actief filteren open baffle

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

hardbats

actief filteren open baffle

Bericht door hardbats »

Ik ben hier even een apart topic aan over het filteren van mijn nieuw gebouwde open baffle. Hopelijk komen dan de filter/meting/simulatie goden hier op af om me te helpen :lol:

De bezetting is als volgt:

1x Purifi PTT6.5X04-NFA-01
1x GRS PT2522-4
2x SB Audiance BIANCO 15OB350

Ik stuur het geheel aan met een set Hypex Fusion FA503 versterkers in een behuizing. De woofers spelen samen parallel (op 4ohm) op een NC502MP, de Purifi heeft zijn eigen NC502MP en de tweeter speelt op de NC100HF. Zo krijgt iedere driver hopelijk genoeg vermogen om zijn ding te doen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:

-metingen van alle drivers individueel op 1 meter afstand waarbij de microfoon op tweeter hoogte stond, dit stond hij bij alle metingen. Al deze metingen waren op 0 graden (on-axis) en zijn bijgevoegd als bijlage. Deze heb ik in ARTA, REW en HFD gedaan.

-Daarna heb ik met REW een aantal filters berekend om de drivers vlak te krijgen en heb deze ingevoerd in HFD

-Daarna crossover punten bepaald en in HFD gezet

-Meting gedaan van het geheel na het instellen van de filters, weer op 1 meter afstand, tweeter hoogte, 0 graden.

-Tevens heb ik alle info die ik tot nu toe heb in VituixCAD gezet om te kijken of daar meer info uit komt en of dat overeen komt met wat ik meet.

Wat heb ik op de planning:

-impedantie metingen van alle drivers

-close-range meting van alle drivers

-metingen op 1 meter maar dan onder hoeken 15-30-45-60 graden

Mijn vraagstukken:

-Ik behandel de woofers nu als 1 driver omdat ze samen op 1 versterker zitten, is dat de goede manier van werken? De impendatie is natuurlijk anders van 2 drivers tegelijk t.o.v. afzonderlijk en tijdens de close-range (1cm) meet ik tussen de woofers in neem ik aan?

-Heb ik van alle drivers close-range nodig of alleen van het laag?

-Mis ik nog iets? en zijn er nog tips-tricks? :mrgreen:

Ik probeer zo veel mogelijk van de data die ik tot nu toe heb toe te voegen als bijlage.
schermafbeelding virtuixCAD.png
open baffle frequency response V4 4.png
REW OB frequency response V4 3.png
RT60 Decay open baffle V4.png
Spectrogram open baffle V4.png
Bijlagen
OB metingen 1meter 0 graden.zip
(6.65 MiB) 18 keer gedownload
OB VirtuixCAD.zip
(4.38 KiB) 21 keer gedownload
ARTA OB meting V4 4.frd
(20.88 KiB) 33 keer gedownload
OB REW metingen.zip
(5.87 MiB) 15 keer gedownload
hardbats

Re: actief filteren open baffle

Bericht door hardbats »

Net de impendantie metingen gedaan en toegevoegd aan VituixCAD. Krijg alleen geen info in de impendatie grafiek...

Ik heb beide woofers tegelijk gemeten omdat ze zo ook aangesloten worden. Kan dat of is dat fout?
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

In VituixCAD elke driver apart, dan ook elk apart meten.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Tav response metingen, per driver op zijn eigen as, met zelfde afstand tov baffle. Als de driver posities goed ingevoerd zijn doet VituixCAD de ruimtelijke berekeningen ook correct.
hardbats

Bericht door hardbats »

Maar ik kan ze akoestisch niet apart meten omdat ze samen op dezelfde versterker zitten. Dus hoe doe ik dat dan in VituixCAD? Qua dsp zitten ze ook op dezelfde module dus dan moet ik dat ook vertalen voor 2 losse drivers.

Oke dus voor iedere driver meting de hoogte aanpassen. En bij de woofers dan tussen de woofers in?
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Een voor een meten, dus een van de twee losmaken. Het gaat om de respons per driver. Heb ik ook gedaan voor mijn systeem waar basspeakers ook parallel geschakeld zijn.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Wat ik doe in zo'n geval is elke driver apart onaxis meten, dus meetmic op as van elke driver, met de zelfde meet opstelling incl versterker(1 kanaal).
De offaxis metingen kun je dan ook gelijk doen. Als je je beperkt tot de genoemde hoeken kun je die doen door je ob fysiek te draaien , dan meten, dan draaien etc.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Ik zal je VituixCAD even laden op mijn laptop.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

In VituixCAD zijn de posities in de XYZ ruimte niet ingevoerd, nu zitten ze allemaal op 1 punt in de ruimte.
Maak voor je zelf een schets, zie voorbeeld, van luisterpositie en de posities van de drivers. Als de drivers in verticale richting op 1 lijn zitten is in alle gevallen de X-waarde dus 0.
DE X Y Z conventies van VituixCAD:
VituixCAD-Geom-Conventions.PNG
Een voorbeeld:
Y-Z-Listening-DesignOrigin-on-baffle-02.PNG
De Y-Z waarden van elke driver dan invoeren in de driver in VituixCAD

Dit is belangrijk omdat dan VituixCAD de sommatie bij filter overgangen, looptijden, etc goed kan berekenen.
De simulatiekwaliteit van VituixCAD is zeer goed!
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Op DIYAUDIO.com zijn best genoeg draadjes over gebruik van VituixCAD icm Hypex dsp overigens.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Heb je een foto van de OB systeem?
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Wellicht ken je dit doocument al, maar toch maar hier een linkje:
https://kimmosaunisto.net/Software/Vitu ... t_ARTA.pdf

Ik zou ook beperken tot 1 tool voor de respons en impendantiemeting, houdt het eenvoudig. Zelf gebruik ik altijd Arta.
hardbats

Bericht door hardbats »

Ik zal dat document is doornemen. En de info invullen in VituixCAD. Ik wist dat ik dit nog moet doen maar weet nog niet waar is Z vind van de drivers.

