Akoestiekverbetering woonkamer

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Akoestiekverbetering woonkamer

Bericht door mischa72 »

Beste mensen,

Even vooropgesteld: Ik gebruik mijn woonkamer (ca 40m) niet als luisterruimte. Omdat er buiten de meubels weinig textiel aanwezig is, klinkt deze nogal hol. Ik heb gezien, dat ik onder de ramen aan de voorzijde van de woonkamer en aan de achterzijde het deel onder de vensterbanken wil gaan maskeren. Er loopt hier een scheur door het stucwerk die ik al een paar keer getracht heb te fixen, maar die steeds terug komt.
Ik dacht er nu aan om van de gelegenheid gebruik te maken om hier een geluidsdemping te gaan aanbrengen. De afmetingen van deze vlakken zijn 300x55cm en 260x55cm en de maximale diepte is 5cm. Daarnaast wil ik naast de eettafel nog nog een paneel aanbrengen om het oppervlak van de eettafel door te trekken op de wand en daar een paar kleine schappen aan te brengen voor wat plantjes. De basis van dit "paneel" zou ik ook nog kunnen gebruiken als demping. Hierbij gaat het om een oppervlak van 70cm breed en 250cm hoog.

Nu is mijn concrete vraag: Kan ik hier met de akoestische panelen die in de reguliere handel zoals bijvoorbeeld Hornbach verkrijgbaar zijn iets bereiken of zijn er betere oplossingen? Aangezien de woonkamer vrij licht en kil is, wil ik iets met een houtlook gaan verwezenlijken.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groet,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Akoestiekverbetering woonkamer

Bericht door Henkjan »

die dingen lijken op die @Barry2001: gebruikt heeft, lijken me een prima oplossing

ik heb zelf een zgn plafondeiland opgehangen (van https://www.easy-noisecontrol.nl/producten/easyceiling), scheelde echt enorm veel
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Thanks HJ. Voor mij is het een combinatie van die vlakken afdekken en er iets nuttigs mee doen :wink:

Heeft @Barry2001: daar ook iets van in een topic geschreven? Ik ga eens even zoeken.
architect

Bericht door architect »

die akoestische elementen die e zelf voorstelt doen niet veel lijkt mij
je zou erachter een ruimte moeten maken van voldoende dikte die je vult met rockwool

heb je een plattegrondtekening van je kamer ?
Laatst gewijzigd door architect op ma 03 mar 2025, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 heeft z'n best gedaan het zo goed mogelijk te documenteren :mrgreen: viewtopic.php?t=29388 en dan vanaf pagina 13 ongeveer is akoestiek.

Korte versie, de Akupanels waren nog bijzonder toen ik ze kocht. Kwam op het idee doordat ze werden geplaatst bij het bedrijf waar ik toen een opdracht deed, werk. De panels zijn gekocht via een nederlands bedrijf, werden afgestuurd vanuit Zweden, kreeg nog een persoonlijk video vanuit de fabriek met de panelen er bij op :D inmiddels koop je ze bij elke bouwmarkt.

Ik heb bakken gemaakt, van 44mm dikke vuren houten latten. Die ruimtes zijn opgevuld met Metisse, wat van gerecyclede spijkerbroeken is gemaakt (ik wil geen Rockwool in de kamer). De hoeveelheid en plaatsing heb ik experimenteel geplaatst, op gehoor, zie topic. Verder heb ik Flamex platen aan het plafond gelijmd, en 'wissellijsten' gemaakt ook met Metisse erachter, foto afgedrukt op canvas ervoor, zie ook topic.

Ben er helemaal gek mee, dit is de woon-luisterkamer zoals ik die altijd heb willen hebben. Gelukkig een vriendin die me de hobby gunt, dat moet ik er ook zeker bij vermelden. Wat ik ook moet vermelden is de vele tips die ik van Tony Gee heb gekregen, https://www.humblehomemadehifi.com/. Nooit een vraag teveel.

De akoestische panelen die je noemt Mischa kan ik je zeker aanbevelen dus. Blijf erbij, je kunt met geen versterker, superkabeltjes of weet ik veel tegen akoestiek verbeteringen op. Wereld van verschil. Zoals ik het gedaan heb is het voor mid en hoog echt top, voor het laag zouden de schuine hoeken misschien nog wel een meter naar voren moeten, met meer demping erachter. Maar goed, het blijft een woonkamer, we doen het hiermee.

