Speakers upgrade Renault Clio 2021 (focal / jbl of..)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ars

Speakers upgrade Renault Clio 2021 (focal / jbl of..)

Bericht door Ars »

In onze Clio intens uit 2021 wil ik wat gaan doen aan het muziekgeluid.
Bij de vorige auto had ik de speakers in de voorportieren vervangen door focal plug and play speakers en dat maakte al groot verschil m.b.t. de fabrieksspeakers.

Mijn idee nu;

1 - bij de 4 portieren silent coat of soortgelijk product aanbrengen. Antidreun materiaal.
2 - de speakers uit de voorportieren in de achterportieren plaatsen. Deze zijn volgens mij sowieso al stuk beter dan de speakers in de achterportieren
3- nieuwe speakers in de voorportieren.
4 - tweeters die in de A-stijl zitten nu vervangen of laten zitten....weet nog niet
4 - geen subwoofer / aparte versterker maar gewoon gebruik van de standaard radio/navi.

M.b.t. de nieuwe speakers kom ik er niet uit;
- Focal ISRNS165 met losse tweeters die dus de oude gaan vervangen. ca 300,-
-Focal ICRNS165 waar tweeter in de speakers zelf zijn gebouwd. ca 160,-
-JBL STAGE2 64CFS met losse losse tweeters die dus de oude gaan vervangen. ca 150,-
- ...... andere optie??
Genoemde sets zijn incl verloopstekker etc indien nodig tbv clio 5

Verder vraag ik mij af als ik bijvoorbeeld de Focal ICRNS165 (waar tweeter in de speakers zelf zijn gebouwd) plaats, werkt dat wel goed omdat er nu losse tweeters in de A stijl zitten of moet ik daar iets mee doen??

Ik heb weinig verstand van autospeakers maar kan goed geluid wel waarderen.
Onze Volvo is voorzien van bower&wilkens. Maar dat geluid verwacht ik natuurlijk niet met deze upgrade te halen :-)

Iemand hier die hier wel verstand / ervaring in heeft en goed advies heeft.

Alvast bedankt!
Kappa7
Contacteer:

Re: Speakers upgrade Renault Clio 2021 (focal / jbl of..)

Bericht door Kappa7 »

Welkom en ik zou als eerste een kit nemen die voor de auto gemaakt is.
Daarmee worden de juiste adapter platen mee geleverd en weet je ook dat het gaat passen.
Verder altijd een aparte tweeter nemen en niet voor coax oplossing gaan. Je hoog komt dan bij je voeten vandaan en geeft gewoon een raar geluidsbeeld.
Zelf heb ik in de Megane een focal set gehad maar vind de Focal tweeter niet erg fijn klinken. Die is nog al hard in het hoog.
De JBL ken ik niet maar zou een nette optie kunnen zijn.
Het is dan wel aan te bevelen om ook de achter speakers van de zelfde serie te nemen.
Dan is je klank kleur en efficiëntie gelijk en de kans op een goed resultaat groter.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom!
Kappa7 schreef: wo 20 aug 2025, 23:05
Verder altijd een aparte tweeter nemen
wat George zegt, als je het kan plaatsen (ja dus in jouw geval) altijd voor een composet gaan

Wat betreft Focal: ik zelf had geen last van scherpte (flink wat auto's geleden was dat wel) toen ik dat in de auto had, maar dat is ook nogal persoonlijk. probeer als het even kan te luisteren. zo'n muur bij een inbouwer is niet representatief voor hoe t proecies zal klinken in de auto, maar je kan wel aardig beoordelen of jouw oren vrienden gaan worden met die tweeters
Ars

Bericht door Ars »

Hoi

Dank voor de antwoorden!
resume, (mede ook omdat er nu tweeters in de A-stijlen zitten, beter om voor een voor een composet te gaan en dus niet voor de Focal ICRNS165 waar tweeter in de speakers zelf zijn gebouwd.

Tussen de focal en de JBL zit dan wel een fors prijsverschil. 50%
Al heb ik gevoelsmatig idee dat de focus meer echt afgestemd zijn als plug & play set en de Jbl is samengesteld met verschillende stekkers etc zodat het ook passend gemaakt kan worden. Of dat zo is weet ik nog niet. Voordeel van JBL is dat je voor vrijwel zelfde bedrag 4 speakers kan plaatsen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Maar of het ook past is de vraag natuurlijk
In mijn Megane kon ik alleen de Focal of de Cabas speakers kwijt.
De magneet was gewoon te goot van de standaard speakers.
Bij de Focal was die speciaal op maat gemaakt
Zijn wel erg mooie speakers overigens.
Ars

Bericht door Ars »

Focal ISRNS165 met losse tweeters besteld.
Die komen dus in de voordeuren en A stijlen.

De voorspeakers worden in de achterdeuren gemonteerd. Vond nog een filmpje daarvan op YouTube.

Achter de speakers komt nog Emphaser ESP-DM2 - Zelfklevende Isolatiemat - 4.5 mm.

Leuk klusje om eens te doen zo
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me een prima keuze.
Net even je filmpje bekeken en verbaas me wel over de keuze van speakers daar, een coax speaker en dan ook nog een extra tweeter in de A stijl.
dat gaat een heel raar geluid worden.
Ars

Bericht door Ars »

Eens, dat viel mij ook op en kon dat niet logisch vinden.
Vandaar mijn keuze voor de ISRNS165 met losse tweeters,

Zag trouwens dat de achterportieren ook een rooster bovenin hebben voor een tweeter. Zit geen tweeter in en weet ook niet of daar kabels voor liggen. Zie wel maar is niet noodzakelijk
Plaats reactie