hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 5:29

hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door KoenH »

hallo allemaal,
ik bezitten paar Bose 301 serie II speakers, prima speakers vooral de bas is echt super goed, juist de hoge tonen zijn nogal vlak, ik zoek dus gepaste tweeters die meer hoog produceren, welke tweeter drivers raden jullie mij aan? alvast bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

De tweeters bij deze speakers zijn conus tweeters, plus het zijn er 2 per box, bijzondere constructie wel. Het filter kan defect gegaan zijn waardoor de tweeters niet meer meespelen, ik zou dat eerst controleren. Er zit een gloeilampje in serie met de tweeters dacht ik, dat kan defect gegaan zijn...
KoenH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 5:29

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door KoenH »

@Shadow: de crossover van de 301 serie II is toch wel eenvoudig 3 elementen, het gloeilampje, een weerstand en een condensator, allen aan elkaar aan gesloten, is het misschien niet beter om deze 3 elementen in één keer te vervangen ? op welke side vind ik deze te koop?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Ja dat vervangen is heel eenvoudig, maarrrrr bij het veranderen van de componenten en tweeter loop je tegen het volgende aan; de lamp z'n weerstand gaat omhoog als de temperatuur toeneemt, bij een goeie weerstand gebeurd dat niet. Je kunt van Bose vinden wat je wil, maar er is over nagedacht.
Schema van versie V per ongeluk gepost.


BOSE-301-Series-II-Loudspeaker-Brochure.pdf
(844.14 KiB) 83 keer gedownload
Er is op DIY audio een draadje gewijd aan deze speaker;

https://www.diyaudio.com/community/thre ... eak.91336/
Laatst gewijzigd door Shadow op di 13 mei 2025, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
KoenH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 5:29

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door KoenH »

dit schema dat je me opstuurde is dat van de 301 serie 5, past dit ook voor de serie 2? als ik het schema goed lees zie ik twee condensatoren ééntje van 4uf 50V en ééntje van 15uf 50v en dan nog een weerstand welke waarde die heeft weet ik niet, klopt dit ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Dat is het lampje...
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Chocomel »

Het kan ook zijn dat dit nu eenmaal de klank is van deze luidsprekers. Ik heb ze ook in huis gehad en het hoog sprak me niet aan.

Als je wilt experimenteren met andere tweeters, zou ik kijken naar dome tweeters van 1" (inch) of groter. De twee conustweeters vervang je dan door één nieuwe tweeter. Als filter kan je een condensator én weerstand gebruiken, waarvan je de waarden zelf bepaalt. Niet te veel geld aan uitgeven, want als het je om het eindresultaat gaat, is het goedkoper om andere luidsprekers te kopen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

De tweeters staan nu in serie?

Als de tweeters 8ohm zijn zou ik de tweeters parallel zetten met de 15uf er voor en kijken of dat bevalt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Van 4uF naar 15 is nogal een stap...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

Yep, en van 16 naar 4 ohm zou ik dat wel aan durven.

Dat de 15uf nu parallel zit aan de tweede negeer ik gewoon.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door eQuanD »

Ik kan moeilijk geloven dat er een condensator van 15uF parallel over een tweeter staat. Misschien nog eens controleren.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

Staat op het plaatje.

In serie met een tweeter er tussen trekt ie een deel van het hoog weg en het restant gooit ie al reflecterend de ruimte in.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door eQuanD »

Dan fungeert de tweeter waar de condensator parallel over staat niet als tweeter maar eerder als middentoner, en valt vrij vroeg af. Misschien eens deze condensator loskoppelen om te zien wat dit doet met de hoogweergave.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

Ja, dat was het idee wel geloof ik.

Knippen moet je toch, dan is dit mooie start.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Chocomel »

Als ik zoek op 'Bose 301 ii crossover', zie ik de volgende componenten:

weerstand 10 ohm
foliecondensator 3,0 µF

https://ebay.us/m/f4oHje
https://www.ebay.ph/itm/134124032469
Ik denk dat het hierboven geplaatste schema niet van toepassing is op deze luidspreker.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

Ik denk dat je gelijk hebt. Het afgebeelde schema is van de series 5 zie ik nu.

En aangezien Koen spreekt van een weerstand zal dat de juiste zijn. Dan is het hoog redelijk veilig op te krikken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Ik zal het verwijderen, ik zie dat het niet klopt idd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Marp »

Ik geloof eerder dat die verkoper op eBay de condensator over één van de tweeters over het hoofd heeft gezien. Volgens de gebruikershandleiding [pdf] nemen beide tweeters het namelijk over op 1.5kHz en 2.5kHz. Daar was dus die tweede condensator voor nodig.

Overigens verwacht ik dat de weergave en afstraling er niet op vooruitgaan als de tweeters zelf worden vervangen zonder goede metingen. In dit geval denk ik dat je beter kan proberen om de huidige conustweeters in het hoogste hoog wat te ondersteunen met een extra/opzet tweetertje.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Dat leek mij ook en de lamp fungeert als limiter / zekering door z'n karakter, zonder opnieuw te meten is het lastig verbeteringen aanbrengen, als je componenten gaat wisselen zoals de tweeter is het helemaal onbegonnen werk. Ik zou de lamp rustig voor een niveauregelaar durven vervangen en eens kijken of je iets meer hoog erin kunt draaien, dan blij je wel bij de originele filtering.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door ray5150 »

Dat geeft een nieuwe lading aan de term "audiolamp". :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door beijert »

Ik zou er allemaal niet te zwaar aan tillen.

Het is Bose, en ze hangen vast niet optimaal in de ruimte. Waarbij het eerste punt het sterkst telt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II

Bericht door Shadow »

Ja dat, het is qua kosten gewoon onwijs knap wat ze met het materiaal budget neergezet hebben, het jammere is dat het budget 10 gulden bedroeg :lagge:
Plaats reactie