Cambridge CXN V1 upgraden
Moderator: Beheerdersteam
Cambridge CXN V1 upgraden
Ik speel al geruime tijd met een CXN van de eerste serie. Op zich bevalt deze goed, ware het niet dat er met wat modificaties waarschijnlijk meer uit is te halen. Hierover heb ik al het nodige gelezen en het en der wat projecten gezien. Waar ik aan zat te denken zijn de volgende punten
Dempen behuizing met bitumen, deze is erg dun en n zingt als je er op klopt.
Elco’s in de voeding vervangen voor hoogwaardiger exemplaren
Bipolaire koppel elco’s analoge uitgangen vervangen
De schema’s zijn vrij beschikbaar, dus dat maakt het al wat makkelijker. Nu zit ik echter nog wel met wat vragen omtrent component keuze. Voor de ontkoppel condensatoren hebben types met een lage ESR de voorkeur als ik het wel heb. Dat gaat dan om EC1 t/m EC10, EC14 en EC15 gaan.
EC11 en EC13 hebben echter een andere functie, waarbij volgens mij bij EC13 niet teveel mag worden afgeweken van de originele specificaties voor een goede werking van de voeding.
Zouden jullie hier eens een kundige blik over willen werpen, zodat ik een goede afgewogen keuze kan maken?
Qua condensatoren heb ik een voorkeur voor Nichicon en Vishay
Dempen behuizing met bitumen, deze is erg dun en n zingt als je er op klopt.
Elco’s in de voeding vervangen voor hoogwaardiger exemplaren
Bipolaire koppel elco’s analoge uitgangen vervangen
De schema’s zijn vrij beschikbaar, dus dat maakt het al wat makkelijker. Nu zit ik echter nog wel met wat vragen omtrent component keuze. Voor de ontkoppel condensatoren hebben types met een lage ESR de voorkeur als ik het wel heb. Dat gaat dan om EC1 t/m EC10, EC14 en EC15 gaan.
EC11 en EC13 hebben echter een andere functie, waarbij volgens mij bij EC13 niet teveel mag worden afgeweken van de originele specificaties voor een goede werking van de voeding.
Zouden jullie hier eens een kundige blik over willen werpen, zodat ik een goede afgewogen keuze kan maken?
Qua condensatoren heb ik een voorkeur voor Nichicon en Vishay
Re: Cambridge CXN V1 upgraden
Nichocon of TDK inderdaad, ik zou niet weten wat voor verschil er tussen die merken zou moeten zijn in geluid of wat je dan ook zoekt.
Ik vroeg me af wat een Cambridge CXN voor iets is.
https://hifi.nl/artikel/24945/Review-Ca ... o-CXN.html
Een streamer dus.
https://hifi.nl/artikel/24945/Review-Ca ... o-CXN.html
Een streamer dus.
Dat klopt en inherent aan de prijsstelling zijn er op component niveau dus concessies gedaan. Daarnaast zijn de elco’s in een schakelende voeding natuurlijk ook aan slijtage onderhevig en hij staat hier nogal wat uren per dag aan, dus vervangen is geen pure luxe.
Is er nog iemand die iets zinnigs kan zeggen over EC11 en EC13 qua specs voor de condensator? Welke eigenschappen zijn op die positie van belang? Ripple current, ESR, inductie enz…
Is er nog iemand die iets zinnigs kan zeggen over EC11 en EC13 qua specs voor de condensator? Welke eigenschappen zijn op die positie van belang? Ripple current, ESR, inductie enz…
Tja daar kun je verbetering zoeken in jouw ogen, maar een lage ESR kan in een lineaire voeding voordelig zijn, maar in een schakelende voeding juist niet, er wordt door Cambridge alleen gespecificeerd welke waarde en welk voltage, bipolair of elco. Daarom zal het zo kritisch niet zijn bedoel ik.
Edit: ik verwacht klankmatig de meeste verandering van je koppel condensatoren in de analoge uitgang.
Edit: ik verwacht klankmatig de meeste verandering van je koppel condensatoren in de analoge uitgang.
Duidelijk verhaal.
Van die analoge uitgangen ben ik met je eens. Daar is het naar mijn idee echter veel makkelijker om een keuze te maken. Een mooie bipolaire elco van de juiste waarde die ook nog een beetje past qua voetprint en dan komt dat wel goed.
Van die analoge uitgangen ben ik met je eens. Daar is het naar mijn idee echter veel makkelijker om een keuze te maken. Een mooie bipolaire elco van de juiste waarde die ook nog een beetje past qua voetprint en dan komt dat wel goed.
Van de boekhouder, vermoed ik.
Blijkbaar was een SMPS inkopen voordeliger dan een ringkern laten wikkelen met de benodigde spanningen, en daar een handje regelaars achter te frutselen.
Overigens, zitten er nu in de voeding elco's in van een betrouwbaar merk, of dingen met een Chinese fantasienaam ?
Dat varieert volgens mij per bouwjaar wat, maar een deel is vermoedelijk Rubycon ZLK en EC13 een BXC
Dat is al net spul, als de waardes daarvan goed zijn, waarom vervangen? omdat het WWW dat zegt?