Maar er zijn meer wegen naar Rome, plafondeiland zoals Henkjan gedaan heeft, iets maken met doek ervoor en demping materiaal erachter. Hangt ook allemaal van je situatie af, kinderen, huisdieren, wat wordt er verder in de kamer gedaan, etc. Maar wat je ook doet, voor een beter geluid heeft het al snel resultaat.

Succes met alle overdenkingen!
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik vraag me af of die Hornbach/Gamma/Praxispanelen even goed zijn. De vilten onderlaag moet akoestisch voldoende transparant zijn, anders wordt het geheel meer een paneelabsorber die zeker geen breed frequentiebereik zal aanpakken. Zou dat eerst willen testen, voordat ik dat echt zou willen inzetten.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Goed mogelijk dat die minder doen als in surrogaat (heb er in elk geval veel meer voor betaald :mrgreen: ). Heb bij mij wel ervaren dat het vooral de Metisse is die erachter zit die het doet.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Goedenavond mannen,

Bedankt voor jullie reacties, Barry in het bijzonder met het uitgebreide relaas. Zoals ik al zei: mijn primaire doel is de vlakken afwerken zodat de scheuren niet meer zichtbaar zijn. akoestiekverbetering is iets waar ik bij kwam, toen ik over oplossingen aan het nadenken was. Als Metisse goed werkt bij jou, zal het voor mij hoogstwaarschijnlijk ook een goede oplossing zijn. Frame, metisse erin, akoestisch open doekje eromheen, verticale latjes voor de afwerking ervoor en klaar.

Een plattegrond:
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/V6q1H2pv/Plattegrond-0-demping.jpg[/graag-bijvoegen]

De donkerblauwe delen zijn de posities waar ik demping aan wil brengen, het lichter blauwe deel is waar ik demping aan KAN brengen (achter de TV) en is ook 3m breed en zou ik een meter of anderhalf hoog kunnen maken.

Djuu, toch nog eens even kijken hoe ik het ploatje zichtbaar krijg.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb vanmorgen eens lekker door het topic van Barry2001 heen gelezen. Zeer interessante materie! Begrijp ik het nu goed dat die Akupanels akoestisch zo transparant zijn dat de Métisse erachter nog zin heeft? Ik zat al aan deze opzet te denken, maar wist niet dat deze panelen akoestisch zo transparant zijn. Ik zie dat ze zelfs oplossingen hebben om wat legplankjes tegen de panelen te monteren. Hoef ik me daar ook niet meer druk over te maken. Perfecte combi dus! :goedzo:
architect

Bericht door architect »

persoonlijk zou ik de korte kopse wand van de woonkamer volledig voorzien van een akoestische voorzetwand, dus opdikken met een houten frames gevuld met minerale wol en daarvoor een akoestisch open afwerklaag - dat verbeterd je akoestiek aanzienlijk en ziet er onopvallend en netjes uit
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja je kunt de panelen aanpassen zoals je wilt, heb er wel eens verlichting in gezien bv.

Vwb de demping achter de panelen, heb wat getallen teruggevonden. Heb ze toen bij WoodUpp gekocht, wat toen de enige aanbieder was: https://woodupp.nl/akoestiek/ Je ziet dat de demping aanzienlijk toeneemt als je er materiaal achter je panelen aanbrengt. Rockwool wordt veel gebruikt (goedkoop), maar zoals gezegd wil ik dat hier niet in de kamer hebben. Metisse is een wat vriendelijke variant, ook weer niet heel duur, en is nog wel eens bij een bouwmarkt in de aanbieding zijn, even in de gaten houden als je dit wilt gebruiken. Hoeveel is ook weer afhankelijk van je eigen situatie natuurlijk, en ene kwestie van proberen. De standaard Metisse matten pasten hier in de 44mm dikke 'bakken'. Het is trouwens wel vervelend spul om op maat te snijden, dacht dat ik het uiteindelijk met een broodmes heb gedaan, weet het niet meer.

