Sub uit relatief zacht.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Sub uit relatief zacht.

Bericht door pompebled »

Ik stuur de subwoofer in de huiskamer aan met een 150W Conrad subwoofer versterker, waarbij het level ongeveer halverwege staat.

Deze plate amp moet wel een gevoelige ingang hebben, want als ik een andere subwooferversterker wil testen in de huiskamer, dan is vaker wel dan niet de subwoofer te zacht, ondanks dat de versterker in kwestie voluit staat.

'Cunning plan'; een voorversterker om het uitgangssignaal (sub out) van de receiver (Technics SA-EX320) voldoende op te krikken zodat de boel weer in verhouding speelt.
Voor dit doel deze aangeschaft:
https://nl.aliexpress.com/item/10050045 ... pt=glo2nld

Vandaag mee aan het experimenteren geweest en de mate van versterking is nog steeds te laag, met de voorversterker voluit evenals de subversterker, moet ik de cut off van de subwoofer versterker omhoog draaien tot 'ie in het hoorbare (stem) bereik komt, wil de subwoofer het een beetje beginnen bij te houden qua volume. Het klinkt natuurlijk nergens naar, maar dat wist ik van te voren.

In de beschrijving van de voorversterker staat, dat R1 en R5 de maximale versterking regelen, die zijn nu 33K, maximale versterking 5x.
Naast de pads voor de smd weerstanden zijn reguliere door en door soldeer pads, zodat ik gewone weerstanden kan gebruiken; de smd er voorzichtig af.

Vraag is natuurlijk welke grotere weerstandwaarde zet ik er in? Grotere waarde is hogere versterking.

Gewoon proberen?
Beginnen met 66K? Is de versterking dan 10x?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door Kappa7 »

Kan het zijn dat je Conrad sub versterker een lift heeft in het laag die dat een extra boost geeft?
Wordt vaak gebruikt om de natuurlijke afval in het laag te compenseren en moet matchen met de gebruikte unit om een beetje te kloppen.
Als je andere versterkers dat niet hebben dan klinkt het al snel anders en lijkt het dat je volume verder open moet.
Ook kan je even kijken naar de fase. Kan zijn dat de ene of de andere versterker de fase 180graden draait dan werkt het tegen je hoofd speakers en is het effect van meer sub indraaien juist minder bas.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door ds23man »

Jan, waarom moeten we steeds jouw problemen oplossen???? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door Walt »

Daar is het forum toch voor bedoelt… ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door pompebled »

Kappa7 schreef: zo 22 dec 2024, 23:28
Kan het zijn dat je Conrad sub versterker een lift heeft in het laag die dat een extra boost geeft?
Wordt vaak gebruikt om de natuurlijke afval in het laag te compenseren en moet matchen met de gebruikte unit om een beetje te kloppen.
Als je andere versterkers dat niet hebben dan klinkt het al snel anders en lijkt het dat je volume verder open moet.
Ook kan je even kijken naar de fase. Kan zijn dat de ene of de andere versterker de fase 180graden draait dan werkt het tegen je hoofd speakers en is het effect van meer sub indraaien juist minder bas.
De Conrad sub heeft inderdaad (nog) de boost in het laag, mijn tubular sub klinkt daar best lekker mee.
De andere versterkers hebben alleen een instelbaar kantelpunt, geen boost.
Maar ook een 200W exemplaar moet volledig opengedraaid en dan heb ik nog amper voldoende laag om mee te komen met de fronts.
Diezelfde 200 Watter hangt nu aan m'n pc en staat nét boven de 12u positie.

De fase van de Conrad is traploos verstelbaar, de andere versterkers hebben geen fase instelmogelijkheid, anders dan 180° ompolen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door Marp »

Bij gelijke ingangsgevoeligheid speelt de 200W versterker slechts 1,5 dB luider dan een Conrad SUB-150, behalve op de frequentie waar het 200W exemplaar het zonder 6 dB bassboost moet doen. Daar geeft de Conrad mogelijk 4,5 dB meer output, wat relatief harder (3,5x) klinkt. Hier zou dus toch wel de verklaring in kunnen schuilen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Sub uit relatief zacht.

Bericht door pompebled »

Vanmiddag aan het experimenteren geweest met verschillende versterkers en subwoofers.
Een 150W TDA7498 met de maximale voeding kon het samen met de 8"sub met twee passieve woofers niet bolwerken tegen de fronts: https://nl.aliexpress.com/item/40002392 ... ry_from%3A
Pas toen ik de voorversterker er tussen had gezet en die tot bijna halverwege open gedraaid had, kwam de bas een beetje bij.

In de tubular sub zit dezelfde speaker en de sub staat in een hoek achter de gordijnen; aan die sub kon de voorversterker nog ietsje verder terug, dus het soort sub en de plaatsing heeft (uiteraard) ook effect.

Een poos geluisterd naar diverse soorten muziek, waarbij de sub steeds verder terug geschroefd werd, want niet alle muziek heeft zoveel versterking in het laag nodig...

Als laatste alles origineel terug aangesloten, de Conrad sub aan de tubular subwoofer, met de instellingen voor normaal televisie kijken; ik hoorde bijna geen bas. Blijkbaar tijdens de test toch weer teveel laag gebruikt.

Ik piel de komende dagen nog wat door; de voorversterker werkt, met een 150W amp hoef ik 'm niet volledig open te draaien, de 100W TDA7294 trekt het in deze configuratie dus niet.
Misschien een kleine parametrische toonregeling om de boost van de Conrad amp te kunnen corrigeren (en eventueel na te bootsen met een andere amp)?

Groeten, Jan.
Plaats reactie