Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Moderator: Beheerdersteam
Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Op de luisterdag in Hengelo mijn laatste project meegenomen. Een 2 maal 400Watt class D versterker met buizen ingangstrap.
Deze amp is ontstaan als spin off van de gebalanceerde buizen preamp beschreven op Diyaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7027789
Foto van Diyaudio lid Jasper84.
Als fan van buizen moet er altijd wel 1 buis in mijn audiolijn zitten. De goedkoopste/makkelijkste manier is om dit op lijnniveau te doen. Bijvoorbeeld in een voorversterker of ingangbuffer van een versterker. Voorversterken doe ik niet meer, alleen volume potmeter en bron keuze. Dus de ingang van een class D versterker module is een mooie kandidaat. Deze ingang heeft voor maximale uitsturing een signaal tussen de 8 a 10Vrms nodig. Heel veel bronnen leveren ongebalanceerd(RCA) ongeveer 1Vrms. Dus een versterking van 9 maal is gewenst.
Verder heeft de Purifi 1et400a een lage ingangsimpedantie(2k2) en vraagt dus 4ma bij volle uitsturing.
Als versterker topologie heb ik voor een buizen MU-volger gekozen, deze heeft bijna de volle versterking van de gebruikte buis en kan met behulp van feedback worden aangepast(naar 9x) wat op zijn beurt weer de uitgang impedantie van deze trap naar beneden brengt. Dit maakt het aansturen van de 2k2 ingangsimpedantie weer makkelijker. Verder heeft deze Mu-volger een goede voeding storing onderdrukking(PSRR)(40db).
Het schema is voor twee kanalen, heeft de connectoren voor gebruik van de Hypex 1200SMPS400 voeding. Maakt gebruik van Amp on en remote on signalen van deze voeding, dit om plop loos aan en uit te schakelen. Hierbij helpt ook de inschakel vertraging(15 sec) rondom T1. Tijdens het opwarmen van de buis houd de vertraging de ingang van de 1et400a kortgesloten naar massa. Na 15 sec verbreekt de kortsluiting en krijgt de 1et400a het signaal amp on, waarna deze na 1 sec aangaat en dit meld door het oplichten van D2 en 3.
Ik gebruik een smps van aliexpress deze levert 265V(min 0,05mA) en 6,3V(min 2A). Maar los gaan op een eigen ontwerp kan ook.
De 36pin connector is moeilijk verkrijgbaar, ik koop altijd een grotere b.v. 40 pin en knip er 4 pin vanaf.
Hieronder de gerberfiles om zelf de print te bestellen.
Deze amp is ontstaan als spin off van de gebalanceerde buizen preamp beschreven op Diyaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7027789
Foto van Diyaudio lid Jasper84.
Als fan van buizen moet er altijd wel 1 buis in mijn audiolijn zitten. De goedkoopste/makkelijkste manier is om dit op lijnniveau te doen. Bijvoorbeeld in een voorversterker of ingangbuffer van een versterker. Voorversterken doe ik niet meer, alleen volume potmeter en bron keuze. Dus de ingang van een class D versterker module is een mooie kandidaat. Deze ingang heeft voor maximale uitsturing een signaal tussen de 8 a 10Vrms nodig. Heel veel bronnen leveren ongebalanceerd(RCA) ongeveer 1Vrms. Dus een versterking van 9 maal is gewenst.
Verder heeft de Purifi 1et400a een lage ingangsimpedantie(2k2) en vraagt dus 4ma bij volle uitsturing.
Als versterker topologie heb ik voor een buizen MU-volger gekozen, deze heeft bijna de volle versterking van de gebruikte buis en kan met behulp van feedback worden aangepast(naar 9x) wat op zijn beurt weer de uitgang impedantie van deze trap naar beneden brengt. Dit maakt het aansturen van de 2k2 ingangsimpedantie weer makkelijker. Verder heeft deze Mu-volger een goede voeding storing onderdrukking(PSRR)(40db).
