Inbouw (muur): off-the-shelf of zelf doen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
muizenissen

Inbouw (muur): off-the-shelf of zelf doen

Bericht door muizenissen »

Hi allen, na lange stilte is het weer eens tijd om de boel thuis aan te pakken. In verband met meerdere malen omvallen (lees: huishouden met minstens 7 katten, op piek tegen de 15 in het kitten-opvang-seizoen) en de inmiddels fors beschadigde CHR-70 drivers van mijn 3-weg zuil wil ik af van alles dat op de grond staat en om kan vallen.

Ik gebruik nu een setje simpele bookshelfs die ik 10+ jaar geleden gemaakt heb met wat Dayton RS100 drivers, samen met een overdreven sub die in de muur onder de trap is geïntegreerd. Nu wil ik van de 'diepe' bookshelfs af, en had ik het plan om een volledig geïntegreerd systeem te bouwen.

Tegen de betonnen buitenmuur komt een 10cm diepe wand waar alles ingebouwd kan worden. De nieuwe TV is flush tegen de muur (LG 65 G4) dus twee bulky uitstekende speakers ernaast is natuurlijk geen porum. Daartoe dacht ik aan het volgende:
Nu is kant en klaar natuurlijk hartstikke leuk, maar je betaalt natuurlijk fors voor een "makkelijk" montagesysteem en de bijbehorende mallen + R&D. Nu hoeft dat voor mij niet en overweeg ik simpelweg een gat te zagen in de voorzetwand en er een aantal drivers in te stoppen die eventueel geschikt zouden zijn voor infinite baffle. Waarom? Die Focal sets zijn tussen €270 en €300 per kant, de Triangle is bijna €200 per kant. Mag best wat kosten maar voor iets dat ik niet gehoord heb en wat voornamelijk uit een paar drivers en veel plastic bestaat vind ik dat best wat geld.

Low-end hoeft niet extreem - er komt een 300 liter isobaric sub naast (stealthy in de zijmuur verwerkt) met 2x PD186 18" en een eigen 3kW versterker, theoretisch vlak tot 19Hz met wat EQ/filtering.

Transfer
Schermafbeelding 2024-12-28 110912.png
Cone Excursion
Schermafbeelding 2024-12-28 111108.png
SPL
Schermafbeelding 2024-12-28 111147.png
Weinig tot geen interesse voor surround, mogelijk wel een center channel al blijf ik absoluut geen fan van de looks daarvan (boven/onder de TV).

Heeft iemand tips? Ben ik beter af door een setje drivers te kopen, of is zo'n Focal set de €600 waard?
John P

Re: Inbouw (muur): off-the-shelf of zelf doen

Bericht door John P »

Hier zijn een aantal voorbeelden van DIY sets, maar die zijn ook niet echt voordelig. https://www.lautsprechershop.de/hifi/zy ... recher.htm
muizenissen

Thanks, die zijn idd nog wel weer een klasse of 3 hoger qua geld.

Ik had mn zinnen al gezet op de 100 IWLCR5, maar ben gaan denken over wat t is... Gewoon een infinite baffle driver met een correctie filter zou toch geen 300 per kant moeten kosten?
Shadow

Bericht door Shadow »

Valt me nog mee gezien het merk...
beijert

Bericht door beijert »

Met een beperkt budget zal ik nooit iets uit een winkel laten komen. Er komt genoeg nieuws langs op marktplaats (of hier) wanneer je de tijd neemt.
John P

Bericht door John P »

Als je zelf kan meten en een filter kan ontwerpen moet je een tweeweg gesloten toch voor €150,- per kant moeten kunnen maken. hier staan een aantal modellen: viewtopic.php?t=28564
beijert

Bericht door beijert »

Een forum genoot heeft een set Audio Nirvana op marktplaats staan.

Of je 10" fullrange speakers in de muur wil is natuurlijk de vraag, of fullrange überhaupt. Ze worden immers wel ontlast in het laag.
muizenissen

beijert schreef: za 28 dec 2024, 17:37
Met een beperkt budget zal ik nooit iets uit een winkel laten komen. Er komt genoeg nieuws langs op marktplaats (of hier) wanneer je de tijd neemt.
Budget is niet per se het grote probleem, meer wat je er voor krijgt. Overigens acht ik de kans klein dat er een setje focal in wall op MP komt maar ik zal het zeker in de gaten gaan houden!
Shadow schreef: za 28 dec 2024, 17:15
Valt me nog mee gezien het merk...
Eens, de 300 serie is 2,5 keer zo duur. Gevoelsmatig betaal je alleen fors voor de montage beugels en de cover plaat (en dat zint me nooit zo haha)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”