Op advies van Tony Gee dus de plaatsing, je kun de reflectie van de zijkant bepalen met een spiegel; vanuit je luisterpositie moet je je speakers zien. Bij jou kan dat aan 1 kant, links, red je rechts? Dan zoveel mogelijk proberen reflecties over en weer te voorkomen. Hier bij ons is 1 kant volledig glas dus dat is wat lastig, maar we hebben een zwaar velours gordijn hangen voor in de avonden. Tapijt op de vloer zou ideaal zijn maar gaat hier niet, daarom flamex blokken op het plafond. Heb die op een plaat gelijmd en geprobeerd die met neodymium magneten aan het plafond te hangen, krijg je niet stevig genoeg (plafond is niet egaal genoeg natuurlijk). Blijft wel hangen maar als de deuren tegen elkaar openstaan kan het maar zo naar beneden komen :mrgreen: niet wenselijk, gewoon hardcore gelijmd dus.

Precies tegenover de installatie hang een canvas doek met demping erachter. Is voldoende, maar dempt wel minder dan de akupanels, ook minder oppervlakte natuurlijk.

De hoeken, daar wil je voor je laag zoveel mogelijk demping hebben. Dat kan hier beter/meer, maar het blijft ook nog een woonkamer. Dacht dat Tony op iets van 1 meter uit de kant zit, mogelijk nog meer. Ik laat het hier zoals het nu is.

In de keuken luisteren we ook veel naar muziek, daar hangt ook canvas met flamex aan het pafond. Dan nog merk je als je al pratend de woonkamer inloopt dat dit (veel) meer dempt. Het idee als je een bioscoopzaal inloopt, ken je vast wel.

Ik zou vooral eerst eens gaan proberen. Je kent zelf je set en geluid vast goed, probeer met een pak Metisse eens wat het effect is zonder alles direct vast te zetten, dat je er gevoel voor krijgt.

Verder denk ik dat je voorstel (donker blauwe lijnen) al vrij goed zit. Ga/kun je ook wat aan het plafond aanbrengen? Wat ligt er op de vloer in je kamer?

Een andere richting is meten, heb ik hier niet gedaan. Alles op gehoor. Het is een leuke trip om te doen, vooral omdat kleine beetjes zelfs al snel een flinke verandering brengen.

In elk geval alvast veel succes met alle overdenkingen en toepassingen!
IMG_5875.JPG
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb even bekeken, gevoeld (en geblazen), die goedkope Gamma/Praxis/Hornbach/Karwei etc etc panelen gebruiken een vilten onderlaag die akoestisch vrij transparant is. Dat betekent dat je, met een geschikte laag (metisse of liever nog een wat hogere persing minerale wol) eronder van 6-10cm behoorlijk effectieve breedbandabsorbers kunt bouwen. Ik vermoed zelfs dat het redelijk werkt met een lege spouw erachter. Zonder die (gedempte) achterlaag doen deze panelen akoestisch uiteraard weinig relevants, wat ik ook al in een kantooromgeving, waar ze puur decoratief zijn toegepast, heb mogen beleven.

[Edit]het is geen vilt, die onderlaag. Slip of the pen…
Laatst gewijzigd door markbakk op di 11 mar 2025, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt voor je bijdrage Mark. Ik heb samples aangevraagd van Woodupp en ik moet zeggen dat dat er goed uitziet. Ik ga een dezer dagen ook eens bij Hornbach langs om te checken of hetgeen zij hebben vergelijkbaar is. De kleur is in elk geval al bepaald.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

markbakk schreef: di 11 mar 2025, 8:02
Dat betekent dat je, met een geschikte laag (metisse of liever nog een wat hogere persing minerale wol)
Waarom een hogere persing minerale wol?
Wat beschouw je überhaupt als een hogere persing?
markbakk

Bericht door markbakk »

Als ik het me goed herinner >40kg/m3 en <100kg/m3. Die hoge waarden vind je niet in de bouwmarkt (tenzij je systeemplafondplaten meetelt).
markbakk