Ik kom trouwens, op de modificatie van ModWright na, weinig tegen op het WWW over deze streamer / DAC, ModWright gooit er een Lundahl transformator output stage in en een lineaire voeding voor de 5V, dat zijn wel flinke veranderingen lijkt me, zal ook wel genoeg kosten, maar het ding is dat het apparaat 10 jaar oud is, hoe lang wordt de app en software nog ondersteund? dat is de bottleneck voor streamers...
De software en ondersteuning zijn tot op heden nog prima en ook de klantenservice van CA is uitstekend.Daar zit ik dus ook niet over in. Die Modwright modificatie is niet meer te krijgen.
Modificatie door een Thai
modificatie door een Duitser
Dan is mijn vraag wedervraag waarom niet? Dit is toch een zelfbouw forum? Wat is er mis mee om bij bestaande aparatuur modificaties aan te brengen?
Modificatie door een Thai
modificatie door een Duitser
Inmiddels weet ik wat er is gebruikt, in de voeding merendeels Samxon
en Fujicon voor de bipolaire condensatoren en voeding op het audio board.
Dat is jammer. Samxom is inderdaad algemeen erkende meuk. Fujicon ken ik verder niet maar zal niet veel beter zijn.
Aan de andere kant, als het ding al een jaar of 10 goed werkt is er niet echt directe noodzaak tot vervanging. uit voorzorg misschien.
Wel opmerkelijk dat men in het analoge gedeelte wel nette Wima MKP's heeft gebruikt.
Aan de andere kant, als het ding al een jaar of 10 goed werkt is er niet echt directe noodzaak tot vervanging. uit voorzorg misschien.
Wel opmerkelijk dat men in het analoge gedeelte wel nette Wima MKP's heeft gebruikt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wees je ervan bewust dat de (voedings) elco's die je wilt vervangen naar alle waarschijnlijkheid in een koper plane zitten gesoldeerd. Je moet best wat warmte op het bord loslaten om die er netjes uit te krijgen, veel warmte op een klein oppervlak ander sloop je de print. Maw je hebt hier goed gereedschap voor nodig, met een lompe bout alleen wordt het meer een downgrade dan een upgrade.
Een voeding moet een mooie schone DC spanning kunnen maken, en moet goed/snel kunnen reageren op verschil in vermogen dat van de voeding wordt gevraagd. Dat zal een in streamer niet heel groot zijn, en een SMPS kan dat over het algemeen heel goed.
Maw als je het toch wilt doen, de elco's vervangen, wees je ervan bewust dat je dit met de juiste kennis en vooral gereedschap moet doen. Het wordt vaak onderschat, maar mogelijk weet je prima wat je doet, dit is meer als tip bedoelt.
Een voeding moet een mooie schone DC spanning kunnen maken, en moet goed/snel kunnen reageren op verschil in vermogen dat van de voeding wordt gevraagd. Dat zal een in streamer niet heel groot zijn, en een SMPS kan dat over het algemeen heel goed.
Maw als je het toch wilt doen, de elco's vervangen, wees je ervan bewust dat je dit met de juiste kennis en vooral gereedschap moet doen. Het wordt vaak onderschat, maar mogelijk weet je prima wat je doet, dit is meer als tip bedoelt.
Als je aan de gang gaat, verwijder dan gelijk al die geelbruine lijm. Over dat spul zou ik me meer zorgen maken dan over de staat van die elco's.
Klopt, Ja. heb ik ook wel eens iets over geschreven :
viewtopic.php?p=2014023
Die lijm was zo agressief dat de pootjes van weerstanden gewoon wegrotten op den duur.
viewtopic.php?p=2014023
Die lijm was zo agressief dat de pootjes van weerstanden gewoon wegrotten op den duur.
Hartelijk dank voor het meedenken!!
Ik ben geen Electronica expert, maar ik red mij aardig met solderen. Ik gebruik een JBC SL-2020 die prima is in te stellen. Met Trough hole solderen heb ik ervaring, dus dat moet wel goed gaan denk ik.
Ik ben geen Electronica expert, maar ik red mij aardig met solderen. Ik gebruik een JBC SL-2020 die prima is in te stellen. Met Trough hole solderen heb ik ervaring, dus dat moet wel goed gaan denk ik.
Dat was ik zeker van plan, welk middel is daar geschikt voor? IPA heb ik wel staan eventueel.
Klopt, je ziet dat er in de componenten keuzes zijn gemaakt daar de boekhouder naar mijn idee. Vervangen van de Elco’s lijkt mij na 10 jaar dan ook niet persé een slecht idee. Dit zou de levensduur wel eens goed kunnen doen.ray5150 schreef: ↑di 20 mei 2025, 9:22Dat is jammer. Samxom is inderdaad algemeen erkende meuk. Fujicon ken ik verder niet maar zal niet veel beter zijn.
Ik heb een keer aan een Cambridge phono preamp gesoldeerd, en daar waren de banen zo dun dat deze bijna direct van het bordje afvielen als er een soldeerbout opkwam. Oppassen dus.