Pagina 1 van 4

David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 16:36
door John P
Concept

De meeste luidsprekers in een niet te grote ruimte gaan uit van een 17cm midwoofer met een tweeter. Deze combinatie heeft zich adequaat getoond voor acceptabele dynamiek en diepgang voor een kleinere woon- of slaapkamer. Mijn doel is om eenzelfde kwaliteit te krijgen middels een 13 cm midwoofer in een kleine vloerstaander. Ik denk aan een hoogte van 61 cm (ivm houtmaten) en een inhoud van ongeveer 20 liter. Omdat de vloerstaander al gauw achter een stoel oid verdwijnen kan wil ik een coax gebruiken die boven in het front geplaatst wordt. Zodoende blijft de driver nog zoveel mogelijk in het zicht en heb je verticaal minder lobing verschijnselen. Ik wil het liefst een dome tweeter en geen compressie driver, het moet wel een hifi project worden. De tweeter moet echt ingebouwd zijn, ik wil geen losse tweeter voor de konus. Ik richt mij in de bas op een -3dB punt op 50 Hz.

Mogelijke drivers.
Celestion TFX0515 €55
Een PA middentoner die mogelijk met een goede behuizing kan voldoen. Zijn grote broer heeft goede recensies in DE. https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... on-tfx0615
Dayton Audio CX120-8 €42
Stevige korf en goed uiterlijk. Het is de vraag of deze driver mee kan komen in de bas.
SB Acoustics SB13PFCR25-4-COAX €61
Ik heb hier al mee gebouwd en de tweeter is zo klein dat deze pas vanaf 5 KHz mee kan doen. Ook In combinatie met de diepe bouwwijze is de overgang van woofer tot tweeter problematisch.
SEAS Prestige L12RE/XFC - H1602-04/06 €200
Mooi chassis maar ik vind hem te duur voor een simpele luidspreker.
Sica 5.5C1.5CP € 115
Ook een mooi chassis maar enigszins aan de prijzige kant. Dit is echter relatief, een nieuwe woof en tweeter gaan ook al gauw naar 100 plus euri.
LaVoce SF051.21 €30
Een coax zonder losse aansluitingen en uitdagende TS parameters, maar een leuke prijs. Het voorkomen is wel wat minder.
Ik wil verder onderzoeken met de Celestion, de Sica en de Dayton. Ik wil wel even rekenen aan de Lavoce om te kijken of er in de bas iets te doen is.

Belangrijkste TSP parameters vergeleken.
	        Fs	Sd	 Qts	 Sd*Xmax	Re
Celestion	80	78	0,63	   175	     5,7
Sica	        62	78	0,31	   273	     5,1
Dayton	        87     	52	0,48	   156	     6,2
Lavoce	        110   	95	0,64	   323	     5,7
Een eerste standaardvoorstel van WinISD laat het volgende zien:

	-3dB F Hz	Volume (L)    Max SPL dB	Gevoeligheid
Celestion	55	     13	        103	         89
Sica	        95	    2,4	        102	         87
Dayton	        65     	      6	         99	         87
Lavoce	        60     	     18	        103	         91
SPLWinISDSamen.png
We zien dat de Celestion vrijwel direct voldoet In een BR kast. De Sica heeft een hoornachtige versterking nodig in de bas. De Dayton komt net te kort en is duidelijk gemaakt voor een kleinere kast. De Lavoce doet het boven verwachting goed.

De Bafflestep lijkt ook niet problematisch te zijn.
Bafflestep.png

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 16:36
door John P
De Celestion TFX0515

Deze driver lijkt zich volgens de TSP’s goed thuis te voelen in een MLTL of zelfs een TL. Dus Hornresp maar eens aangooien of deze boude bewering hout snijdt.
Een TML met een lengte van 120 cm en <20 liter lijkt een goede mogelijkheid.
TMLcelestion20liter.png
Een MLTL neigt naar een pijp met constante doorsnede met een korte brede BR pijp aan het einde.
TQWTcelestion20liter.png
Een simpele BR lijkt het ook gewoon goed te doen.
BRcelestion20liter.png
Een andere mogelijkheid is nog een dubbelbasreflex, deze zijn normaal een uitweg Als de Qts van de driver te hoog is voor een BR kast. Dat is in theorie hier het geval. Dit kan niet gesimuleerd in Hornresp, daar het aantal segmenten niet genoeg is. Een simulatie in Transmissionline geeft ook goede resultaten.
2BRcelestion20liter.png
Deze drivers zijn wel het meest geschikt voor dit project. Ik heb de laatste twee besteld en als ze binnen zijn ga ik de TSP’s meten, de fabrieksgegevens zijn niet altijd even nauwkeurig. Op basis van de gemeten TSP’s maak ik dan verschillende testkastjes met dezelfde maat maar een ander principe. Dan kan ik een keuze maken voor het uiteindelijke ontwerp.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 17:54
door Henkjan
die hoge Qt drivers zou je ook nog eens in een 5e orde BR (HPBR, oftewel C in serie) kunnen doen. HH had daar een vuistregel voor die prima werkte, ff zoeken zo