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef: di 11 mar 2025, 18:53
Waarom een hogere persing minerale wol?
Zou ik moeten opzoeken, maar zo heb ik het geleerd in Eindhoven.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup, glaswol heb je b.v. als isolatiedeken en als dichtere plaat. Mijn vader heeft een tijdje in de airconditioning gewerkt en van die plaat met aan 2 zijden alu folie, werden daar luchtkanalen gemaakt. Ik heb menigmaal speaker kasten van binnen er mee bekleed na verwijderen van de folie aan de binnenkant. Werkte erg goed.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

markbakk schreef: di 11 mar 2025, 22:41
Als ik het me goed herinner >40kg/m3 en <100kg/m3. Die hoge waarden vind je niet in de bouwmarkt (tenzij je systeemplafondplaten meetelt).
OK.
Eigenlijk kijken ze naar de gas flow resistivity, dus hoe de weerstand is als er gas (lucht) in dat spul probeert door te dringen.
Als je naar gewicht kijkt is er een verschil tussen bijvoorbeeld glaswol en rockwool; glaswol kan meestal iets lichter zijn dan rockwool om dezelfde eigenschappen te hebben.
En als je dikker gaat/lagere frequenties probeert te dempen neem je lichtere wol/lagere weerstand.
Maar voor wat ze hier willen klopt wat je zegt zeker.
Als je met zo'n lattenwand minstens 20% open oppervlak hebt is voor je laag de absorptie volledig.
Je moet denk ik wel oppassen dat je niet het oefenruimte effect krijgt; door die dunne absorptie demp je het hoog en midhoog, de rest niet. Voor spraak is dat wel goed, maar met muziek krijg je dan als je pech hebt zo'n zompig geluid, net als in die ouwe oefenruimten op de boer waar we tapijt aan de muur hingen :lol:
Laatst gewijzigd door bert stoltenborg op wo 12 mar 2025, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Pjotr schreef: wo 12 mar 2025, 9:47
Yup, glaswol heb je b.v. als isolatiedeken en als dichtere plaat. Mijn vader heeft een tijdje in de airconditioning gewerkt en van die plaat met aan 2 zijden alu folie, werden daar luchtkanalen gemaakt. Ik heb menigmaal speaker kasten van binnen er mee bekleed na verwijderen van de folie aan de binnenkant. Werkte erg goed.
Jullie weten dat waarschijnlijk beter dan ik, maar dit soort absorptie werkt het best in het snelheidsmaximum, dus in het midden van de kast.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat is ook waarom een verlaagd systeemplafond zo goed werkt. Mooi is anders, maar akoestisch is het een no-brainer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef: wo 12 mar 2025, 12:05
in die ouwe oefenruimten op de boer waar we tapijt aan de muur hingen
en eierdozen :lol:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Die zijn uiteraard ook voor de brandveiligheid :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

bert stoltenborg schreef: wo 12 mar 2025, 12:07
Pjotr schreef: wo 12 mar 2025, 9:47
Jullie weten dat waarschijnlijk beter dan ik, maar dit soort absorptie werkt het best in het snelheidsmaximum, dus in het midden van de kast.
Was ook nog in een tijd dat mijn kennis op louter proefondervindelijke ervaring was en dat spul ruim voorhanden :D Maar het werkte wel goed in de 15 a 20 liter 2-weg CB speakers van weleer. Dempte de kastreflecties goed. De vezels in die platen waren onderling verlijmd en de dichtheid was vrij hoog.
jurriaan

Bericht door jurriaan »

Er van uitgaande dat de topic starter akkoord is, lift ik in dit topic mee.

Ooit hoorde ik deze speakers viewtopic.php?t=2582&postdays=0&postord ... or&start=0 Mijn gehoor genoot er van en nu ik vind dat ik aan nieuwe speakers toe ben, het setje wat ik nu gebruik is niks, dacht ik die ga ik maken. Echter ben ik van menig, het heeft weinig zin als de akoestiek in de woonkamer beroerd is. Gevalletje ‘weggegooid’ geld, extreem gesteld.

Dit topic lezend vind ik hier de bevestiging van deze stelling. Dus hop aan de gang met de akoestiek. Metisse spreekt mij ook meer aan dan de hoge dichtheid rockwool die ik nog heb liggen van een eerder project.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Geen probleem om mee te liften als we het on-topic kunnen houden :wink:
Plaats reactie