt de capaciteit van elco's juist af bij veroudering.
Hoe dan ook, beide is uiteraard ongewenst omdat het filter dan niet meer juist functioneert.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Shadow »

Ander soort elektroliet?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door 90000006 »

Als ze hoger meten, kan dat ook zijn omdat ze veel lekstroom hebben gekregen. Veel capaciteitsmeters gaan bij lekstroom teveel aangeven.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Olaf Analogue schreef: vr 05 sep 2025, 16:57
veroudering door uitdroging.
Zo is mij dat inderdaad ook eens uitgelegd, verdroging/verdamping van het electroliet. De capaciteit meet dan hoger. Wat het met de ESR doet weet ik niet bij gebrek aan meetinstrument daarvoor. In ieder geval vervang ik dit soort aluminium bekerelco’s in filters altijd door wat nieuws.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

VintageHarry schreef: vr 05 sep 2025, 13:05
Lijkt me een prima aankoop :)
Uit nieuwsgierigheid (heb zelf ook het nodige Philips staan en nog veel meer in bezit gehad), heb je ook een foto van een complete box ?
Binnenkort zal ik even een paar foto's maken van de luidsprekerboxen.

Elektronica en solderen zijn niet mijn sterkste punten. Dus het nakijken van het filter en eventueel vervangen van componenten van het filter zal ik dan moeten uitbesteden aan iemand die er wel kaas van heeft gegeten. Is er toevallig iemand in de omgeving van Zuid-Holland die mij tegen vergoeding mij hierbij zou willen helpen?
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Is de capaciteit van de te vervangen condensatoren 12, 12, 8 en 3,3 uF ?
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Dat zijn inderdaad de waarden van de condensatoren.
Zoals VintageHarry al voorspeld had zitten er inderdaad AD5060W8 middentoon speakers in.

Klopt het dat ik met deze filters de middentoon speakers theoretisch moet ompolen? Op dit moment is dat niet het geval.

Zo zien ze eruit met en zonder front.
Binnenkort maak ik een paar duidelijkere foto's.
Bijlagen
PXL_20250906_103223449.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
PXL_20250906_103200743.PORTRAIT.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de foto’s! In de Philips box zaten mid en tweeter omgekeerd qua plek, maar of dat veel uitmaakt? Het lijkt wel een vrij kleine kast voor de 12” woofer.

Gezien de waarden die je noemde voor de bipolaire elco’s gaat het inderdaad om het filter van de RH497. Hieronder staat het schema, alle drivers hebben dezelfde polariteit dus niets ompolen!
IMG_2149.png
Van de schakeloptie bij de tweeter moet je je maar even niets aantrekken, die zat in de eerste versie van de 497 maar Philips heeft die later laten vervallen.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Dan ga ik de mids niet ompolen. Dit heb ik dan verkeerd begrepen.

Bedankt voor het schema en goede hulp.
Ook aan alle anderen die gereageerd hebben op mijn topic, bedankt voor jullie hulp.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Ik heb juist even gekeken bij Speakerland. Daar zijn MKT condensatoren van Jantzen Audio Compact verkrijgbaar. Deze heb ik nog nooit gezien. Mogelijks interessant hier. Als je 4x12, 4x3,3 en 2x4,7uF bestelt, kan je voor een prikje verder. Is maar een mogelijkheid hé, er is keuze genoeg in alle prijsklassen. Ik wil deze condensatoren gerust voor je insolderen (gratis). Langskomen kan (Knokke-Heist België) of opsturen kan ook.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Let wel even op dat die genoemde MKT’s wel besteld kunnen worden maar pas vanaf half oktober leverbaar zijn volgens de website: ;)
IMG_2151.jpeg
Bij onze forumsponsor is ook ruime keuze voor nette prijzen.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Ik ga straks even kijken bij de forum sponsor voor de genoemde condensatoren. Maakt het nog uit als ik andere condensatoren met dezelfde waarden bestel?
En moet ik dan 4x12, 2x8, en 2x3,3uF of 4x12, 4x3,3 en 2x4,7uF bestellen?

Tevens zag ik op tweedehands.be Philips AD01610T8 tweeters staan. Kunnen deze ook in plaats van de AD0160T8 tweeters?
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Condensatoren van 8uF zijn geen courante waarde. 4,7 en 3,3uF parallel geeft 8uF. De AD0160T8 is rond en de dome is polycarbonaat, de AD01610T8 heeft een vierkante flens met een textiel dome. De 01610 is recenter. Ik denk dat deze minder hard klinkt als de 0160, eerder gelijk de 0163 die ook een textiel dome heeft. Ik weet niet of er verschil is wat gevoeligheid betreft, maar de 01610 kan waarschijnlijk als vervanger gebruikt worden, als de inbouw mogelijk is.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen, maar dit zijn de tweeters die ik op het oog heb, namelijk:

https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-f ... ialbuttons

Online heb ik een document gevonden waarin staat dat de AD01610 inderdaad vierkant zijn. Dus even contact opgenomen met de aanbieder. Volgens hem zijn de tweeters die hij aanbiedt ook AD01610 tweeters (8 ohm versie).
Laatst gewijzigd door fceg op zo 07 sep 2025, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Dit zijn volgens mij de AD0160 tweeters die aangeboden worden. De AD01610 heeft een vierkante flens.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Ja dat dacht ik dus ook en heb het nagevraagd aan de aanbieder. Maar hij blijft volhouden dat het AD01610 tweeters zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”