hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Moderator: Beheerdersteam
hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
hallo allemaal,
ik bezitten paar Bose 301 serie II speakers, prima speakers vooral de bas is echt super goed, juist de hoge tonen zijn nogal vlak, ik zoek dus gepaste tweeters die meer hoog produceren, welke tweeter drivers raden jullie mij aan? alvast bedankt voor de moeite.
ik bezitten paar Bose 301 serie II speakers, prima speakers vooral de bas is echt super goed, juist de hoge tonen zijn nogal vlak, ik zoek dus gepaste tweeters die meer hoog produceren, welke tweeter drivers raden jullie mij aan? alvast bedankt voor de moeite.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
De tweeters bij deze speakers zijn conus tweeters, plus het zijn er 2 per box, bijzondere constructie wel. Het filter kan defect gegaan zijn waardoor de tweeters niet meer meespelen, ik zou dat eerst controleren. Er zit een gloeilampje in serie met de tweeters dacht ik, dat kan defect gegaan zijn...
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
@Shadow: de crossover van de 301 serie II is toch wel eenvoudig 3 elementen, het gloeilampje, een weerstand en een condensator, allen aan elkaar aan gesloten, is het misschien niet beter om deze 3 elementen in één keer te vervangen ? op welke side vind ik deze te koop?
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Schema van versie V per ongeluk gepost.
Er is op DIY audio een draadje gewijd aan deze speaker;
https://www.diyaudio.com/community/thre ... eak.91336/
Laatst gewijzigd door Shadow op di 13 mei 2025, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
dit schema dat je me opstuurde is dat van de 301 serie 5, past dit ook voor de serie 2? als ik het schema goed lees zie ik twee condensatoren ééntje van 4uf 50V en ééntje van 15uf 50v en dan nog een weerstand welke waarde die heeft weet ik niet, klopt dit ?
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Het kan ook zijn dat dit nu eenmaal de klank is van deze luidsprekers. Ik heb ze ook in huis gehad en het hoog sprak me niet aan.
Als je wilt experimenteren met andere tweeters, zou ik kijken naar dome tweeters van 1" (inch) of groter. De twee conustweeters vervang je dan door één nieuwe tweeter. Als filter kan je een condensator én weerstand gebruiken, waarvan je de waarden zelf bepaalt. Niet te veel geld aan uitgeven, want als het je om het eindresultaat gaat, is het goedkoper om andere luidsprekers te kopen.
Als je wilt experimenteren met andere tweeters, zou ik kijken naar dome tweeters van 1" (inch) of groter. De twee conustweeters vervang je dan door één nieuwe tweeter. Als filter kan je een condensator én weerstand gebruiken, waarvan je de waarden zelf bepaalt. Niet te veel geld aan uitgeven, want als het je om het eindresultaat gaat, is het goedkoper om andere luidsprekers te kopen.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
De tweeters staan nu in serie?
Als de tweeters 8ohm zijn zou ik de tweeters parallel zetten met de 15uf er voor en kijken of dat bevalt.
Als de tweeters 8ohm zijn zou ik de tweeters parallel zetten met de 15uf er voor en kijken of dat bevalt.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Yep, en van 16 naar 4 ohm zou ik dat wel aan durven.
Dat de 15uf nu parallel zit aan de tweede negeer ik gewoon.
Dat de 15uf nu parallel zit aan de tweede negeer ik gewoon.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ik kan moeilijk geloven dat er een condensator van 15uF parallel over een tweeter staat. Misschien nog eens controleren.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Staat op het plaatje.
In serie met een tweeter er tussen trekt ie een deel van het hoog weg en het restant gooit ie al reflecterend de ruimte in.
In serie met een tweeter er tussen trekt ie een deel van het hoog weg en het restant gooit ie al reflecterend de ruimte in.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Dan fungeert de tweeter waar de condensator parallel over staat niet als tweeter maar eerder als middentoner, en valt vrij vroeg af. Misschien eens deze condensator loskoppelen om te zien wat dit doet met de hoogweergave.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ja, dat was het idee wel geloof ik.
Knippen moet je toch, dan is dit mooie start.
Knippen moet je toch, dan is dit mooie start.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Als ik zoek op 'Bose 301 ii crossover', zie ik de volgende componenten:
weerstand 10 ohm
foliecondensator 3,0 µF
https://ebay.us/m/f4oHje
https://www.ebay.ph/itm/134124032469
Ik denk dat het hierboven geplaatste schema niet van toepassing is op deze luidspreker.
weerstand 10 ohm
foliecondensator 3,0 µF
https://ebay.us/m/f4oHje
https://www.ebay.ph/itm/134124032469
Ik denk dat het hierboven geplaatste schema niet van toepassing is op deze luidspreker.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ik denk dat je gelijk hebt. Het afgebeelde schema is van de series 5 zie ik nu.
En aangezien Koen spreekt van een weerstand zal dat de juiste zijn. Dan is het hoog redelijk veilig op te krikken
En aangezien Koen spreekt van een weerstand zal dat de juiste zijn. Dan is het hoog redelijk veilig op te krikken
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ik zal het verwijderen, ik zie dat het niet klopt idd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ik geloof eerder dat die verkoper op eBay de condensator over één van de tweeters over het hoofd heeft gezien. Volgens de gebruikershandleiding [pdf] nemen beide tweeters het namelijk over op 1.5kHz en 2.5kHz. Daar was dus die tweede condensator voor nodig.
Overigens verwacht ik dat de weergave en afstraling er niet op vooruitgaan als de tweeters zelf worden vervangen zonder goede metingen. In dit geval denk ik dat je beter kan proberen om de huidige conustweeters in het hoogste hoog wat te ondersteunen met een extra/opzet tweetertje.
Overigens verwacht ik dat de weergave en afstraling er niet op vooruitgaan als de tweeters zelf worden vervangen zonder goede metingen. In dit geval denk ik dat je beter kan proberen om de huidige conustweeters in het hoogste hoog wat te ondersteunen met een extra/opzet tweetertje.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Dat leek mij ook en de lamp fungeert als limiter / zekering door z'n karakter, zonder opnieuw te meten is het lastig verbeteringen aanbrengen, als je componenten gaat wisselen zoals de tweeter is het helemaal onbegonnen werk. Ik zou de lamp rustig voor een niveauregelaar durven vervangen en eens kijken of je iets meer hoog erin kunt draaien, dan blij je wel bij de originele filtering.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Dat geeft een nieuwe lading aan de term "audiolamp". 
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ik zou er allemaal niet te zwaar aan tillen.
Het is Bose, en ze hangen vast niet optimaal in de ruimte. Waarbij het eerste punt het sterkst telt.
Het is Bose, en ze hangen vast niet optimaal in de ruimte. Waarbij het eerste punt het sterkst telt.
Re: hethoog aanpassen voor bose 301 serie II
Ja dat, het is qua kosten gewoon onwijs knap wat ze met het materiaal budget neergezet hebben, het jammere is dat het budget 10 gulden bedroeg 
