Klasse A/B vs D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Goededag beste forumleden

Ik ben erg benieuwd naar de sonische verschillen in mijn huidige eindversterkers class A/B en de huidige generatie Class D
Ik draai met Groundsound versterking !
Ground Sound - PA3CC.pdf
(246.83 KiB) 75 keer gedownload

Zou iemand het leuk vinden om dat eens te vergelijken met mij , uiteraard kom ik dan met de versterker naar jouw toe .

Geen haast ergens in Februari bijvoorbeeld !
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door hardbats »

Op de luisterdag 8feb?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Kappa7 »

Dat lijkt me leuk om een keer te doen Rik al is dat wel een ab met ab vergelijk.
Heb zelf geen klasse d versterking.
Ik speel met audionet mono blokken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Luisterdag gaat niet werken. Zouden we afgelopen luisterdag in Zeewolde doen maar dat liep toen in de soep. Werden alleen klasse-D vergeleken. Was al moeilijk genoeg. Een eerdere poging in Hengelo 10 jaar geleden, werd toen eigenlijk ook niks bij gebrek aan geschikte speakers die wel beloofd waren maar er niet waren. Als je zoiets wilt, kun je dat eigenlijk beter thuis op je eigen speakers doen en in alle rust. Zo'n luisterdag is leuk en gezellig maar eigenlijk te hectisch voor zoiets.

[Edit]
Had jouw post nog niet gelezen George. Denk dat jouw Audionet heel geschikt is om met Purifi en Nilai te vergelijken. Maar zeker ook een Perreaux b.v. Wellicht dat een CA ook een optie is, al kan die qua vermogen (50W - 80W) alleen huiskamer niveau aan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Barry2001 »

Rik, we hebben dit jaar op de luisterdag in Hengelo een extra kamer, kamer 7, die wat afgescheiden is van de rest (er zit zelfs nog een loze ruimte tussen die niet op het kaartje staat). Daar zou dit prima kunnen.
Er staan al zowel AB als D versterkers aangemeld, zou de Groundsound prima bij kunnen. Setje goede speakers en een bron, voila.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Tja ik zou ze graag gewoon eens bij iemand thuis vergelijken en dan de Purifi of nilai.
Op de luisterdag sta ik ook wel voor open maar dan moet iemand met dergelijke versterking dat ook wel willen en kunnen .
Wellicht moet ik dan ook in samenspraak met de eigenaar van de luidsprekers afspraken maken welke stekkers oid er aan mijn kabels moeten .
Bij mij zit er Neutrik op !

@ Kappa ,bedankt maar wanneer dat beter is zou ik 8 van die blokken nodig hebben .
En dan moet ik een nier verkopen :lol:

Ik verwacht overigens geen dag en nacht verschillen maar mochten die er toch zijn dan zou dit wel mijn laatste stap zijn in het upgraden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Ha Rik. Jouw Ground Sound modules zijn op zich niets anders dan blameless A/B versterkers zoals ze het zelf omschrijven. Een klassieker a la Self. Prima degelijke goede versterkers maar zeker niet het neusje van de zalm. Het kan beter... maar of dat voor jou zin heeft blijft de vraag. Ik heb er wel eens naar gekeken als basis voor een CA met meer vermogen: Stock Ground Sound board met Composiet rugzakje. Maar ze verkopen die modules niet los en een schema? Niks nada.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Oké Peter
Bedankt ik draai nu met een DEQX pre-8 dat gaf een flinke verbetering t.a.v. de Groundsound dsp .
De luidsprekers had ik al voorzien van Bliesma Beryllium mids en Tweeters .
Dat was ook een stap .
Vandaar dat ik zit te denken aan laatste upgrade op termijn maar opdat ik 8 kanalen nodig heb is dat aardig aan de prijs
Vandaar dat ik het graag een keer zou horen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Als je met multi amps werkt zou je kunnen overwegen om je mids en tweeter met een ZBA-CA aan te sturen. Daar heb je geen bak vermogen nodig. Het minder kritische laag zou je vooralsnog gewoon op je GS kunnen houden. Al moet ik wel zeggen dat laag ook gevoelig is voor hoe de versterker de speaker in zijn greep houdt. Ik heb laagspeakers met de CA van een modderbrei in echt goed strak laag horen veranderen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door hannesie »

En ik heb daar een 125 watt versie van met de LM4780, is ook in principe de CA versie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Klopt, is een bridged variant en zelfs dat oude ontwerp kan beter. Die chip is al heel lang niet meer in productie. Overigens als je twee LM3886 CA's bridged heb je ook 160W. Maar alleen in 8 ohm, niet in 4 ohm. De Bliesma's hebben trouwens met een gevoeligheid van 97,5 dB niet echt een krachtpatser nodig.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Het vergelijk met een andere klasse AB via het forum is in ieder geval makkelijker dan met klasse D :lol:
@ Hans als je het leuk vind kunnen we dat wel een keer doen .
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Dan »

Mijn ervaring is wel dat de versterker met de speaker moet matchen. In de winkel van een vriend van me de CA uitgetest met een set B&W en een setje Focals. B&W klonk muf en weinig detail terwijl de Focals echt waanzinnig klonken. Dit terwijl de eigenaar van de Focals deze speakers met andere versterkers juist te fris vond klinken. Nou is dit natuurlijk allemaal afhankelijk van de smaak van de luisteraar maar voor een goede vergelijking moet je echt met je eigen speakers testen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Shadow »

