Ik ben binnenkort van plan een nieuw sub te bouwen, maar ik ik zit in dubio welke DSP plaatversterker ik nu van Hypex zal aanschaffen. Ik bezit momenteel 2x Hypex FA253 welke digitaal via s/pdif digitaal aan elkaar geknoopt zijn. Het signaal komt van een Bluesound Node en wordt optisch, dus ook digitaal, aangeboden. De Node heeft overigens een aparte analoge subwooferuitgang die gebruikt zou kunnen worden voor de toekomstige subwoofer.
Voor de subwoofer heb ik aan 200-250W @ 4ohm voldoende, dus heb de keuze uit twee modellen, namelijk de Hypex FA251 en de FA122 in BTL mode. Echter de FA251 moet analoog aangestuurd worden terwijl een FA122 in BTL ook digitaal aangestuurd kan worden zoals mijn huidige setup.
Ik heb volgens mij drie opties om e.e.a. goed te laten werken, namelijk:
Optie 1
alles digitaal, dus FA122 subwooferversterker in BTL en m.b.v. een daisy chain (s/pdif) met een Hypex FA253 (slave) verbinden.
Optie 2
alles analoog, dus FA251 m.b.v. een daisy chain gebalanceerd of ongebalanceerd met een Hypex FA253 verbinden. De Node zal dan ook analoog met een Hypex FA253 aangesloten moeten worden. Een aparte kabel verbind de FA251 subwooferversterker met een Hypex FA253 om met de afstandbediening bediend te kunnen worden.
Optie 3
Deel digitaal, deels analoog, dus de beide Hypex FA253's blijven digitaal aangestuurd, maar de FA251 subwooferversterker wordt via de Node's analoge subwooferuitgang aangestuurd. Een aparte kabel verbind de FA251 subwooferversterker met een Hypex FA253 om met de afstandbediening bediend te kunnen worden.
Tot zover gaat mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar FA251. Deze vind ik het meest geschikt om als subwooferversterker in te zetten. Ook omdat ik eenvoudig met een draaiknop handmatig de "gain" kan bijstellen, goedkoper is en iets meer vermogen kan leveren. Maar ja, ik heb destijds bewust alles digitaal met elkaar verbonden......
Wat is volgen jullie de beste optie, want ik kan me voorstellen dat meerder personen van dit forum met dit bijltje gehakt hebben