Het schema is voor twee kanalen, heeft de connectoren voor gebruik van de Hypex 1200SMPS400 voeding. Maakt gebruik van Amp on en remote on signalen van deze voeding, dit om plop loos aan en uit te schakelen. Hierbij helpt ook de inschakel vertraging(15 sec) rondom T1. Tijdens het opwarmen van de buis houd de vertraging de ingang van de 1et400a kortgesloten naar massa. Na 15 sec verbreekt de kortsluiting en krijgt de 1et400a het signaal amp on, waarna deze na 1 sec aangaat en dit meld door het oplichten van D2 en 3.
Ik gebruik een smps van aliexpress deze levert 265V(min 0,05mA) en 6,3V(min 2A). Maar los gaan op een eigen ontwerp kan ook.
De 36pin connector is moeilijk verkrijgbaar, ik koop altijd een grotere b.v. 40 pin en knip er 4 pin vanaf.
Hieronder de gerberfiles om zelf de print te bestellen.
- Bijlagen
-
- Gerber Unbalanced 1et400a tube preamp.zip
- (85.63 KiB) 28 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op vr 16 mei 2025, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Buizen ingangstrap voor Purifi 1et400a
Deze klonk heel plezierig moet ik zeggen. Ik heb het er later nog met iemand over gehad die veel met klasse D en ingangstrappen werkt (professioneel). Hij was niet verbaast dat dit goed klonk, aangezien buizen klaarblijkelijk minder vatbaar zijn voor hoogfrequente invloeden (zoals bijvoorbeeld van een schakelende versterker als klasse D).
Re: Buizen ingangstrap voor Purifi 1et400a
Ik vind een buis in de lijn vooral bij digitale bronnen(Media speler, computer en CD speler) zeer plezierig.
Toch een compliment dat jou luidsprekers wel verschil tussen de versterkers weergaven.
Ik vond de Bliesma tweeter zeer mooi. Net iets pittige met metaal instrumenten als mijn Dynaudio esotecs.
Toch een compliment dat jou luidsprekers wel verschil tussen de versterkers weergaven.
Ik vond de Bliesma tweeter zeer mooi. Net iets pittige met metaal instrumenten als mijn Dynaudio esotecs.
Re: Buizen ingangstrap voor Purifi 1et400a
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de vervorming is van deze versterker.
Ik vermoed dat dit vrij laag is eigenlijk.
Ik vermoed dat dit vrij laag is eigenlijk.
Re: Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Mooi project! Ga deze bouwen als niemand er een heeft liggen….
Ziet iemand een voordeel met de vernieuwde purifi modules?
Ziet iemand een voordeel met de vernieuwde purifi modules?
Re: Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Nee, (volgens verschillende commentaren, oa ook van versterkerleverancier Apollo op ASR;) er zijn geen grote verschillen in klankkleur tussen de Purifi modules, wel qua vermogen. Wat volgens mij wel mogelijk interessant is is een overweging voor Nilai. Zie ook hier een versterker vergelijking verslag: viewtopic.php?p=2097992#p2097992
Re: Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
In Hengelo was dit het resultaat.
RonnyB schreef: ↑zo 09 feb 2025, 18:35Bij het versterker vergelijk was er volgens mij duidelijk verschil.
Nilai : Vol en groot geluidsbeeld
Cambridge : Detailrijk ingetogen
Hybride purifi : Muzikaal, dynamisch
Groundsound : Muzikaal, detailrijk.
Nooit verwacht dat er zoveel verschil hoorbaar was.
Allemaal een aanrader.
Re: Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Bedankt, ik was er niet, zal me toch weer eens aanmelden
Maar welke opbouw had de hybride Purifi?
Maar welke opbouw had de hybride Purifi?
Re: Buizen ingangstrap voor hybrid Purifi 1et400a
Oei had moeten teruglezen, ik heb je buizen voorversterker op Diyaudio gebouwd, die stuurt momenteel mijn klasse A versterker aan (SIT3X). Klinkt fijn! Bedankt hoor!
Zoek nu een xlr Purifi 1et400 voorversterker voor m’n lxmini, de jasper84 met de andere buizen wellicht… heb er al een met neurochrome buffer.
Zoek nu een xlr Purifi 1et400 voorversterker voor m’n lxmini, de jasper84 met de andere buizen wellicht… heb er al een met neurochrome buffer.