Ik hoor, behalve het beschikbare vermogen, bijna geen verschil tussen mijn Purifi en mijn diverse CA versterkers, vervorming en eigen klank zijn gewoon minimaal bij deze eindtrappen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Maar tussen de Purifi en Nilai was wel degelijk verschil te horen. Zowel op de oude KEF's van George als de speakers van Stefan dezelfde kant op: Nilai klinkt warmer. Ook al is het klein, het geeft wel de doorslag. Neemt niet weg dat als je op zoek bent naar verbetering, je het meeste hebt aan een vergelijk met je eigen spullen. Zeker met de nogal niet alledaagse specifieke set-up van Rik.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Ja in mijn geval kan ik zo veel inregelen dat ik de klank van de versterker aan kan passen met de luidspreker :roll:
Het klinkt overigens super hier ,eigenlijk zelden beter gehoord ,naar mijn smaak dan .
Laat ik voorzichtig zijn :lol:
Ik ben ook van mening dat dit het helemaal voor mij is .
Gezien de gemaakte investeringen vorig jaar heb ik ook geluk dat het goed uitgepakt is .
Die eindversterkers zou dan echt een laatste zetje zijn maar eigenlijk ben ik al heel blij .

Het is meer dat ik denk waar wordt ik nu elke keer blij van en staat centraal in mijn leven dan is het toch wel naar de muziek luisteren en hoe mooier het klinkt hoe blijer ik er van word :sure:
Nu ik wat ouder aan het worden ben heb ik het idee dat ik haast moet maken ,wat nergens op slaat natuurlijk .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door hannesie »

Inderdaad, slaat als een tang op een varken. :rofl:

Maar FF sereneus, ik heb het idee dat ervaring in luisteren ook wel belangrijk is, en de selectie wat en hoe je luistert is dan wel wat anders aan het worden, je luistert naar andere details naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Ouwebok »

Er staan twee mono Nilais op marktplaats voor €1500.-, nog met garantie. Daar zou je uitgebreid thuis kunnen ervaren of dat die je beter bevallen dan je huidige opzet, zonder veel afschrijving. :wink: En er zijn vast ook wel CAs te leen? :hide:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Bedankt voor de tip maar daar kan ik dan twee units mee aansturen dus daar schiet ik niet zo veel mee op O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Bovendien overkill voor je Bliesma's. Als je daarvoor iets beters zoekt dan je al hebt zou ik toch naar wat fijnzinnigers omkijken.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Wat ik na 20 berichten wijzer ben geworden is dat de huidige klasse D niet wezenlijk verschilt van de CA .
Dat is dan wel 1 mening maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Wat naar ik begrijp een AB versterker is ?
Welke Hans dus heeft en het dus het meest voor de hand ligt binnen de huidige mogelijkheden om mijn versterker eens met die van Hans te vergelijken .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: do 16 jan 2025, 9:57
Wat ik na 20 berichten wijzer ben geworden is dat de huidige klasse D niet wezenlijk verschilt van de CA
Daar is nimmer een vergelijk tussen geweest. Maar ze verschillen wel wezenlijk op een aantal punten. En los daarvan verschillen klasse-D ook behoorlijk onderling. Een Nilai is wel iets anders dan een UcD400. De Fusion versterkers zitten er min of meer tussen in. Ja de CA is ook een klasse A/B, maar niet zomaar eentje. De exta lusversterking in de CA configuratie zorgt enerzijds wel voor een vrijwel onmeetbare vervorming: De cross-over vervorming is geheel verdwenen. Dat geeft het fijne detail meer de kans te excelleren, net als klasse-A. Anderzijds zorgt die extra loop gain er voor dat het gedrag van de versterker vrijwel volkomen ongevoelig is voor de grillen van de speakerbelasting en dat merk je in met name in het laag. Het is a.h.w. een rechte draad met versterking. Bovendien gaat een CA makkelijk tot de 300kHz terwijl het met klasse-D bij 60 kHz wel ophoudt. Als je klasse-D met een CA zou willen vergelijken zou dat minimaal met een Nilai en of Purifi moeten zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Shadow heeft gezegd :ik hoor, behalve het beschikbare vermogen, bijna geen verschil tussen mijn Purifi en mijn diverse CA versterkers,

Zijn de ca versterkers nog te bouwen Peter ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar het gaat om jouw eigen situatie en de Bliesma's zijn geen alledaagse speakers. Ach, de CA is nooit bedoeld geweest als kant en klare module. Het is ook niet de bedoeling er hier reclame voor te maken, maar er zijn wel heel wat tevreden bouwers. Ook met surround multi versterker systemen met actieve filtering per speaker (net als jij), al is dat niet hier op het forum. Ik heb nog wel wat printen van de laatste gebalanceerde versie liggen. Componenten zijn verder alle nog courant en indien nodig zijn printen bij te bestellen. Maar realiseer je wel dat het zelf bouwen is en naar een goed einde in een nette kast behoorlijk wat werk is! Laat Hans eerst maar eens bij jou langs komen :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Klasse A/B vs D

Bericht door rikpost »

Oké Peter
Dankjewel voor de info en inderdaad eerst maar eens een vergelijk maken .
Plaats reactie