Hypex Subwoofer

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben binnenkort van plan een nieuw sub te bouwen, maar ik ik zit in dubio welke DSP plaatversterker ik nu van Hypex zal aanschaffen. Ik bezit momenteel 2x Hypex FA253 welke digitaal via s/pdif digitaal aan elkaar geknoopt zijn. Het signaal komt van een Bluesound Node en wordt optisch, dus ook digitaal, aangeboden. De Node heeft overigens een aparte analoge subwooferuitgang die gebruikt zou kunnen worden voor de toekomstige subwoofer.

Voor de subwoofer heb ik aan 200-250W @ 4ohm voldoende, dus heb de keuze uit twee modellen, namelijk de Hypex FA251 en de FA122 in BTL mode. Echter de FA251 moet analoog aangestuurd worden terwijl een FA122 in BTL ook digitaal aangestuurd kan worden zoals mijn huidige setup.

Ik heb volgens mij drie opties om e.e.a. goed te laten werken, namelijk:

Optie 1
alles digitaal, dus FA122 subwooferversterker in BTL en m.b.v. een daisy chain (s/pdif) met een Hypex FA253 (slave) verbinden.

Optie 2
alles analoog, dus FA251 m.b.v. een daisy chain gebalanceerd of ongebalanceerd met een Hypex FA253 verbinden. De Node zal dan ook analoog met een Hypex FA253 aangesloten moeten worden. Een aparte kabel verbind de FA251 subwooferversterker met een Hypex FA253 om met de afstandbediening bediend te kunnen worden.

Optie 3
Deel digitaal, deels analoog, dus de beide Hypex FA253's blijven digitaal aangestuurd, maar de FA251 subwooferversterker wordt via de Node's analoge subwooferuitgang aangestuurd. Een aparte kabel verbind de FA251 subwooferversterker met een Hypex FA253 om met de afstandbediening bediend te kunnen worden.

Tot zover gaat mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar FA251. Deze vind ik het meest geschikt om als subwooferversterker in te zetten. Ook omdat ik eenvoudig met een draaiknop handmatig de "gain" kan bijstellen, goedkoper is en iets meer vermogen kan leveren. Maar ja, ik heb destijds bewust alles digitaal met elkaar verbonden......

Wat is volgen jullie de beste optie, want ik kan me voorstellen dat meerder personen van dit forum met dit bijltje gehakt hebben :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door Kappa7 »

Waar regel je nu je volume?
Is dat op je hypex of in je bron?
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Kappa7 schreef: zo 27 apr 2025, 17:12
Waar regel je nu je volume?
Is dat op je hypex of in je bron?
Met de Hypex.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door hardbats »

Dan is je enige optie om het door te lussen vanuit de hypex.
Daarbij zijn de opties voor een subwoofer via de Node redelijk gelimiteerd waarbij je via de hypex alle vrijheid hebt.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Dit vermoeden had ik ook. Welke optie zou dan geluidtechnisch uiteindelijk mogelijk het beste klinken? Optie 1 of 2?
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door gnl1 »

Het uitgangsvermogen van de FA122 in BTL met een last van 4 Ohm is max 200W. Met 8 Ohm 250W.
Digitaal doorlussen gaat goed omdat je weergave van L+R kunt selecteren.

De FA251 heeft geen digitale ingang en kun je dus niet via S/PDIF doorlussen. Bediening kan lastig worden.

De geluidskwaliteit analoog zal door de extra DAC en ADC conversie en mogelijk ook door de volumeregeling in de Node minder worden, maar of je dat hoort?
Laatst gewijzigd door gnl1 op zo 27 apr 2025, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door Shadow »

EdKo schreef: zo 27 apr 2025, 20:53
Dit vermoeden had ik ook. Welke optie zou dan geluidtechnisch uiteindelijk mogelijk het beste klinken? Optie 1 of 2?
Optie 1, want alles wat analoog binnenkomt wordt via de AD conversie eerst weer digitaal. Scheelt een stap als het al digitaal binnenkomt...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door Kappa7 »

+1
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door hardbats »

Of een FA501 nemen. Meer headroom en digitaal in. Wel iets duurder maargoed.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door gnl1 »

Die heeft ook geen S/PDIF in. Ik was trouwens abuis; de FA251 en FA501 hebben wel een remote in en uit.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Dit klopt. Als ik het goed heb begrepen dan kunnen alleen de signalen van de afstandbediening via S/PDIF (FA253 in mijn geval) naar de subwooferversterker FA251/FA501 (via remote input) digitaal verstuurd worden. Op deze manier kan je toch het volume en de 3 presets met dezelfde afstandbediening gelijktijdig bedienen. Input van het geluidssignaal van FA251/FA501 is analoog.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit draadje geopend heb, maar op basis van goedkope 12" driver en Hypex FA 122 plaatversterker heb ik mijn subwoofer gebouwd. Deze doet zijn werk tussen de 30 - 75 Hz en vult de staanders (ook eigenbouw) in de huiskamer perfect aan. Lagere frequentie was niet nodig, want ik mijn doel was om het laag uit de staanders aan te vullen tot een voller en completer geluid. Een 75mm poort van een halve meter lengte heb ik echter achteraf wel moeten toevoegen om het gewenste resultaat te krijgen. Dit was geen probleem, omdat ik voor de oorspronkelijke gesloten versie al voldoende kastinhoud had genomen. De theorie kwam niet helemaal overeen met de praktijk. Maar ja, het blijft immers een prototype

Voorkant
20260326_165321.jpg
Achterkant
20260326_165347.jpg
Onderkant
20260326_165445.jpg
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door Ouwebok »

Mooie foto’s van je prachtig gebouwde set. En die sub ziet er ook top uit (voor een prototype?).
Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door rikpost »

mooi gebouwd en ook een goede keus dat wit met hout .
aan het formaat van de vloerstaanders zou je zeggen , daar is geen subwoofer nodig !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door Pjotr »

Dat bedacht ik mij ook al. Aan de andere kant komt het de kwaliteit van het mid-laag sowieso wel ten goede. I.c.m. de room gain en room modes verwacht ik dat ie sub uiteindelijk niet veel te doen heeft.

Mooi gebouwd! :rock:
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Hypex Subwoofer

Bericht door EdKo »

Dank allen.

Wij hebben een tijdje geleden nieuwe meubels gekocht waardoor de akoestiek veranderde. Dit was nadelig voor de allerlaagste tonen en dat kreeg ik er met DSP niet goed uit. Vandaar de toevoeging van de sub. De sub doet inderdaad niet veel, maar maakt mijn gewenste luisterbeeld wel helemaal af.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”