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 18:52
door Pjotr
Leuk project. Flinke uitdaging! Ik snap je redenering John, maar met een coax zijn m.i. gezien de perkte keuze daar, de beperkingen te groot om tot een fijn hifi geluid te komen. Als het toch een vloerstaander wordt zou ik eerder omzien naar een tweeter met <= 50mm faceplate. Of als je naar TL gaat de Dayton i.c.m. 17cm bas als 3-weg. Ben je gelijk van veel geduvel van een 2-weg TL af en is de keuze aan geschikte woefs gelijk veel groter. Maar ik neem aan dat het kostenaspect ook een rol speelt?

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 20:19
door Henkjan
Henkjan schreef: za 01 mar 2025, 17:54
die hoge Qt drivers zou je ook nog eens in een 5e orde BR (HPBR, oftewel C in serie) kunnen doen. HH had daar een vuistregel voor die prima werkte, ff zoeken zo
in Paasprojecten 2012 en 2017t/m2021 heb ik dat toegepast
het idee is Vb = 3*Vas, fb=0.6*fs en C=200000/(fb*Z)

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 20:21
door Henkjan
De naam, is dat een bijbelse verwijzing ?

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 20:27
door John P
Het wordt of een reuzendoder of een kleine teleurstelling.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 21:23
door Pjotr
Henkjan schreef: za 01 mar 2025, 20:19
Henkjan schreef: za 01 mar 2025, 17:54
die hoge Qt drivers zou je ook nog eens in een 5e orde BR (HPBR, oftewel C in serie) kunnen doen. HH had daar een vuistregel voor die prima werkte, ff zoeken zo
in Paasprojecten 2012 en 2017t/m2021 heb ik dat toegepast
het idee is Vb = 3*Vas, fb=0.6*fs en C=200000/(fb*Z)
Jawel maar die drivers hebben al geen lage Fs en dan hou je helemaal geen bassen meer over. Daar bouw je toch geen vloerstaanders voor? :roll: HPBR is echt een noodgreep voor een vloerstaander. Kies dan betere speakers.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: za 01 mar 2025, 22:18
door markbakk
De Sica is in Frankrijk nog geen 70 Euro. Ik zou zeggen: onderin het zuiltje een 4e orde bandpass met diezelfde Sica zonder tweeter (of twee ervan, zijn €41 per stuk) en een GHP op de coax. Misschien nog een extra spoel voor de laagsectie, maar een en ander houdt het qua filteronderdelen best schappelijk.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 16:02
door John P
Dat HP BR idee wil ik nog wel even simuleren, ik ga toch een BR kast bouwen en dan maak ik die zo dat de HP BR ook getest kan worden. Als alternatief zou ik eerder een FAST bouwen met een 10 cm breedbander. Maar ik ik heb wat met coaxen en mij lijkt dit een simpele oplossing als het werkt. Ik maak het liefst iets langs de randjes van bekende techniek en dan bestaat altijd de kans dat je er vanaf valt. Daarom is dit ook hobby en geen productiewerk.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 16:42
door richard
John P schreef: za 01 mar 2025, 20:27
Het wordt of een reuzendoder...
Is de David van Michelangelo zelf ook al een reus; die van Donatello veel sierlijker

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 17:02
door Pjotr
markbakk schreef: za 01 mar 2025, 22:18
De Sica is in Frankrijk nog geen 70 Euro. Ik zou zeggen: onderin het zuiltje een 4e orde bandpass met diezelfde Sica zonder tweeter (of twee ervan, zijn €41 per stuk) en een GHP op de coax. Misschien nog een extra spoel voor de laagsectie, maar een en ander houdt het qua filteronderdelen best schappelijk.
Waar heb jij die dan gezien voor 70? Vind die 5" Sica coax ook wel een leuk ding maar vond hem te duur. Overigen vind ik het idee van een extra baspeaker (Sica 5,5 H 1,5 CP) 1e orde laag af gefilterd parallel aan de coax Sica ook wel een aardige. Beide zijn 8 ohm, dus dat moet lukken. Heb je ook mooi een mogelijkheid tot baffle step compensatie zonder rendementsverlies.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 21:38
door markbakk
Waar heb jij die dan gezien voor 70?
Bij TLHP, wel inloggen….