Dit zijn de speakers:
20250113_145623.jpg
20250113_153309.jpg
tigradekat

Bericht door tigradekat »

Fraai!
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Prachtige speakers!

De Z van elke driver?
Meet vanuit de baffle, als die vlak is en verticaal is de Z-waarde voor elke driver dus 0, en heb je alleen Y-waarde tov het Y-nulpunt op je baffle.
Als je 0-punt het midden van je tweeter is (lees de luisterhoogte), dan de y-waarde voor de middentoner een positieve waarde, en voor elk van de basspeakers een negatieve waarde.
Je luisterpositie heeft dus een Y-waarde 0 en een Z-waarde die negatief is, bijv op 3m is dan -3000mm
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
hardbats

Bericht door hardbats »

Is de Z waarden dan niet het akoetisch centrum van de driver? Of gewoon het frontaal oppervlak?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JanRSmit schreef: zo 19 jan 2025, 20:40
Tav response metingen, per driver op zijn eigen as, met zelfde afstand tov baffle. Als de driver posities goed ingevoerd zijn doet VituixCAD de ruimtelijke berekeningen ook correct.
gebruikelijk is alle drivers vanuit de zelfde positie meten (microfoon niet verplaatsen), nu laat je het off-axis zijn van (m.n.) de laag drivers berekenen, wat imho altijd minder is dan direct meten
hardbats

Bericht door hardbats »

Dus eigenlijk is de microfoon op tweeter hoogte laten staan en dan in VituixCAD geen Y invullen hetzelfde effect als de microfoon verplaatsen en VituixCAD de off-axis laten berekenen a.d.h.v. de Y waarde?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik ken VituixCAD niet

maar in het algemeen: die Y en Z waarden zijn nodig om de relatieve afstand tussen de drivers juist mee te nemen in de simulatie, dat is cruciaal voor het optellen (fase). wat ik (en anderen ook, ik heb t echt niet zelf verzonnen) daar meestal doe is dan 2 speakers tegelijk aansturen (bv hoog en mid samen), die combi meten. en dan in de sim zet je die ook samen aan zonder filter. dan Z aanpassen totdat de sim klopt met de werkelijkheid
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

hardbats schreef: zo 19 jan 2025, 21:47
Is de Z waarden dan niet het akoetisch centrum van de driver? Of gewoon het frontaal oppervlak?
Daarom heb ik je de link van een document opgestuurd. De
Z-waarde van de driver(waar het acoustisch centrum is) zit in de meting. Door de instructie te volgen wordt de ac positie automatisch meegenomen.
Drivers wel apart meten met afstand vanaf frontaal oppervlak. ;-)
Hoef je ook niet te rommelen met z-waarde aanpassen.
hardbats

Bericht door hardbats »

Ik heb a.s. woensdag vrij genomen om alle metingen te gaan doen. Misschien nog even kijken om een simpel draaiplateau in elkaar te zetten zodat ik de hoeken wat preciezer kan kiezen.
Zal vandaag nog even de impendantie metingen van de woofers afzonderlijk meten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats heb je met actief filteren niets aan impedantieplotjes. Verder heeft het doen horizontale polarplots ook geen zin, deze worden voor 100% door het kastontwerp icm met de drivers bepaald. Het filter heeft daar geen invloed op. Uit de verticale zou je wat informatie kunnen halen maar is ook niet erg zinvol. Je hebt altijd te maken met de design axis. Er boven en onder gaan de drivers en kast weer bepalend worden omdat de onderlinge afstanden veranderen. Doe je ook niets tegen met het filter. Probleem met een programma als VituixCAD dat je er zoveel informatie in kan gooien die gewoon afleiden en zeer verwarrend zijn voor een minder ervaren ontwerper. Komt nog eens bij dat het dipolen zijn waardoor met goed fatsoen geen goede metingen kan doen in een huiskamer.
hardbats

Bericht door hardbats »

Dus, wat zou jij aanraden om een goed filter/crossover te maken?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gewoon 3 metingen op de designas ( luisteras) meer heb je niet nodig. In dit geval heb je al je handen vol om dat met een dipool goed voor elkaar te krijgen in een woonkamer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

had je dit al gelezen:
Henkjan schreef: vr 17 jan 2025, 22:40
hardbats schreef: vr 17 jan 2025, 20:41
zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet?
of het "het beste" is weet ik niet, maar hier lees je hoe ik dat voor m'n OOOB gedaan heb
viewtopic.php?p=1801386#p1801386

sum-up: mbv TheEdge en FRDBlender gated en near-field aan elkaar plakken
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”