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 22:02
door Pjotr
Ik heb er geen account. Is ie ingelogd goedkoper dan? Zie een prijs van €114.89/st

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 23:45
door Hans Nootdorp
Hobby Hifi heeft afgelopen jaren ook een paar TL's ontworpen + gepubliceerd met breedbanders.
Deze 2 ontwerpen komen kwa hoogte in de buurt van wat jij wil: 49 en 79 cm.

https://www.lautsprechershop.de/hifi/da ... _tl_en.htm
HH 2024/1.

https://www.lautsprechershop.de/hifi/tl ... m#str-tl90
HH 2015/5.
Die DaydreamMikroTL kan je natuurlijk zelf een hogere kast geven....

De Vdmax van de 2 betreffende woofers is:
Dayton Audio RS100-4 (DaydreamTL) = 128 (32 cm2 x 4 mm).
FR090-WA01 (TL90) = 81 (36 cm2 x 2,3 mm).

Het leuke van die DaydreamMikroTL is, dat die ook een ambient tweeter aan de achterzijde bevat.

En als het toch 2weg en iets duurder.... mag zijn is deze misschien wel leuk:
Waveline 120. 43 cm hoog
https://www.lautsprechershop.de/hifi/wa ... 120_en.htm
HH 2023/1.
Vdmax woofer Wavecor WF120CU08 = 216 (54 cm2 x 4 mm).

Edit: sorry voor deze post. Jij wilt een coax en geen breedbander topassen... :hide:

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 0:27
door Henkjan
de bedoeling is een coax toch?

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 1:03
door John P
Een 10 cm breedbander lijkt mij te zwak en een 13cm bundelt al te veel.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 12:21
door jvenema
Moet wel zeggen, dat ik daar een pro account heb en dus ook geen BTW.
Moet wel zeggen, dat ik daar een pro account heb en dus ook geen BTW.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 12:41
door John P
Het probleem blijft wel dat je basondersteuning nodig hebt bij de Sica, hij is meer geschikt in een drieweg.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 13:06
door Pjotr
Yep. Al blijft het wel een aantrekkelijk snoepje!

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 21:40
door markbakk
John P schreef: ma 03 mar 2025, 12:41
Het probleem blijft wel dat je basondersteuning nodig hebt bij de Sica, hij is meer geschikt in een drieweg.
Dat geldt voor vrijwel (?) alle coax-drivers. Weinig Xmax. Hoewel dat bij de Sica nog meevalt.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 21:50
door Pjotr
Ook wel logisch. Vermoed zo dat met een grote X-max de IM vervorming aardig op kan gaan lopen.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: ma 03 mar 2025, 22:13
door Shadow
Tang Band W6-1530sa? Wat meer diepgang...

https://www.rumoh.eu/speakers/tangband/ ... -w6-1530sa

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: di 04 mar 2025, 18:14
door John P
Die is weer net een maatje groter.

Re: David, een kleine vloerstaander

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 23:45
door John P
Ik heb de chassis binnen. Ze zijn steviger dan ik verwachte, de afwerkingskwaliteit is OK. Opvallend is wel dat achter de spider geen ventilatieopeningen zijn. Nu is de spider wel luchtdoorlatend, maar ik zou wel enige compressieproblemen verwachten.
IMG20250311145623.jpg
Even een dagje wobbelen. Ik heb de TSP's gemeten en vooral de hogere Fs valt mij een beetje tegen.
fs; 	104.0;	101,5 		Hz
Qms; 	11.857	11,459
Qes; 	0.740	0,705
Qts; 	0.696	0,664
Fts; 	149.3	152,9
Mms; 	7.88;	8,71		 g
Cms; 	0.297;	0,282		 mm/N
Rms; 	0.434;	0,485		 kg/s
Vas; 	2.60;	2,47		 litres
Bl; 	6.392;	6,701		 Tm
Eta; 	0.39;	0,36		 %
Lp ;   	88.02; 	87,70		 dB (1W/1m)
Dd; 	10.00;	10,00		 cm
Sd; 	78.6;	78,6		 cm^2
Nu eerst maar eens (nou ja even) enkele kasten ontwerpen met de gemeten waarden.